Stures Spalt

Vill ni ha en runsten?

Framtiden är här. Ja, för oss undrat över medieutvecklingen kan nu konstatera att digitaliseringen av medierna dagligen förändrar våra beteenden och därmed mediernas vardag.

För åtta år sedan hade jag förmånen att lyssna på Nicholas Negroponte. Han benämndes då som guruernas guru inom IT och internet. Som professor vid MIT och dess MediaLab i Boston och författare till boken Being Digital (1995) blev han en världskändis. Han pratade då om den så kallade mediekonvergensen, det vill säga att de olika formerna av medierna kommer att växa samman när det digitala innehållet (bild, ljud och text) kan spridas i alla olika kanaler.

Detta är idag en verklig sanning. De gamla tidningshusen omvandlas till mediehus och företagen är på väg att ställa om till publicering på en rad plattformar. Huvudkanalerna är idag papperstidningen och webben men exempelvis räknar vi med att mobilen kraftigt kommer att växa som plattform för information och nyheter.
Aldrig tidigare, bortsett från dess födelse, har tidningarna och dess medarbetare stått inför så stora utmaningar. Det som numera händer under ett år på en tidning motsvarar förändringar under ett helt yrkesliv för våra företrädare.

Det betyder att företagen som kommersiella verksamheter kommer att vara utsatta för stora prövningar.

Var detta kommer att sluta vet ingen. Vi räknar dock med att antalet kanaler och möjligheter kommer att växa. Jag är dock fullständigt övertygad om att kärnan i Västerbottens-Kurirens verksamhet – trovärdig och kvalitativ journalistik, opinionsbildning och kommersiell kommunikation – fortsatt kommer att vara eftertraktat av Västerbottningen.

För att orientera sig, fungera och verka som en aktiv medborgare kommer medierna fortsatt att spela en viktig roll. Samhället behöver oberoende journalistik, vilket inte minst kommer till uttryck i vår grundlag. Vilken kanal som däremot är stor eller liten om 20 år spelar mindre roll. Därför är det viktigt att vi definierar oss utifrån journalistiken och inte den kanal som för tillfället är störst.

Vi ser idag att människors beteenden och konsumtionsmönster förändras kraftigt. Vi brukar media som aldrig förr och vi brukar medierna på ett sätt som våra förfäder rimligen borde skaka på huvudet inför. Jag tror inte att någon av de klassiska mediekanalerna tidning, TV och radio kommer att helt  försvinna men de kommer att förändras och kompletteras med fler möjligheter. Där ska vi vara. Det är nämligen våra nuvarande läsare som bestämmer vilka kanaler som är mest attraktiva och funktionella.

För oss på VK är givetvis detta en otrolig utmaning och som jag brukar säga att om ni bestämmer er för att runstenar är grejen så är det bara upp till oss att börja hacka.
Jag hoppas dock att ni väljer någon annan mediekanal än just gråsten. Men säker kan jag inte vara.

Trevlig helg!

Sture Bergman
Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.