Jag lämnar INTE politiken i Umeå. Artikeln i Folkbladet 21/6 var bra, men rubriken blev FEL. Politik bedrivs på torg, i bloggar och … via fullmäktige

Av , , 2 kommentarer 64

Vi behöver dig
i kampen
för ett krisprogram
mot arbetslöshet, nedskärningar, sänkta reallöner
_______________________________

 

Uppdaterat sommartips
I går kväll gick ett program i Svt 2 som heter ”Summer of soul”. Kolla efter reprisen! Året var 1969 och 300 000 människor framförde och lyssnade på soul, gospel och blues under ett antal helger i Harlem, New York. Film- och ljudmaterialet spelades in 1969 och låg sedan, osett och ohört, under 50 år. Fantastisk musik och ett ovärderligt tidsdokument.

 

Ingress
Jag gick upp i talarstolen i kommunfullmäktige för sista gången då Umeå kommuns budget antogs den 19 juni. Men detta innebär inte att jag lämnar politiken – vare sig i Umeå eller någon annanstans. Skälet att jag lämnar fullmäktige är att båda mina knän måste helrenoveras. Jag har tidigare berättat att jag ifjol genomgick en, framgångsrik, operation för att bli kvitt prostatacancer. Men även om canceroperationen var framgångsrik – dagens prover är som de ska, viktiga nerver kunde sparas – betyder det inte att ingreppet saknar bieffekter. Alla som har gått igenom en sådan operation vet vad jag talar om. Det blir bättre och bättre – men det kan ta tid.

Då man sitter på jobbet och läser eller skriver, samt vistas i hemmet, går det att organisera livet så att bieffekterna är under kontroll. I gymmet, då man exempelvis gör marklyft, kan det bli besvärligt. Det handlar, kort sagt, om ett urinläckage. Den som då måste gå med kryckor, under två perioder, kommer att få ta i som i ett gym. Med en ständig känsla av oro. Detta vill jag inte uppleva. Min plan var att sitta kvar i fullmäktige perioden ut. Men så blir det alltså inte.

Men att lämna Umeå kommunfullmäktige innebär alltså inte att jag lämnar politiken – vare sig i Umeå eller någon annanstans.

 

Del ett
Jag tog plats i Umeå kommunfullmäktige i november 1991. Jag var borta under två år – från november 2020 till oktober 2022 – utan att någon utanför fullmäktige märkte detta. Den som är
a) partiordförande för AP i Sverige,
b) politisk sekreterare för fullmäktigegruppen i Umeå,
c) deltar i utformningen av partiets politik
d) framhåller vad Arbetarpartiet står för – både i denna blogg, i Umebladet, i vår rikstidning samt på Umeås båda torg – har inte lämnat politiken. Och allt detta kommer jag att fortsätta med.

 

Del två
Man får ju aldrig med allt man vill säga i en intervju. Mina framtidsplaner fick inte utrymme. Men så är det. Artikeln Folkbladet 21 juni var bra – mycket bra till och med. Däremot blev rubriken i nätupplagan (20/6) fel. Helt fel. Där stod det: ”Jan Hägglund lämnar politiken i Umeå: Det känns snopet”.

Men detta stämmer alltså inte alls.

 

Avslutning
Däremot har jag lämnat Umeå kommunfullmäktige. Jag vill understryka att jag tänker utnyttja tiden på kryckor efter knäoperationerna till att förbereda stormningen av Bastiljen.

Men stormningen av Bastiljen gjordes ju den … typ 14 juli 1789, i Paris, säger då den historiskt kunnige. Näsvist. Precis. Men Bastiljen i Umeå återstår att storma. Och den som vill storma Bastiljen i Umeå behöver inte sitta i kommunfullmäktige. Inte alls.

Liberté, égalité, fraternité

Putin ställning är kraftigt försvagad – helgens myteri visar att ingen har egentlig kontroll över Ryssland. Analys

Av , , 4 kommentarer 66

Vi behöver dig
i kampen
för ett krisprogram
mot arbetslöshet, nedskärningar, sänkta reallöner
_______________________________

 

Ingress
Putin ställning är kraftigt försvagad efter helgens myteri.
Det som hände i Ryssland från fredag kväll och under ett dygn framåt var en närmast extrem uppvisning i hur regimen, och i sista hand Putin, saknar egentlig kontroll över situationen i landet. På fredagens kväll förklarade ledaren för Wagnergruppen, Jevgenij Prigozjin, ”krig” mot det ryska försvarsministeriet. Detta ställde frågan om ifall ett inbördeskrig skulle bryta ut. Wagnergruppen är nämligen en, av den ryska staten finansierad, militär styrka bestående av legosoldater. Denna militära formation har bland annat kämpat, sida vid sida, med de reguljära ryska styrkorna i Ukraina.

Putins ställning har försvagats. Först och främst i ögonen på den ryska befolkningen och speciellt då i ögonen på alla de som är emot kriget men, som under lång tid, inte har vågat föra fram sin kritik öppet. Men Putins ställning har även försvagats, kanske ohjälpligt, i ögonen på hans viktigaste utländska allierade. Vi tänker på Kina och Iran. Dessa staters ledare måste idag ställa sig följande frågor:
*kan Putin och hans regim verkligen föra kriget till ett acceptabelt slut,
* vågar vi koppla vår prestige till en regim som uppvisar sådana upplösningstendenser som den ryska?

Men eländet för Putin, efter denna extrema helg, tar inte slut där. Skulle det finnas en intern opposition mot Putin inom själva det ryska etablissemanget, bland personer med verklig ekonomisk och militär makt, kommer deras position att ha stärkts i förhållande till presidenten efter helgens myteri. Putins uppenbara svaghet måste ha uppmuntrat en sådan opposition, om den existerar, att agera. Detta speciellt om kriget skulle börja gå ännu sämre för Ryssland. De kommande veckorna får utvisa om Putin överlever helgens händelser.

Men en sak kan slås fast: Även om Putin skulle sitta kvar den 1 augusti är hans position mycket försvagad.

 

Del ett
Underkände hela motivet till invasionen. Wagnergruppens ledare Prigozjin förklarade alltså ”krig” mot det ryska försvarsministeriet på fredagens kväll. Denne siktade främst in sig på försvarsminister Sergej Sjojgu och chefen för Rysslands generalstab Valerij Gerasimov. Wagnergruppens ledare ville ha bort dessa båda. Förutom deras inkompetens som krigsledare anklagade han militärledningen för att ha dödat mängder med soldater ur Wagnergruppen genom våldsamma angrepp på dessa – dock utan att presentera bevis. Men det allra mest häpnadsväckande var att Prigozjin underkände hela den ryska regimens motiv för att angripa Ukraina! Och detta var naturligtvis även en krigsförklaring mot president Putin själv.

 

Del två
Efter detta följde de extrema händelserna slag i slag:
– Prigozjin förde bort ett okänt antal soldater ur Wagnergruppen från Ukraina och gick sedan in i Ryssland. Där tog de kontroll över den ryska staden Rostov-na-Donu. I Rostov-na-Donu befinner sig hela den militära ledningen för Rysslands krigföring i Ukraina. Wagnergruppen hindrade inte dessa från att fortsätta att leda kriget. Men det uppstod ännu en extrem situation. Det är uppenbart att den ryska militära ledningen blev en sorts gisslan för Wagnergruppen.

