Dubbelregistrering av älgjakt.

Läste ett reportage i VF måndagen den 16 sept som handlade om dubbelregistreringen av älglicenser ovan odlingsgränsen. Ett reportage där ingenting stämde. Hans Geibrink vid Jägareförbundet hade blivit intervjuad at VF:s Emma Eriksson där han svamlade om dubbelregistrering på Statens mark.
Dubbelregistreringen drabbar uteslutande privatmarker ovan odlingsgränsen vilket skapat stor irritation bland dessa markägare som också till stor del är samer i andra yrken än renskötsel och därmed inte medlemmar i sameby. Kan det vara så illa att Herr Geibrink betraktar privatmark ovan odlingsgränsen som Statens egendom? Enl. reportaget togs de lagar som krävdes för att konfiskera markägarnas jakträtt på sina fastigheter 1987, ungefär samtidigt som Robert Mogabe i Zimbabve konfiskerade vita farmares egendomar.
Var det därifrån Svenska beslutsfattare fick inspiration? Nu skulle andra regler gälla. Samebymedlemmar med sina jaktgäster gavs rätten till älgjakt på privatmark utan någon som helst ersättning för intrång i äganderätten. Samtidigt ges de markägande samerna möjlighet att jaga på Statens mark. Men då kostar det minsann – och här tvingas man att betala intrångsavgift till främmande människor på sina egna fäders marker sedan urminnes tid!
Tålamodet hos de markägande samerna ovan odlingsgränsen håller på att ta slut. Beslutsfattare i alla led måste inse att nuvarande situation är ohållbar. Det finns i dag unga samer utanför samebyarna som anser att myndigheternas kallsinniga agerande kan liknas med folkmord – och den tanken känns inte främmande. Vill Staten begränsa Sveriges urbefolkning till en liten klick lätthanterliga renskötare?
Jag tog även kontakt med VF:s reporter Emma Eriksson som gjort reportaget och det enda som riktigt kom fram var att hon pratat med Geibrink och någon på Länsstyrelsen. Hon beklagade att det inte fanns någon annan att intervjuva. Jag vet att det finns många – bara man frågar. Enligt pressens egna etiska regler skall man för tusan höra alla parter eller?
Det ända som stämde i reportaget är: ”… Länsstyrelsen har inte velat ta tag i frågan.”

18 kommentarer

  1. Ursamen

    Än en gång rör Bengt-Göran vid en fråga som en ”ansvarskännande” myndighet och stat borde ha ordnat för länge, länge sedan. Men nu är vi i Västerbotten. Ett län där den statliga myndigheten tydligen resonerar som så att, ”bara tiden går” så lessnar väl och tystnar kritiken.
    Men tji, den tystnar icke. Beklagligt är att denne Herr Geibrink tydligen också indoktrinerats av den en gång så store Avdelningsdirektören. Den som med hjälp av sina lokala böhmiska korpraler redan i början av 70- talet drog upp riktlinjerna. De riktlinjer som gått ut på ett eliminerande av samer med urminnes hävd inom Vapstenområdet. För det är just inom Vapstenområdet som konflikten finns starkast. Jakten! Denna den äldsta samiska näring i våra hemområden, den som det samiska folket och handfasta duktiga fjällbor i fredlig samexistens tidigare kunnat enas om, den som den store Avdelningsdirektören förskingrade bort från dess rättmätiga ägare att säljas via samebymedlemskap till hugade hjälpjägare. Jo den mina fäders mest existensiella näringsform är för dyrbar att icke taga strid om.
    Bengt-Göran håller frågan levande och räds icke heller den motsats som uppenbarar sig likt främmande fågelfä i höstfagra Vapstenfjäll.

  2. Östen Stenlund

    Hej, Burman. Din liknelse med Mogabes härjningar är slående. Då gick man ut och kritiserade företeelserna i starka ordalag från Svenska centralmaktens sida.
    Jag kommer att tänka tillbaks i tiden, bara till början av 2000-talet och framåt. Staten tillsatte en Gränsdragningskommition, ledd av Jan Alvå, domare till yrket. Resultatet blev bland annat att den som avverkade skog på sina egna marker ovan odlingsgränsen skulle betala 50% av värdet till berörd sameby och nedom, ”bara” 25%.
    Jakt och fiskerättsutredningen, ledd av Sören Ekström, ledde ej heller någon vart. År 2008, ny utredning ledd av Magnus Kindbom, den skulle samla allt till en sameproposition som aldrig kom.

    Vad som är slående under denna korta tid är energin att pungslå den enskilde markägaren. Kan det vara skrämseltaktik eller ren dumhet? Man kan undra? Hur är det på Justitiedepartementet?

