Nu får det vara nog!!!!

Oljan är billig – men bensinen är dyr!
Därför är det nu hög tid att sänka de svenska drivmedelsskatterna!
När literpriset vid pump nu passerat 13 kronor är det daxs att sänka drivmedelsskatterna. Nästan varje dag har det kommit nyheter om att oljepriset har passerat nya rekordnivåer. Men det är viktigt att notera att när omräkningen från dollar per fat till begripliga kronor per liter har gjorts – så kan vi konstatera att oljan fortfarande inte kommit upp ens till 4.50 per liter. När den komplicerade raffineringen gjorts, alla transporter betalts, både oljebolag och macken har tagit ut sin vinst – så är literpriset på bensin fortfarande runt 6 kronor.
Det är först när våra svenska specialskatter har drabbat oss som vi blir i det närmaste rånade med ett pris på över 13 kronor litern.

Miljöskäl för bensinskattehöjningar
– bara bluff och lögn!
Det kan kanske låta hårt att beskylla de ledande politikerna för att bluffa och ljuga. Men det är faktiskt precis vad de gör när de påstår att de vill höja bensinskatten av miljöskäl. Miljöargumenten är bara ett kamouflage för att få in nya skattemiljarder.

Fundera på följande fyra argument:

1.Bensinskatterna går inte till miljösatsningar
Miljöskatterna är inte s k specialdestinerade utan de går bara in i budgeten. Många människor har sagt att de är beredda att betala miljöavgifter om pengarna används till miljöförbättrande åtgärder. Men så är ju inte fallet.

2.Höjd bensinskatt leder inte till mindre bilkörning
Det har finansdepartementets egna utredare flera gånger redan konstaterat. Vi kör bil i Sverige därför att vi behöver det, inte för att det är så billigt. Undersökningar från tidigare bensinskattehöjningar visar att vi fortsättar köra lika mycket. Däremot ökar skatteinkomsterna till staten ökar. Detta vet alla politiker. Vad är det för positivt för miljön med detta?

3.Koldioxidskatten är helt olika i olika sektorer.
Högst beskattning är det per kilo koldioxid just från vägtrafiken. Industri, elproduktion, sjöfart, flyg osv betalar mycket mindre skall eller ingen alls. Men det är exakt likadan koldioxid som släpps ut från alla källorna. All koldioxid har samma effekt i atmosfären. Ska man ha skatt på koldioxid borde den vara densamma på alla källor. Men istället för att införa koldioxidskatt på på andra områden så höjer politikerna skatten på bensin ännu mer.

4.Från FN:s klimatpanel (IPCC) finns det rekommendationer om hur hög skatt på koldioxidutsläpp som behövs i framtiden för att vi skall klara de klimatmål som är uppställda (fram till år 2020 rekommenderar IPCC ca 40 öre/kg). Sveriges koldioxidskatt på bilism är redan idag över 1,50 kr/kg.

Nästa gång IPCC skall ha sammanträde lär det bli på något lyxhotell på Bali. Tror ni att toppolitikerna och experterna kommer åka tåg dit och bo på ekologisk camping?

Men här i Sverige skall ensamma mamman i Umeå i sin gamla 740 eller den entusiastiska raggaren i sin gamla Cadillac få ännu högre bensinskatt och magrare hushållskassa. Tänk på detta när ni nästa gång hör någon skenhelig politiker tala om höjd bensinskatt för miljöns skull!

Ha en fin dag i solen… //Big Papa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.