– Wagnergruppens ledare påbörjade sedan vad han kallade för en ”marsch för rättvisa”. Målet var Moskva! Prigozjin påstod att Wagnergruppen var 25 000 man stark och han uppmanade dessutom soldater ur den reguljära ryska armén att ansluta sig. Detta var en uppmaning till uppror. Han förklarade även att han och hans soldater var beredda att dö för sin sak.

Kommentar: En större utmaning mot Putin och den övriga ryska statsledningen är svår att föreställa sig. Utmaningen blir ännu mer extrem med tanke på att Ryssland befinner sig i krig!

 

Del tre
I detta läge talade Putin till det ryska folket. Detta var på lördagens morgon. Putin sade bland annat följande i sitt tal:
* att Wagnergruppens ledare Prigozijin ska ”gripas”,
* att deras aktion var ett ”väpnat uppror”,
* att detta utgjorde ett ”högförräderi” och ett ”knivhugg i ryggen”,
* att Wagnergruppens soldater hade ”lurats att delta” i detta och måste sluta lyda Prigozjins och andra Wagnerledares order.

 

Avslutning
Förhandlingslösning via Lukasjenko.
Konvojen med soldater från Wagnergruppen tog sig väldigt långt. De var 20 – 40 (uppgifterna varierar) mil från Moskva då det meddelades att en förhandlingslösning hade uppnåtts. Bakom denna stod, till Putins stora förnedring, ledaren för Vitryssland (Belarus) Lukasjenko. Denne betraktas allmänt som Putins ”puppet”. Uppgörelsen verkar ha bestått i att Wagnergruppens soldater inte ska bestraffas samt att Prigozijin tilläts lämna Ryssland.

Dessa händelser är så extrema att de måste få ett efterspel. Vilket efterspelet blir kommer troligen att visa sig med tiden. Kanske redan under de kommande veckorna. Men Putin är försvagad – kanske ohjälpligt.

PS. Se även mina svar på kommentarerna. DS.

 

Nedskärningar på totalt 149 miljoner nästa år – detta drabbar de fem största nämnderna sedan fullmäktige antagit S+MP:s budgetförslag

Av , , Bli först att kommentera 40

Vi behöver dig
i kampen
för ett krisprogram
mot arbetslöshet, nedskärningar, sänkta reallöner
_______________________________

 

Midsommarafton borde ha utsetts till Sveriges nationaldag. Det är den dagen, och endast den dagen, som präglas av något typiskt svenskt. Det är då svenskarna spontant dansar ”små grodorna” runt midsommarstången och gör andra roliga saker tillsammans.

Ingress
Umeå kommunfullmäktige antog S+MP:s budgetförslag för 2024.
Detta kom inte överraskande. Dessa två partier utgör, tillsammans, den största minoriteten i fullmäktige. Jag har tidigare redovisat vad dessa båd    a partiers budget betyder för alla olika verksamheter som sorterar under de fem största och viktigaste nämnderna i Umeå kommun (se min blogg från den 10 juni). Men jag gör ändå en andra sammanfattning av vad S+MP påstår att deras budget innebär – och vad den egentligen innebär:
Kom ihåg: Index och volym speglar hur mycket mindre 2023 års ekonomiska anslag till verksamheterna räcker år 2024 – detta på grund av
a) prisökningarna samt
b) ökningen av arbetsuppgifterna.

 

Del ett-två-tre
De fem nedanstående nämndernas verksamhet utgör 80 procent av hela Umeå kommuns driftbudget. Jag ska, återigen, redovisa sanningen om vad S+MP:budgeten innebär för dessa, helt avgörande, nämnder.

* Teknisk nämnd:
S+MP påstår att de gör en satsning på 87 miljoner. Men räknar vi med kostnadsökningarna för index och volym innebär deras budget en nedskärning på 78 miljoner! Skillnad 165 miljoner.

* För- och grundskolenämnd:
S+MP påstår att de satsar 68,5 miljoner. Tar vi hänsyn till index och volym handlar det om en nedskärning på 2,5 miljoner. Skillnad 71 miljoner.

* Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnd:
S+MP påstår att de satsar 42,8 miljoner. Tar vi hänsyn till index och volym handlar det om en nedskärning på 0,9 miljoner. Skillnad 43,7 miljoner.

* Individ- och familjenämnd:
S+MP påstår att de satsar 81,1 miljoner. Tar vi hänsyn till index och volym handlar det om en nedskärning på 28,0 miljoner. Skillnad 109,1 miljoner.

* Äldrenämnd:
S+MP påstår att de satsar 71,8 miljoner. Tar vi hänsyn till index och volym handlar det om en nedskärning på 39,4 miljoner. Skillnad 111,2 miljoner.

 

Två kommentarer
1. Den sammanlagda skillnaden mellan de satsningar som S+MP påstår att de gör, på dessa fem nämnder, och de nedskärningar som de egentligen gör, uppgår till hela 500 miljoner. Alltså till en halv miljard.
2. Jämför vi S+MP:s budget för 2024 med deras budget för i år innebär deras budget för 2024 nedskärningar på nästan 150 miljoner (148,8). Detta sedan vi tagit hänsyn till hur budgetanslagen för 2023 har urholkats av inflationen och av de ökade arbetsuppgifterna (index och volym igen).

Men tro inte att de forna allianspartiernas eller SD:s budget var bättre. Det finns alltså ingen räddare i höjden. Däremot finns lösningen finns i fackliga gräsrotsaktioner – och där har det börjat röra på sig. Glädjande nog.

 

Avslutning
I mitt avslutande blogginlägg om Umeå kommuns budget för 2024 kommer jag att jämföra Arbetarpartiets Alternativbudget med den nu antagna budgeten från S+MP. Detta kommer att bli riktigt intressant. Vår Alternativbudget visar nämligen vad som hade kunnat göras för att öka resurserna till verksamheterna i de fem (ovan redovisade) politiska nämnderna. Främst till äldreomsorgen och, i viss mån, till för- och grundskolan.
Detta blogginlägg kommer på söndag.

Ha en fin nationaldag – eller midsommar.

 

 

 

Budgetdebatten i Umeå: S och M försökte få debatten att handla om välfärd vs skattesänkningar – men misslyckades. En FÖRSTA rapport

Av , , Bli först att kommentera 49

Vi behöver dig
i kampen
för ett krisprogram
mot arbetslöshet, nedskärningar, sänkta reallöner
_______________________________

 

Ingress
Det vanliga mönstret i budgetdebatterna i Umeå kommunfullmäktige ser ut så här: Socialdemokraterna säger att valet står mellan deras budget – som värnar välfärden. Och Moderaterna säger att Umeå kommun har en hög skatt – vissa moderater säger ”extremt” hög – och att skatten kan sänkas utan att välfärden undermineras. Detta mönster har upprepas budgetdebatt efter budgetdebatt – år efter år.

