Vad händer på den statliga rektorsutbildningen?

Jag har ju i många år arbetat under eller drabbats av olika typer av rektorer. En del har inte kunnat prata vare sig med personal eller elever utan manus och en del har som största fokus i detalj styra över personalens tid s k ap tid intill ytterlighet. Inga rektorer på de senaste åren verkar ha tid att gå runt och titta på lektioner och bekanta sig med elever "in action" eller lärare när de är som bäst. Rektorn är pedagogisk ledare men har lite eller ingen insikt i pedagogik vad jag kan förstå i vart fall om de inte är hämtade från själva verksamheten. Det kan ju också vara lärare som blivit rektorer därför de helt enkelt inte klarar av att undervisa eller umgås med eleverna på ett otvunget och personligt sätt.  Det har exempel på rektorer som mobbar, kränkar sin personal med hjärtats lust som aldrig tvekar en sekund på att ställa sig på eleven och förälderns sida och misstro yrkesmannen oavsett hur många år denna varit verksam med bra resultat..

Det är dessutom så att skolan nu börjar få en så stark kvinnodominans både inom ledning och lärarhåll att det blir en ytterst skev bild av samhället. Anledningen tror en del är pengar och låga löner men det är nog inte det viktigaste utan det är snarare att en lärare inte får vara manlig i sitt yrkesliv. En manlig lärare lägger inte huvudet på sned och förstår allting han tycker snarare att det som är fel är mycket fel och fullständigt obegripligt. En man pratar också annorlunda än en kvinna och använder sig av andra liknelser och andra perspektiv som en kvinnlig lärare av naturliga skäl inte riktigt känner till. Manliga lärare behövs i den svenska skola och likaså manliga rektorer. Det är en fullständigt ohållbar situation när vi snart har 80% kvinnor inom skolans värld. Jag har absolut inget som helst emot kvinnor som lärare eller arbetskamrater. Det är snarare så att de som regel håller lite bättre ordning på vissa detaljer MÄN MÄNfyller en funktion för grabbarna i skolan. I synnerhet som det verkar för invandrargrabbarna som i kultur, åthävor och inom religionen inte respekterar kvinnor som likvärdiga.

När man nu tittar på snedfördelningen inom lärarkår, skolledning så¨måste man ju också göra reflektionen över varför det inte finns invadrarkvinnor som rektorer inom skolan värld. Jag har faktiskt inte träffat på en och jag skulle bli glad om jag hade fel.

Jag har inte heller träffat på en invandrat manlig rektor och det stör mig oerhört mycket att skolan på många sätt inte speglar samhället eller samhällets behov i det fallet.

Tillbaka till ämnet. STATLIGA REKTORSUTBILDNINGEN vad händer där? Om utbildningen till kirurg hade lika stor spännvidd skulle man verkligen inte vilja lägga sig på operationsbordet! Att kvotera in kvinnor i bolagens styrelser är enb betydligt mindre viktig fråga än att se till att skolan återfick sin status och sina manliga lärare och rektorer.

Jag vill inte vara kategorisk men det finns flera exempel på i Umeå på kvinnliga rektorer, skolenhetschefer som använder sina ämbeten för att "styra och ställa" och som saknar känsla för personal och vad skolan går ut på . Det finns flera rektorsområden i Umeå med en manlig rektor och en kvinnlig och i alla dessa fall är det damen som styr utan undantag. Jag vet inte vad det beror på men det kanske vore värt en C uppsats i alla fall. Backar mannen pga artighet eller är det så att vi inte längre törs ta oss ton med risk för att bli anmälda för det ena och det andra??

Börjar känna mig ultrakonservativ faktiskt men av skada blir man vis.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>