Barnrätt i försörjningsstödet

Socialdemokraterna i individ- och familjenämnden fick 2022 igenom vårt yrkande att se över försörjningsstödet ur ett barnrättsperspektiv. Det vill säga vad har vi för saknade länkar i vårt ekonomiska bistånd för att stötta upp barnfamiljer. Det kan röra sig exempelvis om stöd till busskort och förhöjt försörjningsstöd under sommaren.

Umeå har ett väldigt lågt försörjningsstöd och vi kan se att barnfattigdomen minskar. Men barnens uppväxt går inte i repris. Därför behöver vi se till att justera biståndet så att barn med föräldrar på ekonomiskt bistånd kan få klara av det som många av deras kompisar kan göra. Som att ha lite extra medel för att kunna göra något under sommaren.

Vi stärker nu upp situationen för barnen i de mest utsatta hushållen. Inom kort kommer förändrade riktlinjer för det ekonomiska biståndet upp till nämnden för beslut och jag kommer återkomma om det.

En kommentar

  1. brorson

    Om det här enbart handlar om familjer som befinner sig legalt i Sverige och har laglig rätt till försörjningsstöd, kan det nog finnas skäl till en mer generös bedömning av storleken på stödet. En mer generös bedömning behövs kanske också beträffande rätten till bistånd i de fall det kan råda tvivel om den saken. Men även här måste rätten att vistas i Sverige vara avgörande. Svenska kommuner ska inte underlätta illegal vistelse i Sverige, utan det måste ligga på statens (Migrationsverkets ansvar) i de fall utvisning inte kan verkställas omedelbart.

    Såg att man i Danmark har infört möjlighet till bistånd från Danmark under det första året i hemlandet för personer, som fått avslag på asylansökningar i Danmark. Den modellen bör kanske Sverige ta efter? Det får dock inte bli så, att man åker till Sverige och söker asyl fastän man vet att man kommer att få avslag, enbart för att få bistånd från Sverige. Sverige kan ju inte ha något större ansvar för fuskare, som i orätt syfte tagit sig till Sverige än för laglydiga som bott hela tiden i sitt hemland.

    Om Sverige ö.h.t. har något ansvar för försörjningen av andra länders medborgare, bör det vara en uppgift för det internationella biståndet. Att det används rätt, bör kanske ses över, men inte krympas totalt sett. Fattigdom är inget asylskäl, men vi kan inte bortse från att fattigdom driver människor att söka lyckan i andra länder en det egna. En mer restriktiv migrationspolitik, vilket vi bör ha enligt min mening, måste kombineras med bistånd till fattiga utvandrarländer, så att de klarar av att försörja sin egen befolkning. Är inte riktigt överens med Tidö-partierna i den frågan.

    En sak som omgående bör göras på EU-nivån, är att EU-länderna kollektivt hjälper fattiga länder, speciellt i Afrika, att inrätta en allmän pensionsförsöäkring för alla sina medborgare. Det förekommer fortfarande i en del afrikanska länder att fattiga människor använder stora barnaskaror som pensionsförsäkringar. Om man dessutom har hög barnadödlighet, skaffar man några barn extra. Det pensioskapital, som EU bör bidra med, kan förvaltas av en euro-afrikansk utvecklingsbank. Som investerar i afrikanska företag, som bidrar till utvecklingen i de länder, som de är verksamma i.

    Det står inte i Tidöavtalet att de socialsekrterare, som kan komma i kontakt med papperslösa, själva ska göra anmälan till Polisenieller Migrationsverket. Om ni inte redan har det så i Umeå, bör ni införa en ordning för indentetets ontroll av biståndssökande, innan de träffar handläggaren. Det är enligt Tidöavtalet myndgheten som sådan, och inte de enskilda tjänstemännen, som ska ha anmälningsplikten.

    När pengar betalas ut till personer, som uppenbarligen saknar rätt till försörjningsstöd, bör det ses som stöld från laglydiga fattiga. Det stär inte i Socialtjänstlagen att försörjningsstödet inte får vara högre än den av regeringen beslutade miniminivån (riksnormen). Jag tror inte att ”bidragsberoendet” minskar om fattiga människor tvingas leva på ett absolut existensminimum.

    Tvärtom tror jag att devisen ”Den som har, vill ha mer”, gäller även för fattiga människor och för dem fungerar som en sporre att söka jobb., att gå från 100 % bidrag till lön, åtminstone som delfinasiering av sin försörjning. Tvärtemot vad ex-vis Moderaterna tror.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
RSS Nytt från vk.se