Det finurliga med detta – sett ut sossarnas och moddsens synvinkel – är att de ofta har lyckats ”monopolisera” debatten. För även om det, ibland, har funnits hårda motsättningar mellan dessa två regeringsbildande partier på riksplanet är det inte hårda motsättningar som har präglat förhållandet mellan Socialdemokrater och Moderater i Umeå kommunfullmäktige. Istället är förhållandet mellan S och M i Umeå kommun utmärkt. Detta gäller i många av Sveriges 290 kommuner.

Det blir dessutom allt vanligare att Socialdemokrater och Moderater, även rent formellt, styr kommunerna tillsammans.

I november i fjol uppgav Ekot på Sveriges Radio att S och M styrde tillsammans i 52 kommuner. Minst. Under den tidigare mandatperioden (2014 – 2018) regerade S och M tillsammans i knappt 30 kommuner. Detta enligt samma källa (SR 29/11-2022).

 

Del ett-tv-tre
Men denna gång misslyckades S och M att monopolisera budgetdebatten. Detta berodde på att Arbetarpartiet, och även Vänsterpartiet, var för sig hade räknat ut att både S och M hade lagt nedskärningsbudgetar. Sju av nio partier i fullmäktige använde nämligen metoden att hoppa över det som kallas index- och volymuppräkning. (Index handlar om prisökningar – och dessa har ju varit väldigt stora på grund av den höga inflationen. Volym handlar om att det blir mer att göra  – exempelvis i för- och grundskolan samt inom äldreomsorgen. Detta då antalet äldre, som behöver ett särskilt boende eller hemtjänst, ökar kraftigt. Och antalet barn och skolelever ökar också).

Alla partier som inte räknar upp anslagen till verksamheterna med index och volym – som tillsammans uppgår till hela 500 miljoner – lägger i praktiken nedskärningsbudgetar. Och vi i Arbetarpartiet lyckades rätt bra med att få fram detta. Vi kom in i debatten på ett ovanligt bra sätt för att gälla ett budgetfullmäktige. Detta var en effekt av att S och M inte lyckades monopolisera debatten på det sätt som de brukar kunna göra. Vilket berodde i sin tur på att vi kom in i debatten på ett bra… o s v, o s v.

 

Avrundning
En kompletterande rapport följer i nästa blogginlägg. Detta kommer att handla om vad som egentligen beslutades. Jag ska skriva om detta före midsommarafton.

 

 

 

UPPDAT. Kommunstyrets svängrum måste begränsas – AP prioriterar i första hand äldreomsorg, för- och grundskola. Se prioriteringar

Av , , 4 kommentarer 50

Vi behöver dig
i kampen
för ett krisprogram
mot arbetslöshet, nedskärningar, sänkta reallöner
_______________________________

*Ingress
Detta är mitt fjärde blogginlägg om hur hur pengarna borde fördelas på Umeå kommuns verksamheter under nästa år. Debatt och beslut om de 10 700 miljoner som det handlar om, om drifts- och investeringsbudgetar läggs samman, sker i morgon måndag 19 juni. Jag har försökt underlätta för alla läsare att förstå vad som händer. Mina tre tidigare blogginlägg om budgetprocessen har haft följande rubriker:
* Kommunstyret döljer sanningen – bakom budgetsiffrornas ”satsningar” döljer sig nedskärningar på skola, omsorg och tekniska!
* Budgettricket = 500 miljoner ”glöms”. SE HELA TABELLEN över hur kommunstyrets ”glömska” drabbar Umeå kommuns verksamheter.
* VERKLIGA satsningar på äldre och på skolan måste finansieras – sedan verksamheten kompenserats för inflation. Läs hur AP klarar detta.

Efter att ha avslöjat dolda sanningar om:
a) hur ”satsningar” döljer nedskärningar,
b) hur budgettricket för 500 miljoner går till,
c) hur Arbetarpartiets finansiering av den egna budgeten ser ut …
… har turen nu kommit till vilka verksamheter som vi själva, i första hand, vill prioritera.

Du kan själv se nedan. Då du gör det ska du komma igår några viktiga faktorer:
att anslå två miljoner extra till Fritidsnämnden innebär en större satsning än vad två miljoner extra till Äldrenämnden skulle innebära. Skälet är att Äldrenämndens verksamhet är så väldigt mycket större än Fritidsnämndens. Det är bland annat därför som vi anslår på mycket mer ”extra” pengar till äldreomsorgen i vår Alternativbudget än till Umeå Fritid. Detta kommer du att märka då du läser hur Arbetarpartiet vill fördela kommunens pengar,
att allt blir väldigt annorlunda om ett parti först finansierar en politisk nämnd för kostnadsökningar på grund av index och volym – för att sedan göra reella satsningar. Eller om ett parti inte låtsas om index och volym.

Till sist: du kommer att få ut mycket mer av detta blogginlägg om du har läst de tre föregående budgetinläggen – exempelvis det förra som hade rubriken ”VERKLIGA satsningar på äldre och på skolan måste finansieras – sedan verksamheten kompenserats för inflation. Läs hur AP klarar detta”.

Men över till våra prioriteringar (eller satsningar).

 

*Arbetarpartiets satsningar i sin Alternativbudget för 2024
A. Övergripande satsningar. För att vi inte själva ska bli en del av det gigantiska budgettrick som förvandlar vad som i verkligen är reella nedskärningar till vad som på papperet ser ut som ”satsningar” börjar Arbetarpartiet med att kompensera alla kommunens verksamheter för index- och volymökningar vilka totalt uppgår till 500 miljoner kr. Innebörden av detta är att de satsningar som vi gör nedan inte urgröps av varken inflationen eller den automatiska uppräkning som (borde) ske beroende på att kommunen tar hand om fler äldre, fler barn och skolelever. Tilläggas bör att tidigare gjordes inga försök att, vilket sker idag, dölja effekterna av index och volym.

De satsningar som vi gör (se nedan) innebär alltså verkligen reella förbättringar av kvalitetshöjande art eller sker i form av utökad verksamhet – delvis på grund av ny lagstiftning. Vi vill särskilt lyfta fram nedanstående::

Kommunstyrelsens (KS) svängrum begränsas genom att vi, bland annat, gör stora besparingar och omfördelningar i vad vi anser vara svårgenomträngliga anslag till KS. Det handlar exempelvis om:
– minskade politiska overheadkostnader, avbolagiseringar och åtgärder för att minska sjukskrivningar: 30 miljoner,
– minskade anslag till Norrlandsoperan, Bildmuseet, Folkets hus, Curiosum samt en omorganisation av Gitarrmuseet: 16 miljoner,
– minskade anslag till oförutsedda behov, näringslivsservice, kommunikationsenheten: 25,0 miljoner
– halverade anslag för tillväxt och verksamhetsutveckling: 27,2 miljoner

Pengarna från KS och pengar från andra källor (se vår totala finansiering i min förra blogg) använder vi till satsningar på bland annat följande nämnders verksamheter.

