Jakob Mjöbring

Allt om flera konton på Instagram

Av , , Bli först att kommentera 0

Om du ännu inte har upptäckt det, är det hög tid! Instagram har nu släppt möjligheten att använda flera konton på Instagram på samma mobila enhet. Det här gör det mycket enklare att hantera företagets konto och samtidigt ha ett eget konto på Instagram. En uppdatering som jag tror kommer att öka företagens närvaro på Instagram många gånger om.

Så här gör du:

1) Klicka på kugghjulet upp till höger.
2) Skrolla ner tills du hittar ”Lägg till konto”, se nedan (om det inte finns där ännu kommer det inom kort, Instagram verkar rulla ut funktionen stegvis)

kontoskifte_inringat

3) När du sedan går till profilsidan får du en pil efter användarnamnet längst upp, klicka på användarnamnet och du kan växla mellan kontona, se nedan där du ser båda mina användarnamn ”jmjobring” och ”punktpr”.

12660260_10153335438851127_2085213144_n

Jag tror som sagt att den här möjligheten kommer att öka antalet företagsbilder på Instagram rätt rejält. Det kan tyckas vara en liten förändring, men det faktum att du innan var tvungen att logga ut från ditt eget konto och in på företagets har varit en tröskel för många. Framförallt de som inte har detta som sin huvudsyssla på företaget. Frågan är om vi får bättre bilder för att de kan bli mer relevanta och hamna i rätt sammanhang på grund av enkelheten eller om vi får sämre bilder för att det är så enkelt att posta? Vi får helt enkelt se, men högre närvaro från företagen är jag övertygad om att vi kommer att se.

/ @jmjobring som nu ska bli aktivare fotograf på Punkt PR och som lyssnar på barnförbjuden gammal Timbaland i väntan på att Kayne West ska komma till Spotify, om han någonsin gör det…

 

Kommunikationsbranschen behöver ett Super Bowl

Av , , Bli först att kommentera 0

Hela reklam-Amerika är i spinn runt Super Bowl som går av stapeln på söndag. Bäst bevakning tycker jag själv att Ad Age har på sina specialsidor. Super Bowl är ju som en reklamtävling fast på allvar, så att säga. Utan att ha siffror på det tror jag att det definitivt ökar intresset hos alla för kreativ reklam – från tv-sofftyckarna till reklambranschen och säkert också ute på de annonsköpande företagen. Det blir den där lägerleden som behövs för att få både bransch och andra intressenter att prata reklam i några dagar. Och jag tror att det är något som den svenska branschen saknar. Ännu mer idag då vi inte ens bänkar oss framför självklara lägereldar som TV4s reklamblock ändå kunde vara för en tid sedan. Vem har t ex sett ICAs senaste reklamfilmer som vi alla såg och pratade om förr när linjär-TV var vid liv?

superbowl_adage

Vi har förstås också våra stora idrottsevenemang som fotbolls- och ishockeymästerskapen, men då pluggas bettingbolagens usla filmer tills vi alla sänker ljudet och surfar iväg på telefonen i pausen (apropå ICA så gjorde de ju en rolig parodi på det fenomenet). Men vi har ingen riktig stor lägereld där vi kan lansera vårt reklamkunnande på bred front. I USA gör man idag också ofta en poäng att inte göra en ny film till Super Bowl. Och man pratar i åratal om när Oreo utnyttjade strömavbrottet osv, etc. Tänk om vi också kunde ha en reklamhögtid där vi någon gång om året fick både befolkningen och branschen att prata reklam och marknadsföring. Vilken dröm…

/ @jmjobring som är digital strateg på Punkt PR och har Hurricane Highlife av WDL i lurarna.

 

 

 

 

3 grunder för din amöbakommunikation

Av , , Bli först att kommentera 0

Under 2016 tror jag det blir tydligt för alla som jobbar med kommunikation att idag är kommunikation något som ständigt pågår, inte bara då marknadsavdelning råkar ha köpt lite medieutrymme eller då försäljningen dippar. Antingen kommer företagen att behöva ett kvalificerat eget team eller ett retainerupplägg med sin byrå för att ständigt hålla koll och kunna anpassa sig efter omgivningen.

