Gästspel om Indian

Idag fick jag ett gästspel återigen av min vän Ola Granström som likt mig älskar det mesta som låter och doftar olja. Denna gång handlar hans artikel om BROOKLYN INVITATIONAL.


”Den välrenommerade custombyggaren Keino Sasaki (bild ovan) var trött på att behöva ställa ut sina alster på parkeringsplatser samtidigt som han fick trängas med en massa loppmarknader och andra krämare. Han gillade inte heller att vara tvungen att ta emot journalister, beundrare och presumtiva kunder på mer eller mindre stökiga snabbmatshak. Med andra ord tyckte han att chopperkulturen var värd en mer seriös inramning så han tog kontakt med konstnären John Copeland och fotografen Jeffrey Schad. Tillsammans hyrde de år 2008 den stora konsthallen ROOT i den hippa stadsdelen Williamsburg, New York. Där arrangerade de sedan en utställning som de döpte till Brooklyn Invitational Custom Motorcycle Show. Eftersom den gjorde succé beslutade de sig för att återkomma och sedan dess har det fortsatt. Det som i början var tänkt att vara en presentation av custombyggarna i nordöstra USA utvecklades snart att bli en internationell angelägenhet med choppers från hela världen.

Bildresultat för indian logo

Indian som stod som huvudsponsor för årets upplaga passade på att göra en extra presentation av sin nyligen lanserade Scout Bobber, vilken passar synnerligen bra för customisering .
Tre byggare fick varsitt exemplar; den första gick till Sasaki, den andra till Satya Kraus på Kraus Motor Company och den tredje fick skateboardlegendaren och motorcykelentusiasten Steve Caballero. Uppdraget de fick var att strippa ner hojen så mycket som möjligt, sedan gavs de fria händer.

När portarna slogs upp fick besökarna bekanta sig med tre väldigt olika versioner av Indian Scout Bobber.

Sasaki använde sig inte av speciellt mycket extratillbehör, men han tog längst tid på sig. Under sex veckor byggde han sin hoj med inspiration från de strömlinjeformade fordon som byggdes på 40- och 50-talet. Paradoxalt nog blev den snarast en futuristisk skapelse. Sasaki förefaller vara en ganska ödmjuk man:”Bara man har en vision räcker det med att vara lite händig.” Sedan sade han: ”Jag var inte säker på att Indian skulle gilla den här, men de hade gett oss fria händer”.

Man kan säga att det var Satya Kraus som satte ord på sin kollegas cykel då han skulle beskriva sin egen: ”När vi bygger på de traditionella grunderna lär vi från det förflutna samtidigt som vi tänjer gränserna för framtiden.” Han fortsatte: ”Indian har öppnat möjligheten att återigen få bygga amerikanska kvalitetchoppers. Det har varit ett rent nöje för oss att bygga den här cykeln.”

Kraus var den som tog mest fasta på det presenterade mantrat ”Strip it down” och hans motorcykel blev en kompromisslös körmaskin som får det att vattnas i munnen på varje sann MC-entusiast.

Caballero, som ju inte äger någon egen firma, men har genom sin kärlek till gamla V-twinar ändå lyckats skaffa sig ett namn i MC-branchen tog hjälp av Roland Sands.

De tog sig an uppgiften på precis motsatt sätt än vad Sasaki hade gjort, då de med hjälp av en stor mängd tillbehör på bara tre veckor fick till en riktigt snygg hoj med racingvibbar . ”Så fort jag blev tillfrågad så tänkte jag på Roland och jag visste att han var rätt man att få till den där Flat Track looken som jag var ute efter” säger Steve.  /Ola Granström”

Grymt trevlig artikel. Tack Ola! Vill du veta mera om Indians hojar så finns dom uppställda på Umeås nya MC butik på Klockarbäcken, POLARIS. Här hittar du hemsidan.

//Big Papa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.