 

B. Äldreomsorg – plus individ- och familjeomsorg
Arbetarpartiet prioriterar Äldreomsorgen. Här finns akuta behov av mer personal och av ökad utbildning. För att arbetet ska bli mer attraktivt måste utvecklingsmöjligheterna öka både vad gäller kunskaper och löneutveckling.  Vi gör vi reella och kvalitetshöjande satsningar på:
■ Inrättandet av en utbildnings- eller karriärstege för undersköterskor och vårdbiträden.
■ Vi tillgodoser även det nya lagstadgade kravet på dygnsvila.
Dessa satsningar sker alltså ovanpå, eller utanför, index- och volymökningarna.
Det handlar om sammanlagt 35,6 miljoner.

■ Vi gör även reella och kvalitetshöjande satsningar inom Individ- och familjeomsorgen. Det handlar bland annat om utbildning samt om att tillgodose kraven på dygnsvila.
Sammanlagt 20,0 miljoner.


C. Skolan

Vi tillskjuter medel till för- och grundskolan samt till i gymnasie- och vuxenutbildningen.
■ I för- och grundskolan ligger vår betoning främst på medel för att hantera pandemins kvardröjande effekter (vissa elever har halkat efter) samt på medel till elever med särskilda behov genom resursklasser och satsningar på speciallärare samt på specialpedagoger. Även här täcker vi först de ökade kostnaderna för index och volym.
Sedan handlar det om sammanlagt 14,6 miljoner.

■ När det gäller gymnasiet och vuxenutbildningen har det tillkommit en rad lagstadgade krav. Det handlar bland annat om att öka antalet elever på Introduktionsprogram. Vi tillskjuter medel för dessa lagstadgade krav – sedan vi täckt de ökade kostnaderna för index och volym.
Sammanlagt 12,1 miljoner.

 

D. Klimat och miljö
Även här börjar vi naturligtvis med att täcka ökade kostnader för index och volym. Våra satsningar på dessa områden fördelar sig på ett flertal nämnder. Vi tillskjuter medel på 5,0 miljoner till Tekniska nämnden för att klimatanpassa vinterväghållningen; vi ger 5,0 miljoner extra till Miljö- och hälsoskydd för ett försök med samordnad varudistribution; vi satsar även 10,0 miljoner extra på kollektivtrafiken som ligger under Kommunstyrelsen.
Sammanlagt 20,0 miljoner.


E. Fritid och föreningslivet

Vi vill även stärka föreningslivet. Vi ökar aktivitetsstödet till föreningarna samt anslår pengar för att få upp fotbollstältet som skandalöst nog inte har kunnat användas. Plus index och volym.
Sammanlagt 2,0 miljoner.

 

*Avrundning
Jag vill återigen betona den dramatiska skillnaden mellan ett parti som redovisar sina ekonomiska satsningar
efter att först ha ”inflationssäkrat” pengarna samt tagit hänsyn till den ökade arbetsvolymen – d v s tillskjutit pengar för index och volym – och de partier som redovisar sina siffror UTAN att först ha ersatt verksamheterna för denna kostnad på totalt 500 miljoner för år 2024.
Ett avslutande exempel: I S+MP budgeten påstås att de år 2024 satsar 87 miljoner mer på Tekniska nämnden än i år 2023. Men sedan vi tagit hänsyn till effekterna av index och volym innebär dessa båda partiers budget en reell nedskärning för 2024 på 78 miljoner! Skillnad mellan sken och verklighet blir i detta fall alltså 87+78 = 165 miljoner!

Det är väldigt mycket.

Arbetarpartiets egen satsning på Tekniska nämnden inför 2024 kan verka liten. Vi ökar endast denna jättenämnds budget med 4,9 miljoner år 2024. Men Arbetarpartiet satsar i verkligheten 82,8 miljoner mer på Tekniska nämnden än S+MP. Detta beror på att vi, till skillnad från exempelvis S+MP, först har ersatt Tekniska nämnden för de kostnadsökningar som uppstår på grund av index och volym.

Och så är det – nämnd för nämnd. Arbetarpartiets satsningar är alltså på riktigt.

* Till sist
Vill du fördjupa dig i denna helt avgörande ”redovisningsfråga” ska du läsa mitt tidigare budgetinlägg kallat ”Budgettricket = 500 miljoner ”glöms”. SE HELA TABELLEN över hur kommunstyrets ”glömska” drabbar Umeå kommuns verksamheter”.

Återigen: Arbetarpartiets satsningar är riktiga satsningar.

Vi ses efter budgetfullmäktige i morgon måndag 19 juni.

 

 

 

VERKLIGA satsningar på äldreomsorg, för- och grundskola måste finansieras. Läs hur Arbetarpartiet klarar detta.

Av , , Bli först att kommentera 39

Vi behöver dig
i kampen
för ett krisprogram
mot arbetslöshet, nedskärningar, sänkta reallöner
_______________________________

Ingress
Sverige är på väg in i en lågkonjunktur.
För kommunernas och regionernas del innebär detta att ökningen av kostnaderna kommer att gå snabbare än ökningen av intäkterna. Det är därför Arbetarpartiet brukar tala om ett krokodilgap. Vi ser vår budget för 2024 som det första steget i ett långsiktigt arbete på att få kommunens ekonomi i balans – om tio år 2034!

I tidigare blogginlägg har jag understrukit att vi ser budgeten för 2024 som en ”övergång” från en period med extra stora statliga ”pandemibidrag” till en hårdare period med ett allt större krokodilgap. Det är därför som vi bland annat har använt en del av kommunens resultatutjämningsreserven (RUR). Det handlar om ca 60 miljoner av totalt 860 miljoner.
Vi anser att detta är ansvarsfullt både i förhållande till kommunens verksamheter (omsorger, skola, tekniska) under 2024, och i förhållande till behovet av en kommunal ”reserv” inför svårare tider – alltså i förhållande till kommunens verksamheter (omsorger, skola, tekniska) på längre sikt.

 

Del ett
Arbetarpartiets absolut viktigaste målsättning när det gäller budgeten för nästa år består i att inte försämra situationen för de lagstadgade basverksamheterna. Detta innebär att vi kompenserar vissa politiska nämnder för de stora kostnadsökningarna i deras verksamheter mellan budgeten för i år (2023) och för det kommande året (2024).

a) Dessa stora, våldsamma, kostnadsökningar beror på 1) inflationen, 2) samt på den ökande verksamheten – främst i form av fler människor med behov av äldreomsorg och andra omsorger samt fler barn och elever inom skolan. Detta – prisökningar och fler med behov av kommunens tjänster – kallas för kostnadsökningar på grund av index och volym. Bara att finansiera dessa – för att undvika försämringar av kvaliteten i dagens verksamheter – innebär ökade kostnader på 500 miljoner kronor. Arbetarpartiet täcker alltså denna halva miljard för index- och volymökningar.

Därmed har vi, till skillnad från bland annat S+MP i sin budget, undvikit försämrad kvalitet.

b) Arbetarpartiet täcker även de ökade kostnader som – på grund av inflationen och (främst) höjda räntor – har påverkat pensioner och finansnetto. Detta handlar om 140 miljoner.

c) Till detta ska läggas lagstadgade krav på förbättringar. Vi finansierar dessa utanför, eller ovanpå, våra medel för att täcka index och volym, samt pensioner och finansnetto. De nya lagstadgade kraven uppgår till cirka 45 miljoner.