Känner du att ni inte riktigt är där ännu? Var lugn, du är inte ensam. Men här kommer tre enkla steg som kan få igång din amöbakommunikation – alltså ett förhållningssätt till kommunikation som gör att du hela tiden anpassar dig efter det dina kunder/besökare/följare vill ha, likt en amöba. Den enkla orsaken till att du måste anpassa dig mot målgruppen är att det är både dyrt och svårt att försöka nå ut med ett budskap idag utan att vara relevant och intressant. Relevans är helt enkelt kostnadseffektivt.

flock_måsar

Gör du rätt kommer nya och gamla kunder och följare att flockas runt ditt material.

1) Bevaka statistiken Självklart förstås, men det tål fortfarande påpekas är min erfarenhet – du måste hålla koll på trafiken på din sajt och dina sociala plattformar. Absolut minst på en daglig basis, gärna oftare. Grundläget på sajten är att åtminstone ha koll på vilka källor besökarna kommer ifrån, håll koll på fördelningen över nya och återkommande besökare och se var de blir av på sajten, besöker de flera sidor och vart går de efter första besöket? På dina sociala plattformar är engagemangsfrekvensen idag viktigast. Får du engagemang når du ut, så att veta vad som engagerar är a och o. Nedan ser du var du hittar ”Engagemangsfrekvens” på din Facebook-sida. Använd den som mått, det är inte styrt av hur många följare sidan har utan det mäter engagemanget hos de som ditt inlägg har nått ut till. Givetvis ska du även hålla koll på räckvidden, men det gör du högst troligt redan eftersom den syns direkt vid inlägget (och ofta idag är oroande liten).

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 16.28.57

2) Skruva och justera. Nu när du har koll på statistiken kan du börja testa rubriker och innehåll, bland annat. Är det bättre att skriva en punktlista än en lång textmassa? Är det bättre att posta först på Facebook eller Linkedin? Vad kickar igång mina Twitterföljare så att de följer med in på sajten? Vilka sökord hittar mig? Funkar rörliga inlägg bättre än stillbilder på min Instagram? Vilka tider funkar bättre än andra? Det är också intressant att kika bakåt och se vilka inlägg som lever längst, vad hade de för ingredienser eller ord som folk söker på och vad kan du lära av dem?

Skärmavbild 2016-01-27 kl. 21.09.50

3) Var förberedd, gör en kalender men revidera ständigt. Idag är som sagt relevansen otroligt viktig. Om du postar något som berör folk och som hammar rätt i tiden bär dina vänner iväg ditt inlägg och du behöver inte annonsera lika mycket. Du måste därför bli bättre på att ta vara på de kommunikationstillfällen som dyker upp. Gör en kalender där du planerar in såväl yttre – kanelbullens dag etc – som inre händelser – chefen ska träffa potentat som kan bli bra bild etc – och lär dig att betrakta allt du gör med kommunikationsglasögonen. Snart lär du dig vad som kan bli bra nyheter och vad som engagerar dina vänner, liket en amöba kan du då börja anpassa din kommunikation efter världens dagsform.

/ @jmjobring som är digital strateg på Punkt PR och lyssnar på Jerry Williams med låten Cold Beer. Nä, inte vår Jerry, det finns uppenbarligen en till…

 

 

 

 

 

Kärleksbyggande marknadsföring

Av , , Bli först att kommentera 0

Kärlek lönar sig. Det är kul att se att man på Harvard Business Review kan visa att enbart nöjda kunder inte är en framgångsfaktor. Emotionellt involverade kunder – Emotionally Attached Customers – är mycket värdefullare. Vi kan till exempel se hur Pepsi slår ärkefienden Coca Cola när det gäller Emotionally Attached Customers.

Och är det något vi kan, bör och ska bygga med hjälp av våra sociala medier och PR så är det ju att försöka få våra kunder mer emotionellt involverade i oss. Se rapporten sammanfattad här eller läs artikeln och börja betrakta 2016 som året då du också ska satsa på mer kärleksbyggande marknadsföring.

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 12.40.54

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 12.45.54

 

/ @jmjobring är digital strateg på Punkt PR med Bob Moses Tearing Me Up i lurarna.

