Stures Spalt

Folkstormen uteblev.

I torsdags hade vi sålt en så kallad kappa, eller wrap som det heter på reklamsvenska. Tidningen var omsluten av ett kommersiellt budskap.

För oss var detta ett test. Vår avsikt är inte att dagligen förändra förstaintrycket av tidningen men om det fungerar utan att vi irriterar våra läsare så kanske vi säljer detta utrymme ett par gånger per år. Förutsatt att det finns ett intresse och att några viktiga villkor uppfylls. Det bör röra sig om en större etablering och/eller mötas av ett stort intresse. Vi vill heller inte ha rena erbjudanden på förstasidan.

Bakgrunden är givetvis att vi som företag söker möjligheter att hitta intressanta exponeringar för våra annonskunder. Eftersom vi lever i en konkurrensutsatt värld måste detta arbete fortgå hela tiden.

Vi är inte unika med detta. Kappor har sålts av fler tidningar. Alldeles nyligen sålde Uppsalatidningen UNT en kappa till IKEA när de invigde sitt nya varuhus. Annonskappan kan vara en möjlighet att utveckla oss som bärare av kommersiell information. Observera att jag skriver kan.

För att Västerbottens-Kuriren ska kunna fortsätta finansiera en stor och kvalificerad redaktion krävs annonsintäkter. Vi kan inte leva enbart på prenumerationsintäkterna som i stort täcker tryck och distribution.
Även om vi förväntat oss mer kritik så kom det givetvis samtal och några mail. Annat vore underligt när vi har dagligen 93.000 läsare.

Argumenten och kritiken var ganska väntad. Här kommer ett kort mail som sammanfattade kritiken bra:
"Att morgontidningar behöver annonser är väl känt men idag sjönk VK genom jorden. Jag tror många läsare med mig tappade förtroende för VK som oberoende nyhetsförmedlare när man väljer att låta en stor annonsör (Mediamarkt) låna hela omslaget. Den fasad som VK alltid annars visar upp fick sig därmed en rejäl törn och – som sagt – oberoendet starkt ifrågasatt. Samma sak på vk.se. Jag vet vad ni tänker svara på detta, att annonsörerna aldrig tillåts påverka journalistiken men jag som läsare och många med mig vill känna igen min/vår morgontidning."

Skribenten pekar på några viktiga saker; trovärdighet och förtroende. Påverkas dessa fundamenta?

Jag tror och hoppas att vi kan bibehålla dem för det är som vår kritiker skriver att annonsörerna inte tillåts påverka den redaktionella produkten – journalistiken. Däremot kan jag själv inte svara på frågan. Jag kan heller inte uttyda ett svar på de fåtal reaktioner vi fick.

En annan mycket viktig sak är igenkännandet och läsandet. Innebär en kappa minskat läsande?

För att få klarhet i ovanstående frågeställningar har vi gjort en mätning av läsarnas reaktioner. Svaren från den undersökningen får jag först till veckan och kan därför inte redogöra för resultatet. Men det blir mycket intressant att utröna styrkan i kritiken och återkommer därför i ämnet nästa lördag.

Det är viktigt att understryka att beslutet för liknande tester är mitt. Min huvuduppgift är att skapa en läsvärd produkt men måste givetvis balansera behoven av effektiv marknadsföring. Dessa behov får dock aldrig slå sönder trovärdighet och läsandet.

Utan detta är vi nämligen inget.

Trevlig helg!

Sture Bergman
Chefredaktör och ansvarig utgivare

En kommentar

  1. Tomas Fischer

    Även om många anser att en omslutande reklamkappa ser osmakligt ut så kan vi ändå konstatera att VK:s nya chefredaktör är villig att utveckla tidningens inkomster. VK vill förmodligen inte att tidningen hamnar i samma fack som de vulgära reklamtidningar som vi alla slänger direkt i återvinningen.
    Det återstår dock att se om Sture Bergman är villig att utveckla VK:s journalistiska arbete där sanna fria nyheter blir resultatet av ett kritiskt anslag. Vi får hoppas att bevakningen av dagens Socialdemokratiska cirkusföreställning görs med större allvar än förra årets okritiska rapportering. Sverige har nog av vänstervridna redaktörer som av rädsla vägrar frångå den tillrättalagda pk-journalistik som dominerar dagens media. Förutsättningen är då att VK:s styrelse inte utsett en Socialdemokrat till chefredaktör som inte vågar stå upp för demokrati och yttrandefrihet i den utsträckning som krävs i det framtida Sverige.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.