Del två
Arbetarpartiets Alternativbudget innehåller dessutom vissa, reella och kvalitetshöjande, satsningar (förutom ersättningar för index och volym, pensioner och finansnetto). Vi ska återkomma till våra reella och kvalitetshöjande satsningar i nästa blogginlägg – nu på söndag den 18 juni. Men först ska vi berätta hur vi finansierar kostnaderna i den Alternativbudget som vi stället mot bland annat S+MP:s budget samt mot alla andra, mer eller mindre, seriösa budgetar.

 

Del tre
Så finansierar vi behoven. Alla vill, självklart, veta vad som döljer sig bakom vår kaxiga attityd. För det ÄR kaxigt att avslöja hur sju av nio partier hoppar över index och volym för 500 miljoner – vilket gör att dessa sju partier ofta talar om satsningar när de egentligen levererar nedskärningar (se mitt föregående blogginlägg). För att kunna finansiera:
*ökningen av index och volym,
*pensioner och finansnetto,
*reella och kvalitetshöjande satsningar – lagstadgade och de som beror på AP:s egna prioriteringar – har det alltså krävts extraordinära åtgärder inför budgeten för nästa år. Låt mig berätta om utgångsläget 2024.

 

Del fyra
Utgångsläge inför 2024. Intäkterna för skatter, generella statsbidrag och utjämningssystem ökar med ca 404 miljoner. Detta kan AP, liksom alla andra partier, tillgodogöra sig. Men det räcker inte långt. Kostnaderna för index och volymer samt för pensioner och finansnetto ökar nämligen med ca 640 miljoner. Till detta ska alltså läggas cirka 45 miljoner i nya lagstadgade kostnadsökningar. Detta innebär att Umeå kommun ligger back med ca 280 miljoner redan i utgångsläget!

Fråga är: hur finansierar Arbetarpartiet, och alla andra partier, dessa 280 miljoner. Svaret kommer i två set.

 

Del fem
Steg 1: Resultatutjämningsreserven, RUR. Kommunens skatteintäkter beräknas bli mindre i förhållande till den tioåriga trenden. Detta öppnar för att använda medel ur Resultat-utjämningsreserven (RUR). Efter kontakt med ekonomiavdelningen har vi fått veta att ett ”uttag” ur RUR på 157 miljoner anses vara förenligt med kravet på god ekonomisk hushållning. I budgeten för 2024 använder vi 66,5 miljoner.
Detta innebär att Arbetarpartiet har kvar 157 – 66,5 = 90,5 miljoner för att täcka ett eventuellt underskott för 2024. Detta utan att Umeå kommun måste återställa uttaget på 66,5 miljoner under kommande tre år. Vi har alltså en buffert mot detta.

Steg 2: Inkomstökningar, besparingar och omfördelningar (ibo) från Kommunstyrelsen (KS) och de politiska nämnderna. Dessa ger oss totalt 210,1 miljoner. Vi ska återkomma till hur vi åstadkommit dessa inkomstökningar, besparingar och omfördelningar ibo). Men först ska vi addera. Alltså: ”Uttaget” ur RUR ger oss 66,5 miljoner och vi får 210,1 miljoner från ibo = 276,6. Därmed har vi täckt upp de 280 miljonerna. Någon formalist kanske säger att det saknas 3,4 miljoner. Men det beror på avrundningar – av pedagogiska skäl. Och vem bryr sig, för övrigt, om formalister.

 

Del sex
Så här får vi ihop 210,1 miljoner genom inkomstökningar, besparingar och omfördelningar

A. Kommunstyrelsen

Kraftverksamheten. Ökat uttag ger 22,0 miljoner (samma som S+MP)

Besparingar
– Minskade politiska overheadkostnader
– Avbolagisering: INAB försvinner. Verksamheten övergår till förvaltningsform samt till Umeå Kommunföretag AB
– Minskade sjukskrivningar: högre personaltäthet + processorienterat arbetssätt

30,0 miljoner

■ Minskade anslag: Norrlandsoperan, Bildmuseet, Folkets hus, Curiosum samt omorganisation av Gitarrmuseet
tillsammans 16,0 miljoner

■ Minskade anslag: oförutsedda behov, näringslivsservice, kommunikationsenheten 25,0 miljoner

■ Halverade anslag för tillväxt och verksamhetsutveckling  27,2 miljoner

Summa kommunstyrelsen: 120,2 miljoner.

 

B. De politiska nämnderna

Generellt effektivitetskrav på 0,3 % (genom ny förvaltningsorganisation) ger 24,9 miljoner

Besparingar under Kulturnämnden
Kvinnohistoriska museet samordnas med länsmuseet, ger 6,0 miljoner

Kulturskolan återförs till För- och grundskolenämnden, ger 7,0 miljoner

(Samordningsvinster då kulturskolan, återigen, hamnar under FGN)

Summa nämnderna: 37,9 miljoner

 

C. Investeringar (KS)
Minskad investeringsbudget: innebär lägre avskrivningar och lägre räntekostnader: 52,0 miljoner

Summa: minskade kapitalkostnader 52,0 miljoner

Totalt: A + B + C = 210,1

 

Avslutning
Så finansierar Arbetarpartiet de kostnader som vi själva inte råder över – index och volym, lagstadgade kostnadsökningar, mm – och de kostnadsökningar som vi väljer att göra på grund av våra politiska prioriteringar. Som alla kan se behandlar vi inte alla lika. Vi anser att de lagstadgade basverksamheterna ska prioriteras.

I nästa budgetinlägg, som kommer på söndag, presenterar jag Arbetarpartiets satsningar. Det är givetvis roligare än att presentera hur satsningarna finansieras. MEN den som inte redovisar sin finansiering saknar trovärdighet.

Budgettricket = 500 miljoner ”glöms”. SE HELA TABELLEN över hur kommunstyrets ”glömska” drabbar Umeå kommuns verksamheter

Av , , 6 kommentarer 93

Vi behöver dig
i kampen
för ett krisprogram
mot arbetslöshet, nedskärningar, sänkta reallöner
_______________________________

 

Hjälp oss sprida den sanning som vår tabell – med kommentarer – förmedlar.

Ingress
Kommunen styrs av en minoritet bestående av S+MP. Det är inget fel i detta. Dessa båda partier utgör nämligen den största minoriteten. Det är denna minoritets budget som kommer att vinna omröstningen mellan de olika budgetalternativen på måndag den 19 juni (”budgetfullmäktige”). Detta vet alla partier i kommunfullmäktige. Det vet också alla tjänstemän i stadshuset. De vet alla umebor som är insatta i lokalpolitiken i Umeå. Och nu vet DU det också – om du inte redan visste detta. Alltså: Umeå styrs av S+MP och de utgör en ”lokal minoritetsregering” som kommer att få igenom sin budget för 2024. Umeå kommun har styrts av S+MP ända sedan valet 2014. Under mandatperioden 2010-2014 styrdes Umeå av S+V. Socialdemokraterna har styrt Umeå, ensamma eller i koalition, oavbrutet sedan 1994.

Det är inte fel att kommunen styrs av en minoritet. Däremot kan man ha synpunkter på HUR kommunen styrs.