 

 

KnowMe – bra hjälpmedel för lo-fi video

Av , , Bli först att kommentera 0

Nu börjar det dyka upp appar som ska hjälpa oss att enklare skapa vertikal/kvadratisk film, den senaste är appen KnowMe med vilken du enkelt kan ta bilder ur ditt bildbibliotek och lägga på speaker eller musik, eller spela in nytt rörligt direkt i appen. Många har spanat om att ”lo-fi video” är årets hetaste trend, alltså att göra enklare video på egen hand och använda som content för företaget. Och där hamnar förstås appen KnowMe exakt rätt.

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 10.05.02

Se min egen testvideo här (stillbild nedan). Jag satte ihop den på under en minut från material jag hade i bildbiblioteket och en film jag har laddat ner från min Snapchat. Du adderar material till din film genom att hålla fingret på bilden du vill ha med så lång tid som du vill att bilden ska visas. Väldigt enkelt att förstå vilket gör appen supersnabb att använda, vilket kan vara bra idag då vi skapar filmer på Snapchat och tar bilder med mobilen på alla håll. Då kan vi snabbt spara ner den där Snapchat-filmen och adderar lite stillbilder och lägga på en färdig musikslinga. Vips så har du en lo-fi video.

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 10.16.09

Så här ser det ut på KnowMes egna visningssida.

 

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 10.22.03

Så här ser det ut på en Facebooksida

 

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 10.17.53

Och så här ser det ut som länk i det personliga flödet på Facebook.

 

Tror faktiskt att KnowMe kan bli användbart även för företag. Istället för att lägga ut ett antal bilder kan man enkelt sammanfoga dem till rörlig bild, som ju funkar klart bättre på både Facebook och Instagram. Ladda ner och testa. KnowMe är förstås i sig självt även ett socialt nätverk, men huruvida det blir en hit är mer tveksamt. Men som vanligt kan det vara bra att registrera företaget på appen, så att ingen knycker er identitet där.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Petters Följer mig.

 

Vad är grejen med appen Peach?

Av , , Bli först att kommentera 0

Persika är den första smaken ut i år. Appen Peach är på mångas läppar så här i början av året. En långt ifrån revolutionerande app som högst troligt är glöm om en månad, eller så är den inte det? Det är liksom lite det som kittlar, ingen vet var nästa Snapchat eller Instagram finns. Kanske är det Peach?

Vad är det då som ”alla” pratar om? Jo, en högst enkel app som bygger på i princip samma sak som Facebook, Twitter med flera. Ska det vara någon utmärkande egenskap är det enkelheten, som på sätt och vis påminner om Snapchat. Det är supersnabbt att uppdatera, och är det något som skiljer ut Peach är det vad appen kallar ”Magic Words”. Om du skriver t ex ”Move” så hämtar appen data från din hälsoapp. Skriver du ”gif” kan du leta bland ett bibliotek av enkla rörliga bilder. Skriver du ”Battery” kan du se och posta statusen på ditt batteri. Skriver du ”Song” kan appen höra vilken låt det är som spelas om det finns musik där du är. Och så vidare. Se mitt flöde nedan.

 

dump_jmjobring

 

Kommer Peach att slå stort? Nja. Den kommer säkert hitta sin krets av användare, t ex ett gäng av kompisar, som kommer att använda den länge. Men jag är högst tveksam till att den slår igenom stort och brett, den känns för lika befintliga appar som vi är mer vana vid. Nyheten är för liten, tror jag. Vi får väl se om jag får äta upp mina ord. Men innan du slutar läsa, du ska som vanligt in och registrera företagets användarnamn, så att ingen annan stjäl det. Och om den, mot förmodan, blir populär kan ni känna att ni var tidigt där 😉

Läs mer om Peach på Mashable och Wired och hur den funkar på Frida.

/ @jmjobring som heter ”jmjobring” även på Peach, så adda mig gärna om du testar. Lyssnar annars fortfarande mest på Bowies avslutningsskiva Blackstar och har svårt att förstå att han inte ska göra fler skivor.