    År 2011 trädde den nya grundlagen ikraft med borttagande av RF 11:14 och förstärkning av RF 2:18 äganderätten. Dagens myndigheter tycks inte ännu ha förstått att respektera nya lagen.

    Den här nya utredningen av jaktlagen mm är ju samma dumhet, man köper tid och vill inte sluta med statlig segregering av oss i norr och mot markägare i synnerhet.

    • Bengt-Göran Burman (inläggsförfattare)

      Du har troligen helt rätt, alla som inte har rent mjöl i påsen vill nog köpa tid för att övergreppen skall falla i glömska. Jag tror inte det går i detta fallet. Barn som under flera generationer hört sina föräldrars förtvivlan blir ständigt uppdaterade och kan sin historia. Kampen kommer garanterat att fortsätta med unga friska krafter.

  3. Hans Geibrink

    Bengt-Göran tar här upp frågan om dubbelregistreringen av markerna ovan odlingsgränsen för älgjakten. Till att börja med håller jag med ”Ursamen” om att det är bra att någon, efter snart 25 år, fortfarande har kraft nog för att hålla den här frågan levande – för dubbelregistreringen är både fel och dåligt. Men tyvärr så blir det inte alltid helt rätt när Bengt-Göran går igång. Vi kan ta några exempel; – dubbelregistreringen drabbar inte uteslutande privatmarken ovan odlingsgränsen utan även statens mark, bolagsmark och allmänningarna (som ju är något ”mitt emellan” privat och bolagsmark). – Regeländringen som kom 1987 innebar ingen konfiskering av markägarnas jakträtt. Även före 1987 hade samebymedlemmar rätt att jaga på all mark inom den egna samebyns året-runtmarker. Skillnaden var att tidigare hade dom enbart bedrivit så kallad ”allmän jakt” efter älg = fri avskjutning under en kort tid (ofta bara två dagar). Efter att dubbelregistreringen infördes kunde dom jaga på licens under en lång jakttid. Den långa jakttiden medförde att samebymedlemmar fick tid att jaga över mycket större områden och med det kom också konflikter med jaktlagen på privata marker och med ortsbojaktlagen på statens mark.
    Svenska Jägareförbundet har från första början hävdat att dubbelregistreringen av flera skäl är ett osedvanligt dåligt och felaktigt beslut. Jägareförbundet är också den enda organisationen som fortsatt att driva frågan om att dubbelregistreringen ska avskaffas. Tyvärr så har vi inte lyckats, ännu, men en ny utredning ska nu se på frågan och förhoppningsvis kommer den också att inse att det måste till en ändring.
    Bengt-Göran tar upp en annan sak, som är unikt för Västerbotten, samebyarnas så kallade ”jaktgäster” eller ”medhjälpare”. Enligt Rennäringslagen så är det förbjudet för en samebymedlem att upplåta jakt eller att ge en utomstående rätt att utan tillstånd från länsstyrelsen jaga på statens mark. Länsstyrelserna i Jämtland och i Norrbotten följer lagen när det gäller detta, men som sagt, det gör inte Länsstyrelsen i Västerbotten. Länsstyrelsen i Västerbotten hävdar att samebymedlemmar har rätt att ta med sig utomstående jägare som medhjälpare. Som jag ser det är detta ett klart lagbrott som länsstyrelsen gör sig skyldig till – förhoppningsvis ska den kommande utredningen även se på den här frågan.
    Till sist, jag ser flera skäl till att dubbelregistreringen slopas och ett skäl är att det nuvarande systemet i praktiken omöjliggör all form av vettig förvaltning av älgstammarna i våra fjällområden. Ett annat och mycket viktigare skäl är att dubbelregistreringen har medfört att konflikter och en djup splittring har uppstått mellan yrkesgruppen renskötare/samebymedlemmar och övriga som bor och verkar i dessa områden….. det sist nämnda är förmodligen den allvarligaste följden av denna dumhet.

    • Bengt-Göran Burman (inläggsförfattare)

      Kul Hans att du läser min blogg, fortsätt med det så kanske en och annan 10-öring trillar ner.

