Miljö i all ära

Men vad händer med V8 musiken i framtiden? Låg igår nerbäddad och lyssnade på en av Volvos gamla tekniska utvecklare då det gäller motorer. Han va på Chalmers Tekniska och där diskutterades motorns utveckling och alternativa bränslen. Måste nämna att jag självklart är för en miljövänlig utveckling, men som galen V8 fantast blir man orolig ju;-)

Framtiden verkar bli att man ska åka bilar med grenar och torkade löv hängande runt tanklocket. Ljudet av en trecylindrig turbo känns för mig inte lockande alls.suck.

Ska mina barn inte få uppleva musiken från en gammal 472a, en blandning av ångbåts ljud och äkta V8 muller,snyft.

Skämt åsido. Fantastiskt hur mycket utvecklingen då det gäller aternativa bränslen går framåt.

Här är några av aternativa bränslen

? DME – dimetyleter, gasformigt bränsle från naturgas eller biomassa. Den har högt energiinnehåll och kan ersätta diesel.

? Biodiesel av vegetabiliska oljor, till exempel raps och solrosolja. För dieselmotorer men produktionen är energikrävande och konkurrerar med mat.

? Syntetisk diesel görs av genom förgasning framställda kolväten från biomassa och kan köras i vanliga dieselmotorer men har lägre verkningsgrad och är dyr att framställa.

? Metanol/etanol är ren sprit, kan blandas med bensin och köras i vanliga motorer.
Etanol görs av sockerrör i Brasilien, vete i Sverige, majs i USA och spannmål, sockerbetor och vinblast i Europa i övrigt. Det kräver stora odlingsytor, ger klent utbyte per ytenhet och kräver mycket energi för produktionen.
Metanol görs på skogsråvara (cellulosa), antingen restprodukter eller energiskog, och är lämplig bas för framtidsbränslet syntetisk diesel.

? Biogas är liksom fossil naturgas metan men framställs genom nedbrytning eller förgasning av biomassa, till exempel rötslam, hushållsavfall och andra restprodukter. Biogas kan ersätta bensin men kräver särskild, tung tank i fordonen.

? Biogas + biodiesel är biodiesel eller syntetisk diesel kombinerad med flytande biogas. Det är effektivt men dyrt som bränsle och kräver särskild infrastruktur.

? Vätgas + biogas, en kombination framställd genom förgasning av biomassa eller elektrolys av vatten (vätgas är snarare energibärare än rent bränsle).
Motorer med dessa bränslen kan också kombineras med batteridrivna elmotorer (hybridfordon). Elmotorn i dagens hybrider griper in i tät stads- och närtrafik och laddas upp på längre sträckor av förbränningsmotorn. På gång är batterier som laddas upp av broms- och retardationsenergi eller laddas från det vanliga elnätet (plug-in) medan man parkerar t.ex. över natten eller på jobbet. Dagens hybrider har bensinmotor, men dieselhybrider kommer inom två-tre år.

Nja, nog verkar det bra med alternativ. Men jag bevarar nog regnskogen och kör hederlig V8 så länge det går;-)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.