 

 

 

 

 

 

Tre möjligheter inför 2016

Av , , Bli först att kommentera 1

Vi har utmanat varandra på min byrå att plocka ut tre möjligheter som kommer att innebära framgång 2016. Här är mina tre, som alla handlar om resultat, målgruppsinsikt och relevans, som jag tror blir de absolut viktigaste orden i vårt affärsvokabulär detta år:

Amöbakommunikation skapar resultat. Allt kommunicerar. Det var det första min första reklambyråchef sa till mig. Året var 1998. Och det har faktiskt aldrig varit mer aktuellt än inför 2016. Idag måste vi börja vi utnyttja den möjligheten. Vi måste ständigt utvärdera, anpassa, kommunicera och justera för att nå resultat. Oavsett om det är en nöjd kund eller kanske en storm med kul namn är det kommunikationstillfällen som ska utnyttjas. Detta blir under 2016 inte bara en framgångsfaktor utan också en kostnadsfråga – vi ser idag hur räckvidd blir så mycket dyrare om den inte bärs fram av relevans. Vrid över delar av din mediebudget och skapa ett eget internt team eller gör ett retaineruppläg med din byrå som likt en amöba kan anpassa sig efter allt som händer. Mediebudgeten är under 2016 den lilla utgiften, det som kostar är kunskapen, de snabba fötterna och bevakningen.

Skärmavbild 2016-01-05 kl. 16.03.24

Reklamens kvalfyllda död. Nej, långt ifrån alla använder adblockers, men de allra flesta har kopplat på en mental adblocker. Väldigt få accepterar idag den slentrianreklam som vi har fått upptryckta i ansiktet så länge. Relevans har aldrig varit relevantare än under 2016. Och det gäller i båda ändar – företagen som vill nå ut kräver helt andra resultat när de kan mäta allt och mottagarna/konsumenterna värdesätter relevant information vid rätt tidpunkt men nedvärderar dig om du trycker upp något orelevant i deras ansikten. I mitten står vi som ska leverera resultat åt företagen och relevant information åt deras kunder. Det ställer helt nya krav på både byråer och medarbetare, men faktiskt även på marknadscheferna som ska köpa. Komplexiteten ökar och med det också kraven på konsulterna. Vår bransch mår bra av det ökande trycket på leverans, men vi måste också bli bättre på att sätta upp relevanta målsättningar. Under 2016 finns det goda möjligheterna för de byråer som både kan skapa relevant innehåll som rundar reklamfiltren och som mäktar med att arbeta så nära kunderna att förväntningar och leverans motsvarar varandra.

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 12.02.14

Alla är sitt eget varumärke. År 2016 blir året då allt fler företagsledare inser att de måste börja utnyttja medarbetarnas egna varumärken för att nå ut. Det handlar inte om att få personalen att klicka gilla på det företaget postar, vi måste gå djupare än så och hjälpa utvalda medarbetare att bygga upp sina varumärken som experter och problemlösare snarare än säljare. När företagsrepresentanten kliver in hos kunden ska kunden inte bara veta vilka de är, de ska ha djup respekt för den kunskap de har läst sig till att ”säljaren” har med sig i bagaget. När vi tar ”social selling” till den nivån är den värd sina inlägg i guld. Men då måste också företagsledarna inse att det är en långsiktig investering som visserligen kan kliva ut ur huset den dag medarbetaren i fråga slutar. Men den risken tar alla som lär upp en ny medarbetare redan idag. De allra djärvaste låter sina värdefullaste medarbetare arbeta fram personliga kommunikationsplaner tillsammans med en pr-byrå och jag lovar att de sedan kommer att få se grymma säljresultat i slutet av året. Hjälp dina medarbetare att bygga och vårda sina egna varumärken och dina egna affärer kommer att blomstra. Tror faktiskt att det här är den smartaste och mest effektiva marknadsinvesteringen ett B2B med lite längre säljcyklar kan göra år 2016.

/ @jmjobring som också bjussar på mina 15 i topp från 2015

 

 

 

 

 

Snapchat rivstartar med stora nyheter

Av , , Bli först att kommentera 0

Efter bara ett par månader stänger Snapchat sin Lens Store i morgon. I USA kunde man köpa olika Lenses, alltså de filter du kan använda när du tar/filmar en selfie. Orsaken är enligt Business Insider att Snapchat helt ska fokusera på annonsaffären. Samtidigt annonserar Wall Street Journal att de kliver in i Snapchat Discover, alltså avdelningen där mediehus kan skapa helt eget material. Det är som om Dagens Indsutri skulle kliva in där, ett intressant beslut som det ska bli spännande att följa. För oss svenskar syns WSJ ännu inte, om det endast ska visas för amerikanska användare eller om det ska dyka upp internationellt också framgår ingenstans, vad jag har hittat.