 

I. Index och volym
Det jag vill sätta fingret på är att budgetsiffrorna döljer sanningen.
Det handlar om att S+MP, och fem andra partier i kommunfullmäktige, påstår att de gör ”satsningar” på olika verksamheter. Detta utan att de, då de talar om ”satsningar”, tar hänsyn till de kostnadsmässiga effekterna av:
1. inflationen som för Umeå kommun, som arbetsgivare, främst tar sig uttryck i form av ökade hyror och löner,
2. innebörden av att kommunen varje år tar hand om allt fler äldre genom hemtjänst och särskilda boenden samt allt fler barn och elever inom för-, grund- och gymnasieskolan.
På budgetspråk kallas detta för ”index och volym”.

Alla känner till att inflationen under senare tid har urgröpt pengarnas värde.

 

II. Några ord om inflationen
Sverige har inte haft en lika hög inflation – penningvärdesförsämring – på ca 30 år. Inflationen har dessutom slagit olika på olika varor. När det gäller ”livsmedel och alkoholfria drycker” låg inflationen, mellan februari 2022 och februari 2023, på skrämmande 21 procent. Vi tvingas gå tillbaka ända till 1951 (för 72 år sedan) för att hitta någon motsvarighet.

De siffror som brukar användas för att beskriva den genomsnittliga inflationen mellan februari 2022 och februari 2023 är tolv procent – om räntehöjningarna tas med. Räknas inte räntehöjningarna in, brukar inflationen under nämnda tolvmånadersperiod anges till 9,4 procent. Låt oss för enkelhetens skull säga att Umeå kommun har drabbats av en tioprocentig inflation – penningvärdesförsämring – som urgröper värdet av de pengar som partierna i kommunfullmäktige satsar på de olika verksamheterna under nästa budgetår (2024).

Till inflationen ska vi sedan alltså lägga att kommunen, för varje år, tar hand om allt fler äldre. Det blir dessutom fler och fler barn och ungdomar som går i kommunens för-, grund- och gymnasieskolor samt vuxenutbildning. Hela denna utveckling kräver självklart mer personal, fler byggnader att bedriva verksamheterna i, mer mat att äta samt mycket annat. Återigen: det är detta som kallas ”index och volym” och vars effekter olika makthavare försöker trolla bort i budgetarbetets fördelning av pengar på olika verksamheter!


III. Vad budgetsiffrorna döljer
En halv miljard krävs för att uppnå samma utgångsläge som 2023. För att kompensera de kostnadsökningar som har skett i Umeå kommun, beroende på index och volym, måste partierna börja med att skjuta till 500 miljoner kronor – en halv miljard! I budgetarbetet för nästa år utgår alla partier från budgeten för innevarande år (2023). Tidigare fanns det alltid tydliga uppställningar över utvecklingen för index och volym – nämnd för nämnd, verksamhet för verksamhet – då budgeten för det kommande året skulle utarbetas. Detta innebar att alla partier visste vad som var själva utgångsläget – innan det gick att tala om reella satsningar – exempelvis i form av ökad personaltäthet inom äldreomsorgen, individ- och familjeomsorgen (på olika boenden) eller i form av fler lärare i skolklasserna.

Talar ett parti idag om att partiet ”satsar” 50 miljoner extra på en verksamhet – utan att låtsas om inflationen samt ökningen av antalet äldre, barn och elever – innebär detta ingenting annat än ett försök att dölja sanningen. Det är mycket möjligt att dessa 50 miljoner inte ens täcker penningvärdesförsämringen (det beror på hur stor verksamheten är). Lägg sedan till att antalet äldre ökar (om det skulle handla om äldreomsorgen). Bakom det käcka uttalandet om en ”satsning”, på exempelvis 50 miljoner kan en helt annan verklighet dölja sig. Och det gör det också. Denna verklighet kan bestå av ytterligare sänkt personaltäthet, ytterligare ökat tempo i arbetet och (helt emot personalens vilja) ännu mindre tid med de gamla. Denna skillnad mellan sken och verklighet gäller för alla politiska nämnder med omfattande verksamhet i Umeå kommun! Detta kommer tabellen nedan att visa.

Tidigare fanns det alltså tydliga index- och volymuppräkningar för alla politiska nämnder i Umeå kommun – idag måste ett oppositionsparti verkligen lägga ned tid och möda på att få tag på dessa uppgifter. Tidigare innebar en ”satsning” något reellt – exempelvis ökad personaltäthet. Tidigare stod partierna upp och försvarade, och förklarade, de nedskärningar som de gjorde. Men idag, på grund av att majoriteten av partierna inte låtsas om de 500 miljoner som krävs bara för att uppnå samma utgångsläge som 2023, döljs verkligheten. 

 

IV. Bakom s.k ”satsningar” döljer sig nedskärningar
Vi ska visa sanningen i tabellen nedan. När du läser tabellen måste du komma ihåg att ett minus betyder en satsning – det kostar pengar att finansiera en verksamhet. Om det inte finns något tecken framför siffran betyder det en nedskärning (eller besparing).

Arbetarpartiet har sammanställt tabellen med hjälp av siffror från a) kommunens ekonomiavdelning, b) de olika nämnderna och c) uppgifter från S+MP. För att kunna tolka tabellen bör du titta på våra kommentarer under tabellen – risken är annars att tabellen blir obegriplig. Du kan även klicka på tabellen för att göra den större. De tre sista siffrorna är borta – vilket betyder att tabellen är skriven i tusental.
Ett exempel: Kommunstyrelsen första siffra (under kolumn 1) är 1 114 414. Detta betyder (avrundat till en decimal) 1 114,4 miljoner.

 

 

V. Kommentarer
Några exempel som hjälper dig tolka tabellen. I exemplen nedan avrundar vi till en decimal. För att förstå tabellen kan du ”arbeta” med sifferkolumnerna 4 och 5. De övriga kolumnerna finns med för de som vill göra sin egen, djupare, analys – för att kolla att vi inte hittar på – ska ha tillräckligt med fakta.

* Tekniska nämnden: S+MP påstår att de gör en satsning på 87 miljoner (se kolumn 4). Men räknar vi med kostnadsökningarna för index och volym innebär dessa två partiers budget en reell (och stor) nedskärning på 78 miljoner (se kolumn 5). Skillnaden mellan påstådd verklighet och det vi anser vara verkligheten för verksamheten är 87+78 = 165 miljoner. Skillnaden är väldigt stor.

* För- och grundskolenämnden: S+MP påstår att de satsar 68,5 miljoner (kolumn 4). Tar vi hänsyn till index o. volym handlar det en mindre nedskärning på 2,5 miljoner (kolumn 5). Skillnad mellan påstådd verklighet och det vi anser vara verkligheten för verksamheten är 68,5+2,5 = 71 miljoner. Ingen liten skillnad.

* Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden: S+MP påstår att de satsar 42,8 miljoner. Tar vi hänsyn till index och volym handlar det om en (mindre) nedskärning på 0,9 miljoner. Skillnaden mellan påstådd verklighet och verkligheten för verksamheten blir 42,8 + 0,9 = 47,7 miljoner. Ingen liten skillnad.

