1966 blev årets bil en Renault :)

Renault 16, en bil som va enormt exklusiv för sin tid. Man satt som hemma i TV fotöljen. Det rullade några i Umeå i min barndom minns jag, men hos oss har det aldrig funnits någon vad jag kommer ihåg. Renault va något vi kallad kommunistbil 😉 på min tid. Finns en och annan kvar på vägarna i Umeå har jag sett. Kul…

För att ersätta den föga stora succén Frégate, så gav Régie Nationale modellen framhjulsdrivning med växellådan fram precis som hos R-4/6 och positionerade den som en top of the line-modell. Motorn kan senare återfinnas i Alpines tvåsitsiga Berlinetta. Ovanlig, och distinktiv för modellens design, är den ovanliga bakluckeanordningen. En femdörrars kaross, 4,23 meter lång med individuell fjädring för varje hjul. Fyrväxlad manuell låda eller treväxlad automat. Fyra cylindrar, OHV, på 1,5 (55 hk) eller 1,6 (83) liters slagvolym. He va grejen de 🙂 Natti

//Big Papa

2 kommentarer

  1. André Lundström

    Farsan hade en Renault 6, inte fullt lika lyxig som Renault 16. Renault 4 – kallad ”Laban” i folkmun – var en riktig kommunistbil:-) men den var extremt spartansk i sitt utförande och lika billig som en VW bubbla….
    Kul att du exponerar dessa idag mycket ovanliga bilar, som DÅ var väldigt vanliga. Rosten tog många av dem:-)

  2. Per

    Uppvuxen i ett flertal R4, *ryyys* Plastfarmor hade en R16 som vi barn satt och låssaskörde vid besöken hos henne och det var betydligt häftigare än R4:an som vi packade in 2 vuxna och 3 barn samt packning i backluckan och på taket… Inte konstigt att en 40-mila-resa tog 2 dagar med övernattning på mitten 😉

    HälsningaR / Per

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.