50 nyanser av livet som pensionär

Shejkens ego-boost

Förra veckan tillkännagavs att Dubais regent, Shaikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, ska låta bygga ett framtidsmuseum. Den stålklädda byggnaden, som ska ligga i centrala Dubai nära Emirates Towers och finansdistriktet, kommer att ha en oval form. Utsidan ska prydas av poesi skriven av regenten själv. Bygget beräknas kosta över 1 miljard, men här tycks pengar aldrig vara en bristvara.

Framtidsmuseet ska stå färdigt 2017 och inrymma olika avdelningar med fokus på hälsa, utbildning, smarta städer, energi och transport samt en permanent sektion för världens viktigaste uppfinningar. Det ska fungera både som en inkubator för nya innovationer och ett museum där prototyper visas upp. Samtidigt ska det vara en motor för förnyelse och en destination för uppfinnare och entreprenörer. 2015 har för övrigt utsetts till uppfinningarnas år i Emiraten.

Framtidsmuseet, som ska arrangera vetenskapliga konferenser och erbjuda avancerade kurser och specialiserade workshops om design, innovation och entreprenörskap, vill locka till sig studenter från hela världen.

Framtiden tillhör dem som kan föreställa sig den, designa den och genomföra den. Här i Förenade Arabemiraten tänker vi annorlunda. Medan andra försöker förutspå framtiden skapar vi den” säger Shaikh Mohammed.

2017 ska också Heart of Europe med bl a Sverige stå klart. Detta är en del av The World, öarna som finns 500 meter utanför Dubais kustlinje och har formen av de fem världsdelarna. Det är lätt att bli fartblind här nere.

Apropå fartblind är fortkörning något av en kultur bland emiratiska ungdomar. Deras passion är snabba bilar. Motorvägar med upp till 4-5 filer eller mer i vardera riktningen är vanliga här och även om det vimlar av fartkameror hindrar det inte förare från att köra 150-160 km i timmen. Varje år anordnas en Gulf Traffic week då tjänstemän från Roads & Traffic Authority uppsöker skolor för att prata trafiksäkerhet. Bl a får eleverna lära sig hur viktigt det är att använda säkerhetsbälten både i framsätet och i baksätet. Det är lag på att använda säkerhetsbälten men antalet bilister som använder dem  är allt annat än imponerande.

Barn gör inte som man säger utan som man gör och här åker barn ofta bil utan både bälten och barnstolar. Det är inte ovanligt att barnen sitter i knä på sina pappor medan de kör. Man kan också se barn hänga ut genom vindrutorna under färd. Behöver jag säga att inte heller föräldrarna använder säkerhetsbälten särskilt ofta? Visserligen finns vägskyltar som informerar om att bälten är obligatoriska uppsatta längs vägarna men det verkar inte hjälpa. Med tanke på hur fort och ’impulsivt’ folk här nere kör är risken att skadas svårt i trafiken mycket stor.

Under några dagar har här blåst rätt friskt och det har försämrat sikten rätt ordentligt. Luften blandas med sand och sikten blir ganska nedsatt emellanåt. Eftersom stora områden består av öken har det på många håll bildats ’sanddrivor’ längs vägarna. Inne i tätbebyggda områden har gästarbetare varit ute med sop och skyffel och sopat upp efter virvelvindarna. Trots alla pengar som finns här investerar man inte i några maskiner som sopar gatorna. Jag misstänker att gästarbetare är billigare än maskiner.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.