    • Bengt-Göran Burman (inläggsförfattare)

      Herr Geibrink avslöjar sin irritation när han säger citet ”Tyvärr blir det ibland fel när Bengt-Göran går igång” slut citet.
      Vem som har fel överlåter jag till läsarna att avgöra. Jag vidhåller att det uteslutande är privatmark som är föremål för dubbelregistrering av älgjakt.
      Geibrink nämner Skogsallmänningarna som ”något mitt emellan privat och bolagsmark”. Vad jag vet är allmänningarna 100% privatägd. Han nämner även Bolagsmark och jag är oerhört intresserad av var det finns bolagsmark ovan odlingsgränsen, personligen känner jag inte till att någon sådan mark i området. Baggböleriet han aldrig så långt.
      Jag hävdar med en dåres envishet att Statens mark ovan odl.gränsen INTE är dubbelregistrerad, däremot jagar de s.k. ortsbojaktlagen på en upplåten rätt på dessa marker. Av säkerhetsskäl fick ortsbojägarna 16 dagars jakttid medan samebyn hade all övrig tid. I början respekterades denna modell och inga incidenter skedde. Tyvärr fungerar denna modell inte längre vilket medfört 2 kända incidenter där folk varit i skottlinjen vilket är rapporterat till Länsstyrelsen.
      Samernas jakträtt är ett faktum och ingen ifrågasätter den, men kom ihåg att det finns fler som genom gamla avtal har jakträtt på Statens mark ovan odl.gränsen. En tidigare jurist på Jägareförbundet har klargjort skillnaden mellan ordet JAKTRÄTT och JAKTRÄTTEN. Jakträtten innebär ensamrätt medan Jakträtt kan vara en delad rätt (jaktutövningsrätt).
      Geibrink säger att systemet med samebyarnas jaktgäster är ett ”klart lagbrott”. Vad har han då gjort för att förhindra detta brott, ingenting vad jag vet. Är det inte en medborgerlig skyldighet att göra anmälan om brottslig handling är uppenbar, annars riskerar man att åtalas för medhjälp.
      I en tid när Jägareförbundet tappar medlemmar tror jag det vore klokt om de tjänstemän som avlönas via våra medlemsagifter ser till att i första hand företräda medlemmarna och inte länsmyndigheten.
      Till sist, vem har fel när han ”går igång?”

    • Stig Vännberg

      Hans Geibrink Nu banne mig får du läsa på. Ta och studera Kungörelsen från 1913 Ser.B Landskontoret N:o 1. när du skriver statens mark. All mark rättare sagt jord är insynat, rösat och skattlagt, fastställt genom länsstyrelsen utslag i början av 1800-talet. Se även vad som sägs om det äldre fånget i LU 1982/83:30
      Du skriver att allmänningarna är något mitt emellan privat- och bolagsmark var har du fått de uppgifterna ifrån.
      Allmänningsskogarna i Norr- och Västerbotten är enskild egendom under enskilt ägande, spörsmålet om ägaderätten till skogarna besvarat genom skogarnas tillkomsthistoria. Såsom regel gäller att skogarna äro samfälld egendom för ägarna eller vissa ägare av mantal satt jord inom vederbörande
      socknar, läs prop 1938:267 sid52-53. Allmänningsskogarna har allenast dispositionsrätt till skogen så även staten.
      Vad sålunda sagts om allmänning gälle även om kronopark och överloppsmark.(prop 1916:166 Bilaga 3).Kronopark, överloppsmark samt allmänningsskogarna vilar på ofri grund.
      I vart fall inom Sorsele övre avittringslag. Dubbelregistreringen är ingen lagstiftning utan en konspiration mellan länsstyrelsen i Västerbotten och jägarförbundet, för att komma åt den sk fria småviltsjakten i fjällen på redan skattlagd jord.

  4. Henry Cruz

    Jag tycker Herr Geibring skulle åtminstone för sin egen skull läsa och repetera jaktlagens § 10 a. Där framgår VAR nägonstans i Sverige svenska staten har JAKTRÄTT, dvs inte någonstans norr om dalälven!!!!!!

    • Bengt-Göran Burman (inläggsförfattare)

      Men hur i hela friden kan då Länsstyrelsen utge sig som förvaltare av Statens mark om den inte finns ?

  5. Kalle

    Du vet Bengt Göran det kan vara svårt det där med tio öringen den är borta nu, men ta ett annat gångbart mynt och försök få detta att trilla in i en träklabb , jag lovar dej det är meningslöst. Jag har visat Hans 10a jaktlagen. Men skulle den gälla vore detta ett dråp slag mot den s.k fria småvilts jakten ovan odlingsgränsen på den privata och oskiftade utmarken som i vardagligt tal kallas kronomark. Den marken saknar Fastighetsverket lagfart till och även Länsstylsenen . Med detta vill jag påstå att någon förståelse och hjälp från jägarorganisationerna det kan vi Fetglömma, då kan inte turist jägarna komma och skuta ripkycklingarna. Givetvis detta genererar 15 mille till länet, men vem är det som håller marken?. Läs jaktlagen 10a så förstår man. Krono överloppsmarken ovan odlingsgränsen omnämns inte, för där har inte staten jakträtt .Men som en tjänsteman sa här gäller inte grundlagen om den skall gälla får regeringen meddela oss. God morgon Bengt Göran.