Snapchat rivstartar alltså det nya året med stora nyheter. Och jag tror det kommer att fortsätta. Med kreativa annonsplatser som de tar rundligt betalt för säger Snapchat att 90% av deras annonsörer återvänder. De sitter helt enkelt på en guldgruva av dedikerade användare, frågan är om de kan ta betalt för dem så att det räcker. Det blir i vilket fall garanterat ett spännande år för den relativt unga plattformen!

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 09.06.51

/ @jmjobring som lyssnar på Endlessly med Tess Zucchini denna friska vintermorgon när allt rullar igång igen.

 

Nu summerar vi 2015

Av , , Bli först att kommentera 0

Inför 2015 spådde jag på min dåvarande blogg att:

”Facebook tar pengar från Google” Ja. I varje fall tog Facebook mängder av videovisningar från YouTube när det gäller företagens videos. I reda annonspengar är det ju svårt att avgöra om Facebook tar annonspengar från Google eller från andra medier. Däremot spådde jag tidigare i höstas att Facebook kommer att bli en ännu mer relevant plattform för företag, läs gärna mitt lite omdebatterade inlägg Facebook blir Internet för företag.

”Instagram blir allt viktigare” Föga visste jag att Instagram skulle släppa loss oss annonsörer på plattformen under året. Om inte Instagram var en viktigt plattform tidigare blev den definitivt det när annonsmöjligheterna släpptes på. Så, ja, här tycker jag nog att jag fick rätt.

Skärmavbild 2015-12-22 kl. 22.09.26
Taylor Swift har nästan 60 miljoner följare på Instagram och hade många av årets mest gillade inlägg.

”Twitter blir tydligare marknadsplats” Nej. Twitter har inte lyckats med mycket mer än att skapa rubriker om ledningens bråk under året. Skrev bland annat om storinvesterare Saccas goda råd till Twitters ledning. Här på slutet har de fått in en betrodd VD i Jack Dorsey, men skutan har mycket kvar att bevisa för aktieägarna. Men Twitters inflytande i den svenska medie- och politikdammen är otvivelaktigt fortfarande starkt.

”Podcasten blir kommersiellt intressant” Ja. I varje fall går svenska Acasts finansieringsrundor fortfarande bra. Ni vet de där som försöker få oss annonsköpare att lägga in ljudannonser i poddarna. Tyvärr tycker jag att deras annonser ofta avbryter abrupt och ligger så högt ljudmässigt att jag bara blir sur och får ont i öronen av de varumärken som försöker ta sig in i den intima miljön. Nja säger jag. Då tycker jag sponsorskap och andra lösningar är klart mycket relevantare.

”Bloggen blir hemmabas” Nja. Inte har det poppat upp så där supermånga, men jag tippar att vi idag har fler seriösa företagsbloggar än vi hade för ett år sedan. Och ordet Content Marketing har verkligen hettat till i år. Men att arbeta med content på riktigt tar tid och en hel del resurser, som få verkar riktigt ha ro att tillsätta. Än så länge. Snart nog har vi inget val.

”Algoritmens år” Ja. Alla har pratat om algoritmer. Framförallt Facebooks. Förra året fick jag ofta berätta om Facebooks algoritm som en nyhet, i år har alla vetat att den finns och ungefär vad den gör. Med lanseringen av Instant Articles, som nu också en rad svenska mediehus hakar på, får man nog på sätt vis säga att algoritmen ägde 2015.

”Mest kunskap vinner…” Ja. Det här är en trend som blir tydligare och tydligare. För att ta de där snabba besluten som förmår putta din kommunikation i rätt riktning krävs kunskap. Kunskap om kanalen, om din målgrupp, om kommunikation, om relevans och om den digitala medielogiken. Jag skrev häromdagen om att vi borde glömma sociala medier och börja adressera varje kanal som en unik möjlighet. Det var många i branschen som gillade det, läs här om du missade. Där tror jag vi har lite av kärnan i 2016.

