Burträsk, mer än bara ost och håriga fötter

Ja visste ni att Burträsk även har en stor motorpunkt på kartan också. Osten och ortens trevliga raggarklubb känner väl dom flesta till, men den lilla bilfabriken då? Va visste vi utan nätet:) Delar med mig lite av min nya kunskap till er som jag tyckte va värd att veta.

Racebilar har för många av oss alttid varit ett stort intresse. Så även i Burträsk.

I januari 1966 grundades ett företag vid namn Racing Plast Burträsk. Bakom företaget stod Rune Levander och Kjell Lindskog, Rune var den som hade erfarenhet av plast och glasfiber. Senare anställdes Bror Jaktlund som motorbyggare och svetsare. Företaget skulle bli dominerande i Formel Vee klassen och bygga många intressanta plastkarosser till VW.

RPB Piraya

1968 presenterade Racing Plast Burträsk tillsammans med Bo Andrén (BEA) en bil för landsvägskörning. RPB Piraya blev snabbt mycket uppskattad och ca 70st såldes. Karossen var i glasfiber och utrustad med måsvingedörrar och uppfällbar bakdel, Piraya var avsedd att monteras på en bottenplatta till VW. Som motoralternativ framstod Porsches, 60-, 75- och 90 hk motorer som ett intressant val. 28 bilar lär finnas kvar.

"Nej, du drömmer inte! Den här fullblodssportvagnen, Piraya, kan du bygga själv. Du behöver bara en begagnad Volkswagen, normal händighet och vanliga verktyg. Och så förstås plastkarossen från BEA. Den innehåller allt du behöver för att förvandla din beskedliga Folka till en tvåsitsig GT- dröm som gör närmare 150 med 1200 motorn. Med 1600- motorn gör den 175! Och du kan komplettera grundbyggsatsen om du vill. Du kan bygga med mittmonterad motor, stoppa i en Porsche 1600 och köra 200! Vill du hellre förvandla din Folka till en Formel V, Sveriges framgångsrikaste i klassen, eller till toppnyheten Loppan, den terränggående jeepen, så har vi byggsatser för det också. Och vill du inte göra ombyggnaden själv så kan du köpa de här bilarna mer eller mindre färdigbyggda, gärna på lång avbetalning med låg ränta. Sätt igång! Ring eller skriv så får du veta mer. Om du är i Stockholm så välkommen på en provtur!"

Så här kunde det låta på 60- talet, undrar om 100 timmar räckte?

Inte många som visste kanske, men flera nu iaf:))) Godmorgon..

//Big Papa

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.