Elbil och laddning

Renault ZOE,n hade ett grymt enkelt ladd system. Det följer med två olika typer av laddsladdar. En för 380 volt som man kan använda vid laddstationer för snabbladdning t.ex och en för den vanliga kontakten i hemmet på 220 volt.

Hmmm, va min tanke då det va dags för mig igår och underhållsladda bilen. Hur öppnar man ”tanklocket”? På en mera invand bil finns det ju en knapp inne i bilen eller med nyckeln. Nyckeln..hmmm Eller nyckel. Snarare en liten fjärrkontroll med olika valmöjligheter. Jodå där fanns en liten knapp som man öppnar laddluckan eller ”tanklocket” om man nu vill använda gamla termer:) En annan häftig sak va att bilen låser fast kabeln i kontakten då man stoppat in den:) Lika där att man måste använda nyckeldosan innan man kan lossa kabeln. Genialt:)

Ladda bilen behövs verkligen och ofta. Man ska ju klara runt 20 mil i idealiska förhållanden. Men nu vintertid är väl 10 mil mera nära sanningen. Dessa moderna batterier är byggda så du kan ladda när du vill. Batteriet behöver absolut inte va tomt eller ha lite ström kvar. Stoppa i kontakten vid varje tillfälle man har. En snabbladdning tar bara 30 min – 4 timmar.

Nackdelen med bilen som jag känt av så här långt är att jag har ett öga på vägen och ett på batterimätaren. Som sagt, 10 mil kör man fort och har man ingen snabbladdare i närheten tar det natten för att tanka fullt igen. En annan nackdel jag märkt av är mitt garage. Två timmar går motorvärmaren..suck.. Känns värre än å byta blöjor på barnen. Springa ut varannan timme och ändra klockan hela natten. Näe tack, då springer jag hellre med en bajsluktande teling inne i värmen;)

//Big Papa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.