  6. Bengt

    Geibrink har svarat B.G. på sin blogg vilket inte verkar vara så genomläst som borde.Geibrik nämner att någon inskränkning på äganderätten inte skedde med beslutet från 1987.Visst var det så att och är fortfarande att samebyar tar en stor procent av markägarnas älgar till sin licens,men kanske det är normalt uttag från fastigheter enligt de lagar som syns råda här i Västerbotten.Näms också att samebyarna fick mer tid att jaga och därför skulle de kunna jaga på privat mark,men med vilken rätt?Samebymedlemmar har ingen jakträtt utan endast jaktutövningsrätt,stor skillnad på begreppen,enligt lag har endast fastighetsägaren jakträtt på fastigheten,visst är äganderätten kränkt?Sedan nämner Geibrink att A-skogarna är något mitt imellan,vad menas med det uttrycket.A-skogarna är av sin natur enskild egendom,och som deras tillkomsthistorien utvisar icke dragas i tvistemål.Detta är inga kronomarker som överlåtits utan var mycket långt före avvittringen under enskild äganderätt,Avtalen som Skrevs vid avvittringen nämner man aldrig,Lst skickar istället en folder som utgivits av Justitiedepartementet som saligör avvittringen.Denna folder är helt missvisande enligt Riksdagens utredningstjänst (1997:800) utförd av cecilia Lekberg Sommerholt.I sin utredning sågade hon helt LST samt bitr.överlantmätaren,de hade i en informationsskrift till bostadsutskottet den 1990-02-05 dnr21-4189 vilket tydligt utgjort grunden för Justitiedepertementets informationsskrift.Senare kom samma utredning med samma dnr men där var det förtydligande som tidigare skrivits bortscannat,nämnas bör att utredaren fick lämna sina utredningsjobb och gå till en annan avdelning,varför visste hon inte.Men skulle Geibrink villa läsa vad vi kallar för orginalet så finns det hos oss.Geibrink talar om en utredning som skall lösa frågan.Jag vill upplysa om att det beträffande dubbelregistreringen finns en utredning som gjorts av en mycket rättsskaffen person nämligen förre Landfiskalen Filip Gerhardsson,hans utredning blev av dåvarande Landshövdingen hemligstämplat,varför vet jag inte,men om det var för att sanningen kom på bordet eller ej kan jag inte svara på,det får läsarna grubbla över.

    • Bengt-Göran Burman (inläggsförfattare)

      Filip Gerardsson, Folke Grubbström, Svante Isaksson har fått betala ett högt pris för att sanningen skall komma fram. Rättvisekämpar med insyn bakom fördragna gardiner får vi aldrig glömma, peroner som genomskådat det korrupta system som råder. Deras insatser kan aldrig tystas, förr eller senare kommer dagens fogdar att falla.

  7. Bengt

    Jag satt här och tänkte på alla uttalanden om statens mark,men var är statens mark?Såvitt jag förstår av de dokument som finns tillgängliga så har inte staten ägt mark nu eller tidigare.Redan i mitten på 1600-talet rösade de som kallades landlapparne sina landområden,de kom ju sedan att kallas lappskatteland,i slutet på 1700 till mitten på 1800 insynades dessa områden och skattlades för att stärka äganderätten.Ser vi då på landslagarnas och kommande lagar så kunde inte dessa fråntas ägarna annat än genom expropriation,hur kan då staten äga dessa marker?Detta skulle innebära att staten genom sin upplåtelse bryter mot §43 Jaktlagen,§44 där bedöms brottet som akall anses grovt,enligt mom.2 står följande(om det har utförts vanemässigt eller i större omfattning).Vi har försökt ta del av statens fångesthandlingar men inte lyckats,varför visas dom inte?Fastighetsverket som är förvaltare av skogarna som staten sägs äga har vid sin skogstaxering slutgiltigt skrivit,(lagfart saknas),varför står det skrivet om som vissa tjänstemän påstår att lagfarter finns?Vidare tycker jag det är märkligt att begreppet icke renskötande samer eller vi bofasta samer aldrig näms när det talas om jakt och fiske,samebymedlemmar får säga sitt även jaktorganisationerna och fiskeklubbar men vi som står för det verkliga ägandet av land och vatten diskrimineras alltid.Vi får ju endast jaga älg i 16 dagar, enligt promemorian så stör vi jakten för andra.Uppmärksamhet borde riktas mot grundlagen från 2011 där vi får status som ett folk och skall därmed behandlas lika med yrkesgruppen renägare.Det är synd att inte Länsstyrelsen läst grundlagen.Men Kalle har nog rätt att grundlagen gäller inte här,och de var ord från en tjänsteman på Länsstyrelsen,vi får vänta tills regeringen meddelat om grundlagen skall gälla.