* Individ- och familjenämnden: Den påstådda satsningen ligger på 81,1 miljoner. Tar vi hänsyn till index och volym handlar det om en (”medelstor”) nedskärning på 28,0 miljoner. Skillnaden blir 81,1+28 = 109,1 miljoner. Skillnaden är väldigt stor.

* Äldrenämnden: Den påstådda satsningen ligger på 71,8 miljoner. Tar vi hänsyn till index och volym handlar det om en (”medelstor”) nedskärning på 39,4 miljoner. Skillnaden blir 71,8+39,4 = 111,2 miljoner. Skillnaden är väldigt stor.

 

Avslutning
Umeå kommun har infört en ny budgetprocess. Budgetarbetet skulle inledas tidigare och präglas av större dialog. Men. Den stora nackdelen med den nya budgetprocessen har visat sig vara att den ”begraver” effekten av index och volym och fördunklar därmed vad som egentligen händer i kommunens verksamheter. Detta drabbar både de som är anställda av Umeå kommun och de äldre, barnen, skoleleverna och deras anhöriga – alla som är beroende av kommunen. Den nya budgetprocessen hjälper, däremot, de styrande politikerna att påstå att allt blir bättre – fast detta inte stämmer med verkligheten. Den nya budgetprocessen gör det också svårare att opponera. För, som alla förstår, det är inte lätt att ”klä av” de som makten haver. Den tabell som Arbetarpartiet har gjort, ovan, kan inte alla göra.

Däremot kan DU hjälpa oss att sprida den sanning som denna vår tabell – med kommentarer – förmedlar.

 

Kommunstyret döljer sanningen – bakom budgetsiffrornas ”satsningar” döljer sig nedskärningar på skola, omsorg och tekniska! Ett förord

Av , , 4 kommentarer 73

Vi behöver dig
i kampen
för ett krisprogram
mot arbetslöshet, nedskärningar, sänkta reallöner
_______________________________

 

Ingress
Innan jag avslöjar ”budgettricket” som döljer sanningen
om de s.k ”satsningarna” som den styrande minoriteten S+MP påstår att de gör vill jag säga några ord om den period som vi har gått in i. Man bör säga sanningen – även om sanningen är smärtsam. Smärtsamt är också att flera andra partier använder sig av samma budgettrick som S+MP.

Men tillbaka till den röda tråden. Sverige är på väg in i en lågkonjunktur. Tyvärr.

 

Del ett
Arbetarpartiet har tidigare försökt bidra till en ökad krismedvetenhet. Detta genom att visa på att Umeå kommuns kostnadsutveckling är snabbare än utvecklingen av intäkterna. Vi har döpt detta till krokodilgapet. Och vi använder de tandfyllda käftarna på en gapande krokodil som en hotfull symbol för den period vi är inne i.

Se vårt Hungriga Husdjur till höger.

Del två
Innebörden är att de lagstadgade basverksamheterna måste prioriteras upp.
Annat måste prioriteras ned.

Dock. De extra statliga bidragen, under pandemiåren 2020-2021-2022, har gjort att kommunstyret har kunnat bortse från de underliggande problemen under några år.
Ja, ledningen för Umeå kommun har till och med kunnat sätta in 581 miljoner av sina överskott till resultatutjämningsreserven (RUR) och även kunnat avsätta 195 miljoner för att lösa in en del av den pensionsskuld som kommunen har till sina anställda. Detta under de tre pandemiåren 2020-2021-2022.

Och alla är naturligtvis glada över överskotten.

Situationen hade självklart varit värre utan statliga pandemibidrag – efter ett antal år med ekonomiska underskott. Men pandemidopningen (extra statliga bidrag) av kommunens ekonomi har även sänkt krismedvetenheten hos de styrande. De har inte ansett sig behöva ta itu med det långsiktiga problemet som består i att kostnaderna kommer att öka snabbare än intäkterna.

Del tre
För många anställda, brukare och anhöriga har det varit kris hela tiden.
Det är deras slit som, tillsammans med pandemibidragen, har möjliggjort kommunens stora ekonomiska överskott.

Del fyra
Men nu är krokodilgapet tillbaka! Vi är åter inne i en period då kommunens kostnader kommer att öka snabbare än intäkterna. Därför måste åter följande understrykas: det är de lagstadgade basverksamheterna som måste prioriteras – och annat måste prioriteras ned. Sanningen är smärtsam: a) det får inte bli några nya jippon som kulturhuvudstadsåret, b) eller skrytbyggen som Väven och Badhuset.
Arbetarpartiet kommer inte att motsätta sig nya arenor i Umeå: c) bara det är samma privata aktörer som vill ha en ny och kostsam arena som också betalar densamma d) Umeå kommunen ska bygga i egen regi och inte hyra lokaler – dyrt, dyrt – av bland annat Thorengruppen och Balticgruppen.

Del fem
Arbetarpartiet ser sin Alternativbudget för 2024 som en ”övergångsbudget”. Den markerar en övergång från en period av pandemidopning av kommunens ekonomi tillbaka till en period bestående av krokodilgap. För att underlätta övergången har vi ianspråktagit en del av resultatutjämningsreserven (RUR). Detta i syfte att dämpa smällen för skola, omsorger och tekniska (tekniska = kommunens gator, fastigheter, parker, lokalvård, matservice, mm). Vi tar därför ca 60 miljoner från RUR. Detta är, anser vi, ansvarsfullt. Syftet är alltså att mildra smällen för omsorgerna, skolan och tekniska under den omställning som nu sker från en period till en annan – och ännu hårdare period.

 

Avrundning
Arbetarpartiet ser sin Alternativbudget för 2024 som det första steget på vägen mot 2033. Vi är övertygade om att det krävs ett långsiktigt, tioårigt, arbete för att dra kommunen ut ur krokodilens käftar och få intäkter och kostnader i balans – utan att detta slår för hårt mot personal, brukare, elever och anhöriga.

Vi lovar att visa på en väg framåt där två (2) inslag är avgörande:
* Ökat personalinflytande och bättre ledarskap,
* Färre förvaltningar – vi vill minska dagens cirka tio till 3 eller max 4.

Jag återkommer med själva budgettricket i nästa blogginlägg

 

Petter Nilssons angrepp på (S) avslöjar SD:s metod – att försöka fördumma väljarna genom att undvika fakta. Men väljarna är INTE dumma

Av , , 8 kommentarer 92

Vi behöver dig
i kampen
för ett krisprogram
mot arbetslöshet, nedskärningar, sänkta reallöner
_______________________________

Ingress
”För S är ord viktigare än välfärd” – så skriver Petter Nilsson (SD) på sin blogg. Detta är, som vi ska se, ett sällsynt billigt försök att skapa en motsatsställning mellan jämställdhetsutskottet och välfärden.
Petter Nilsson agerar på detta billiga sätt eftersom han saknar riktiga argument då han försvarar sin partikollega Lars Forsgren – den Forsgren som helt tappade koncepterna under mötet med Umeå kommunfullmäktige 29/5. SD-gruppledaren Lars Forsgren försökte, i sin tur, försvara en motion från sitt parti. Denna motion handlade, på ytan, om att avskaffa jämställdhetsutskottet. Men motionens egentliga syfte var att få ledamöterna i Umeå kommunfullmäktige att acceptera den ton i debatten som förekommer bland grupper som:
a) SD-medlemmar internt
b) nättroll,
c) nazister.

