Norrbotniabanan.

Vi har haft stämma i Lycksele i helgen och då antog vi följande uttalande ang Norrbotniabanan.

Förhandlingsman ett måste för genomförandet av Norrbotniabanan!

Basindustrin i norra Sverige blomstrar och stora investeringar görs av företag runtom i Norrland. Behovet av investeringar i infrastrukturen, särskilt gällande utbyggd järnvägskapacitet, blir därför också allt större.

Det infrastrukturprojekt som främst efterfrågas av näringslivet är Norrbotniabanan. Att kunna lasta 1 600 ton istället för 1 000 ton per tåg och att dessutom kunna öka antalet transporter med 40 procent skulle göra stor skillnad för utvecklingen i regionens kustnära industrier.
Norrbotniabanan skulle enligt Trafikverkets beräkningar, i likhet med många andra infrastrukturprojekt, bli samhällsekonomiskt lönsam. Norrbotniabanan är mycket angelägen för hela regionen men ingår inte i regeringens infrastrukturplanering, ännu. Enligt det som meddelats hittills av regeringen beror det på att det saknas besked om medfinansiering från kommuner, regioner och landsting tillsammans med de stora industriföretagen.
Från näringslivets sida ser man mycket positivt på frågan om medfinansiering, men från kommuner och landsting har beskeden däremot dröjt och i vissa fall varit direkt avvisande eller villkorat med att näringslivet inte ska delta. På de flesta andra håll i landet har uppslutningen kring medfinansiering varit stor när det gäller liknande infrastrukturprojekt.
Frågan om Norrbotniabanan får inte gå i stå. Idag finns det ingen utsedd person som från regeringens sida kan föra frågan framåt. Därför bör regeringen snarast tillsätta en förhandlingsman som kan leda samtal och förhandlingar kring medfinansiering med berörda kommuner, landsting och näringsliv.
En förhandlingsman är av stor vikt för att få processen att fortskrida och för att arbeta för att eventuella studier av projektet kan finansieras och genomföras.
Kristdemokraterna i Västerbotten är övertygad om att med en aktiv förhandlingsman finns det förhoppningsvis möjlighet att nå ett beslut om Norrbotniabanans byggande vilket skulle ha stor betydelse för dels näringslivet i Norrland, dels tillväxten i Sverige som helhet.
Etiketter: , , , ,

6 kommentarer

  1. Kjell

    Men hur var det nu.. Vist röstade KD liksom övriga Alliansens riksdagsmän från Västerbotten nej till Norrbotniabanan. Tror det var strax efter valet 2010. Nu tycks ju C och FPs riksdagsmän från länet ha ändrat sig och ska rösta för banan. Men vad jag hört ska både KDs och Ms riksdagsmän från Västerbotten rösta NEJ. Så varför då skriva att ni vill bygga den.

  2. lf

    Håller med dig fullständigt.
    Trots att att vi har en ledamot från Västerbotten i trafikutskottet,som har synpunkter på det mesta, så har han lagt sig platt för Reinfeldt.

  3. Hans-Inge Smetana

    Svar till lf (2012-11-19 16:56)
    Riksdagsledamöterna från KD, M, FP o C är alla för att banan ska byggas. Det handlar mer om att få med oss övriga alliansens ledamöter från andra delar av landet i projektet.

  4. Hans-Inge Smetana

    Svar till Kjell (2012-11-19 16:26)
    Alla 4 alliansledamöter från Västerbotten vill att banan ska byggas. Ingen mer eller mindre. Anders Sellström(kd) har motionerat om en förhandlingsman.
    Men att rösta ja till en V motion gjorde man inte. Man mpste känna till det politiska spelet. Sen kan man inte bara populistiskt rösta med annan majoritet i olika frågir för om då andra län gör samma sak så kommer vi aldrig att kunna bygga banan. Det gäller att få alla med sig. Och det gör man om man får till en förhandlingsman och får konkret förhandla med regeringen i frågan. Då finns det alla möjligheter att vi får med oss andra ledamöter att rösta för en bana. Så varken c eller FP har nån annan åsikt eller framkomligare väg.

  5. Kjell

    Nu är det ju så att dom rikstadsledamöten som vi valt ska ju rösta som deras väljare vill.. Det är ju därför vi har olika valdistrikt. Och det är ju viktigt för demokratin. Men enligt Norra Västerbotten så har hon från Centern ångrat så bittert att hon röstade emot bygget av Norrbotniabanan så nästa gång blir det ja och det var lika med hon från Folkpartiet. Så om KD och M röstar emot bygget ja då anser dom ju att KDs och M väljare inte vill att den byggs.
    Tänk vilket politikerförakt det skulle bli annars om man inte röstade på det man lovat väljarna i ett demokratiskt val

  6. Hans-Inge Smetana

    Svar till Kjell (2012-11-19 20:30)
    Självklart ska man rösta det man lovat i valet. Har inte sett Norrans vinkling i saken. Men frågan är ju inte vad jag vet uppe till prövning nu. Så det du säger att fp o C ska rösta på nåt annat sätt än kd o m vet jag inte när det ska bli aktuellt. Däremot så måste man fråga sig hur man får verkstad i frågan. Det gör man inte med att populistiskt flänga ut sig i media och säga att man ska rösta med oppositionen. Verkstad får man när man jobbar internt så regeringen avsätter pengar till projektet. Då finns det hopp att lyckas. Som bekant har oppositionen inte en krona att fördela men många stora och vidlyftiga satsningar.
    Men KD från länet har aldrig varit emot Botniabanan!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.