Är man skyldig hålla bil i jobbet?

Mycket av det gamla ligger kvar trots vi säger vi ska gå mot det nya. Hur är det med trafiken och den ständiga utbyggnaden av vägar och gator, gör man det för att minska trafiken? Knappast istället för att öka den. Vi säger oss vilja dra ner på ett område men samtidigt öka det. Hur hänger det ihop? Att bilen blev den frihet många önskats sig, att kunna resa och/eller på annat sätt bli oberoende var en stor glädje. Det har under alla åren blivit något näst intill varje medborgare är berättigad till. Nu även kan barn äga en bil eller dess förälder och barnet kan köra helt enligt lagen. Går utvecklingen i rätt riktning vad det gäller bilåkande och transportera sig? En gammal risig Volvo som spottar ut mängder med CO2, är detta rimligt?

Vi kan dra frågan så långt att det är frågan om ens man skulle vara tvingad ta sig till ett visst jobb med egen bil? Vill man följa de miljöregler nu som antas borde det finnas möjlighet till att någon annan besörjer det. Någon annan kan vara arbetsgivaren som i sin tur får någon typ av bidrag för att tillhandahålla olika resor till och från jobbet. Däremot inga förbud äga en bil. Många av oss behöver den även som pensionärer, för att handla och göra andra privata saker. Jag tror inte heller det är de personerna som slutat jobba som ställer till de långa bilköer som kan förekomma. Olika trängsel på våra vägar och gator.

Sverige ska bli ledande inom klimatet och miljön. Men så sätt igång då men de verkliga åtgärderna som ger effekt. Går det inte? Nä det kanske kräver för stora uppoffringar och läggs därför åt sidan. Man duttar på med näst intill oväsentliga saker för att låtsas visa intresse, medan vi i själva verket står och stampar på samma ställe

Sverige kan vara ett konstigt land på många vis när det gäller undantag från EU-reglerna. Snuset exempelvis det tycker vi hör hemma här trots att det är både farligt men även äckligt. Jag har själv snusat en gång i tiden under en kortare period, men mådde väldigt dåligt och slutade tvärt. Även rökt (pipa) under en ännu kortare period men fann inga större sympatier i det. F n har jag inga s k ”laster”. Jag är glad för det dels kostar det pengar som jag kan göra något annat med, dels mår jag bättre.

Man kan undra varför svenska ungdomar får köra vanliga bilar, även lastbilar om farten är begränsad till 30 km/tim. Dels sprider de ut mängder av CO2 och andra ämnen som vi vill få bort, samtidigt som vi lär inga fångas in i de gamla vanor vi är så måna få bort. Det finns små bilar som borde vara mycket lämpligare äga eller ha när man inte får sitta mer än 2 i bilen. Varför köra omkring med tunga ekipage som inte är förmånliga ur många perspektiv. Naturligtvis borde även eldrift, eller inte vara en fördel om vi tänker oss vad vi säger framtiden väntar och här ungdomar som ska ta över.

Det är en konstig attityd bland Sveriges politiker. Det verkar vara de vuxna som i första hand prioriteras. Att deras vanor stärks ytterligare. Hur ska vi kunna förändra samhället till det bättre då?

Jag säger inte ungdomar är sämre idag än tidigare, kanske snarare tvärtom.

Som ordspråket säger, det är aldrig för sent…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.