/ @jmjobring som avslutar arbetsåret med konceptplattan Revenge of the Dreamers II som J Cole ligger bakom och ett recept på grönkål, även känt som Halländsk långkål. Höjdpunkten på julbordet.

Mjöbrings grönkål:
Krama ur grönkålen om den har varit fryst
Stek i rikligt med smör en bra stund
Häll på grädde i omgångar och låt det koka in i typ minst en halv timme och gärna mer än en timme
Ringla över lite lagom med sirap efter ungefär hava tiden
Smaksätt med kanel
Smaka av med salt och svartpeppar, ta mer sirap om du vill ha mer sötma
Njut med en hemmagjord besk och en skiva vildsvinsskinka

God jul.

 

Hyra i gallerian eller bygga eget?

Av , , 2 kommentarer 0

Jag skrev för en tid sedan ett ganska uppmärksammat inlägg om hur Facebook blir Internet för företag. Facebook bygger in fler och fler smarta funktioner och hjälper företagen att både inspirera och konvertera sina kunder utan de behöver lämna Facebooks plattform. Företagen når givetvis nya och befintliga kunder främst med hjälp av annonser, men även organiskt. Jag tror faktiskt att 2016 blir ett avgörande år för många företag som vill något på den digitala arenan, och jag hör detta från ett flertal håll just nu, inte minst i podcasten The Marketing Companions senaste episod med Mark Schafer och Tom Webster där de tog upp liknelsen nedan.

Den stora frågan tror jag blir om du ska hyra dig en plats i den stora shoppingallerian/köpcentrat där du kan nyttja de flöden av människor som redan finns eller om du ska bygga en egen butik på en egen tomt och locka dit dina kunder för att exklusivt besöka dig. Ja, de stora drakarna som H&M med flera har förstås båda delar, men för väldigt många är det ett viktigt val. Precis så ser det ut snart ut även på den digitala arenan.

gallerian_fb

Shoppinggallerian är förstås Facebook, men det kan också vara YouTube eller kanske LinkedIn för några. Att driva en helt egen butik på egen mark är att hålla fast vid övertygelsen om att jag kommer att fortsätta locka besökare till min sajt även om den ligger utanför de stora plattformarna. Och detta är förstås inte svart eller vitt. Det är klart att du alltid (eller i varje fall under flera år…) kommer att ha en viss trafik kvar till din egen sajt, men den dag du kan sätta en köpknapp på ditt Facebookinlägg eller posta produktinformation och låta kunderna söka bland dina produkter utan att de behöver klicka sig iväg, tror jag den egna sajten sakta kommer att tyna bort. Allt fler kommer att samlas i gallerian och njuta av fördelen av att människorna redan är där på plats. Är du en stor aktör är du högst troligt i flera gallerior/plattformar.

Ska vi fortsätta liknelsen måste du på egen hand bygga vägar, fixa kundvagnar, kassasystem och så vidare till din egen butik. Och framförallt måste du på egen hand orka annonsera för att nå dina kunder. I gallerian kan du haka på de samannonser som görs, du får också ett flöde utanför fönstret med folk som bara strosar runt eller egentligen är på väg till en annan butik, men ändå rätt öppna för dina köpimpulser.

Kostnad mot nytta
Vi har historiskt haft svårt att överge ägandet. Kanske är det så även när det gäller det digitala? Vi tycker om att kunna kontrollera alla led, från uppdateringar till flödet ner i varukorgen. Vi kan spåra, skruva, locka, locka igen, locka lite till, göra avslut och plocka ut relevant statistik. Men tänk om du kan göra exakt allt det där men minska ner på sökoptimeringen och lockandet. Du behöver troligen skapa lite mindre content. Du behöver ingen egen butikslösning. Inga externa annonsleverantörer utan en enda annonsplats som du hanterar själv. Ingen IT-nisse som du  måste ringa när allt går ner eller inte fungerar. Ingen domänavgift och serverkostnad. Vad är då den egna sajten värd? Vilket mervärde tillför ägandet av affären?

/ @jmjobring som förstås lyssnar dygnet runt på #mh15.