    • Östen Stenlund

      Tack, Bengt. Det är intressant vad du tar upp. Vi här i norr betraktas mer eller mindre som en tärande befolkning av den del som bor längre söder ut. Hur blir det då om vi använder oss av de verktyg som EU-s Lissabonavtal har beslutat att medlemsstaterna ska följa om man inte har undantag, och det har inte Sverige. Den nya grundlagen säger bland annat i RF 2:23 att Sverige är tvungen att följa EU-s överenskommelser. Jag föreställer mig en intressant diskussion mot staten vid valet mellan att överlämna förvaltningen av vad staten förvaltar i dag till lokala förvaltare eller att sluta med sin förvaltning och de rätta ägarna tar över i en gång som det rimligen borde anstå en Rättsstat.

      • Bengt

        Visst är det konstigt i denna landsända beträffande lagar och förordningar som i övriga riket gäller.Här tycks ingen läsa vad som står skrivet utan om sanningen kommer fram då hämligstämplas omedelbart.jag tänker b.l.annat på den utredning som Filip Gerhardsson gjorde om dubbelregistreringen,som jag som åskådare till F.P.i hans tjänsteutövande var han väldigt noga med att följa lagar och förordningar,en rättskaffens man.Sanningen var nog nedskriven vilket inte fick offentliggöras,därför hemligstämplat.När bostadsutskottet skulle göra en utredning av ägandet till denna landsända skrev Länsstyrelsen och den tillförordnade Lantmätaren och Landshövdingen till utskottet och förklarade att allt var okej någon utredning behövdes ej.Detta resulterade i en folder från Justitiedepartementet,påståenden hade tidigare gjorts att handlingarna brunnit vid den stora branden i umeå.Denna folder sågades senare av Riksdagens utredningstjänst som byggde på just Länsstyrelsens skrivning som enligt riksdagens utredningstjänst byggde på helt missvisande uppgifter.Nämnas bör att den tillförordnade överlantmätaren fick plats som fastighetsråd i hovrätten Vad kan sånt innebära?Har någon förtroende för hans yttrande?Utredningshandlingen ändrades senare där togs förtydligandet bort men hade fortfarande samma diarenummer vilket är märkligt.Vi har nu fått en grundlag som ändrats en hel del b.l annat har uppenbarelserekvisitan tagits bort,äganderätten är stärkt,vi samer är att folk och skall behandlas lika oavsett yrke.Har någon same märk någon förändring,personligen ser jag ingen skillnad.Vi ser samma förfaringssätt beträffande allemansrätten när det gäller bärplockning,den skall så fint som utredas vilket är märkligt eftersom detta är nedskrivet i gammal lag,ser vi då på Lissabonfördraget skall inte fastighetsägaren behöva avstå något från fastigheten utan ersättning,vad skall då utredas?1928 års rennäringslag fråntog samer p sina land betet för sig och staten överförde betesrätten till Lappbyarna,detta skedde på privatägd mark utan ersättning,senare har mer och mer överförts,senare till samebyarna,samebymedlemmarna tilldelades rätten att jaga på privatägd mark,uttrycket kom att det förelåg ett dubbelt ägande.Varför är det ingen som läser historien,den börjar inte 1971 ej heller 1928,det finns för mycket som talar mot det system som råder idag,se bara vad Statsminister Olvercrona sa i andra kammaren 1854,se avvittringspromemorian om flyttlapparnas bete under flyttning,se även lagen 1909 om flyttlapparnas flyttväg genom åboland och skatteland,detta var före 1971!

      • Bengt

        Östen!Lissabonavtalet är troligen som grundlagen,den gäller inte här i Västerbotten.Domstolarna arbetar likvärdigt,Hovrätten har underkänt äganderätten vid ett par tillfällen med stöd av H.D.Visst är det fantastisk vilken demokrati vi lever i.

  8. kalle

    Du B.G nu ser jag av faran av att äta köttfärs med skottskador med bly fragment . Men skall detta vara ett anställnings krav för att få .chefs tjänst på myndighet eller förbund?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.