Del ett
Nilssons blogginlägg och SD-motionen har satt fingret på viktiga saker. Jag syftar på:
a) att SD medvetet försöker att fördumma väljarna,
b) att deras motion inte handlade om att, logiskt, motivera ett avskaffande av jämställdhetsutskottet utan om att få sitt språkbruk normaliserat,
c) att logik inte är SD:s starka sida – se Nilssons blogg,
d) att motionen och debatten kring denna, tillsammans med Nilssons blogginlägg, visat upp den riktiga SD-identiteten.

Låt oss börja med att studera (utdragen ur) Petter Nilssons bloggtext från 30/5 nedan (mina kursiveringar / Jh).

 

Del två
Här kommer ett utdrag ur Petter Nilssons bloggtext:

”För S är ord viktigare än välfärd:
… detta är en recension av de blogginlägg som kommit att lyftas i ljuset av att Lars Forsgren (SD), gruppledare i Umeå kommun, kallat jämställdhetsutskottet för ‘överklasskärringar’.
Nu kan jag personligen tycka att ordet är en aning olämpligt för ett formellt forum såsom kommunfullmäktige. Samtidigt är frågan om huruvida ett jämställdhetsutskott verkligen ska prioriteras före kärnverksamheten?
Dess syfte är inte att syssla med jämställdhet … Svensk lagstiftning reglerar dessutom redan detta; hur kommuner och regioner ska behandla individer oavsett kön eller härkomst. Ett jämställdhetsutskott är således överflödigt…
Återigen. För S är ord viktigare än välfärd. ”

Så långt Petter Nilsson (SD)

Del tre
Låt oss nu analysera vad SD-Nilsson verkligen säger – detta både i det han skrev och i det han inte skrev.

1. Det billigaste tricket är den motsatsställning Nilsson försöker skapa
mellan jämställdhetsutskottet och ”kärnverksamheten”. Varje ärlig debattör skulle, som ett minimikrav, ha redogjort för vad jämställdhetsutskottet kostar. Och sedan jämfört denna kostnad med något som gör att läsaren förstår proportionerna. Men denna ambition av minimal ärlighet saknas hos SD. Varken i motionen eller i Nilssons blogg finns några fakta – bara känslomässiga signalord. Därför ska jag redovisa ett par fakta.

Kostnaden för jämställdhetsutskottet var 496 000 kr under fjolåret. Hotar detta välfärden? Svaret är nej. Umeå kommuns driftbudget för nästa år kommer att uppgå till över 9 100 miljoner kr. Investeringsbudgeten till över 1 600 miljoner. Detta betyder att den budgeterade kostnaden för att ”driva” Umeå kommun under nästa år uppgår till cirka 10 700 miljoner. Jämställdhetsutskottet kostade cirka 5 hundradels promille av denna summa (0,000047).
SD:s representanter försöker fördumma väljarna, och även bloggläsarna, genom metoden att undvika fakta och istället (slappt) spela på känslor. Återigen: kombinationen att medvetet undanhålla fakta och samtidigt använda uttryck som syftar till att förnedra andra syftar till att fördumma. Men jag tror att SD-väljarna, steg för steg, ser igenom detta partis olika tricks.

2. Nättrolls-attityden tittar fram. Ordet överklasskärringar ”är en aning olämpligt för ett formellt forum såsom kommunfullmäktige”, skriver Nilsson. a) En aning olämpligt – inte mycket olämpligt. b) Och bara olämpligt när det gäller kommunfullmäktige. När är då begreppet ”överklasskärringar”, som beteckning på ledamöterna i jämställdhetsutskottet, lämpligt? På denna fråga svarade Lars Forsgren själv då han intervjuades av VK i samband med kommunfullmäktige. Uttryck som ”överklasskärringar”, med flera, är lämpliga på sociala media! Forsgren sade att han skulle fortsätta att använda dessa uttryck på just sociala medier. Detta sätt att resonera är nättrollens.

3. Logiken lyser med sin frånvaro. Lagstiftningen gör jämställdhetsutskottet överflödigt! Detta påstod SD under debatten i fullmäktige och nu även SD-Petter Nilsson i sin blogg. Denna logik innebär att OM det finns lagar på något område behövs det eventuellt ingen förvaltning som ser till att lagen verkställs. Och det behövs absolut inga valda politiker som styr, och tar ansvar för, förvaltningarna och lagarna! Detta är SD:s logik.
Låt oss överföra detta SD-resonemang till andra områden. Vi har en Socialtjänstlag. Enligt SD:s logik skulle detta innebära att det inte behövs några politiker i någon Äldrenämnd. Frågan är om det behövs någon hemtjänst eller några särskilda boenden?
Och varför ha en regering? En av landets fyra grundlagar är ju regeringsformen! Logik är varken Petter Nilssons eller motionären Wilhelm Vikbergs starka sida.

 

Del fyra
SD:s riktiga identitet avslöjad. SD:s debattmetoder utgör en väsentlig del av detta partis sanna identitet. SD visar, vanligtvis, upp en sida i Umeå kommunfullmäktige. Denna sida innebär bland annat att både kunna yrka bifall till vad såväl Arbetarpartiet som Moderaterna som Vänsterpartiets föreslår. Detta är det normala för SD-ledamöter som (främst) Lars Forsgren och Maria Nilsson. De gör, vanligtvis, precis allt för att SD ska verka som vilket parti som helst.

Men kombinationen av Petter Nilssons skrivande om ”en aning olämpligt”, i fullmäktige, och Lars Forsgrens ”försäkran” om att han kommer att fortsätta använda alla kritiserade begrepp, inklusive ”överklasskärringar”, på sociala medier visar på SD:s sanna identitet. Återigen: den ljusskygga nättrolls-mentaliteten tittar fram. Istället för fakta.

Avslutning
Vi har nu sett SD:s riktiga ansikte. Det allra viktigaste är inte det brutala tonfallet. Det allra viktigaste är det brutala tonfallet i kombination med SD-sättet att argumentera. Alltså: inga fakta utan istället billiga försök att kanalisera ett berättigat missnöje (hos personal, brukare och anhöriga) med bristerna i välfärden genom att låtsas att SD kan lösa problemen – detta genom att ta bort jämställdhetsutskottet som motsvarar 5 hundradels promille. Detta är SD:s riktiga ansikte – detta är själva kärnan i partiets metod. Detta är vad som Sverigedemokraterna inte vill att väljarna ska inse.

Skälet till att vi, i Arbetarpartiet, tog i så hårt under fullmäktige 29/5 var att vi såg en chans att visa upp SD:s riktiga ansikte. Och tack vare  Wilhelm Vikbergs motion, Lars Forsgrens agerande i fullmäktige och senast Petter Nilssons bloggtext har vi kommit en bit på vägen.

Jag vill avsluta med att gratulera Lars Forsgren. Hans utbrott i fullmäktige har gjort honom till en rikskändis. Och säkert till en populär person inom partiets interna kretsar – där nättrollen just nu hyllar honom!