Mer om övergångsställen

Läste i morse till kaffet om det nya lagförslaget att cyklister ska ha företräde vid övergångsställen. Med anledning av detta har Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, yttrat sig och är kritiska till den föreslagna väjningsplikten för bilister vid cykelöverfarter. Dom säger att dom är övertygade till att det blir en ökning av dödade och skadade i trafiken om detta genomförs.
 
 
Lagförslaget är del i regeringens cykelutredning, som syftar till att öka cyklismen, och göra den säkrare. Men förslaget sågas av MHF, som påminner om konsekvenserna av den så kallade zebralagen som infördes år 2000. Enligt en studie från Väg- och transportforskningsinstitutet ökade antalet skadade vid övergångsställen med 15-20 procent. Problemet enligt MHF är att rätten till företräde mot bilister och andra fordon invaggar både fotgängare och cyklister i en falsk trygghet.
 
 
Jag håller också faktisk med. För min del har det ingen betydelse om cykeln eller bilen går först, men efter att ha kört i 30 år och skaffat mig en bra erfarenhet av cyklister och övergångsställen vågar jag påstå att MHF har rätt. Idag då cyklisten ska väja undan lever dom ändå livsfarligt. Jag är som oftast beredd på att cyklister kommer i full fart rakt ut vid övergångsställen och kräver företräde vilket säkert räddat många liv gm alla dessa år. Läs min förra artikel som jag skrev i morse t.ex. Mamman hade rätten varför hon totalt va invaggad i trygghet att vare sig hon eller barnet i vagnen skulle mosas av bussen som av någon anledning missat henne.
 
Trafiksäkerhetslära ska va me hela skolgången
 
Jag förstår om inte alla håller med mig, men på något vis, med min erfarenhet anser jag nog att man måste tänka till ytterligare innan man genomför ett nytt lagförslag.
 
Gör om gör rätt, störst går först, säkrare och miljövänligare;)
 
//Big Papa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.