Snart dags med däckbyten igen

Inte för att det bekommer mig då jag bara har Volvon att få bytt på och det sköter ju Leo;) Pojkarna har ju sommarbilarna vilka inte behövs byta på och kör dubbfritt på vardagsbilarna så för dom äre väl lugnt också gissar jag. Men många andra bör nog börja fundera på ringa Däck Pecka på Ersboda däck och bilservice, HB-däck eller någon av alla anra kunniga experter för efter påsk smäller det till och kön fram blir lång.

Vad är det som gäller nu då? Samma fråga varje vår och höst..skratt. Mellan den 1 december till den 31 mars är det i Sverige krav för vinterdäck vid vinterväglag. Med vinterväglag menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Det är tillåtet att köra med dubbdäck från den 1 oktober till den 15 april om inte vinterväglag råder.
 
Medan vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter ska sommardäcken ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter i däckets huvudmönster. Däcken behöver inte vara nya eftersom det inte finns något ålderskrav på däck. Viktigt är dock att mönsterdjupet är bra och att däcken har förvarats rätt. Lagring av däck ska alltid ske svalt, torrt och mörkt. För att minska risk för sladd vid bromsning och svängar ska de bästa däcken, det vill säga de med störst mönsterdjup, sitta bak på bilen. Detta gäller för både fram- och bakhjulsdrivna bilar. Kontrollera också lufttrycket ofta då detta annars kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Kör försiktigt:)
 
//Big Papa

En kommentar

  1. Sven.

    Efter snart 52 års erfarenhet, kan jag bara säga, DE BÄSTA DÄCKEN ”SKA” VARA FRAMM, FÖR DÄR HAR MN STYRNING OCH STÖRSTA BROMSFÖRMÅGAN! Dena vidriga propaganda borde en gång för alla stoppas! Prova på en isbana med hyland fram och jämför med hyland bak, det blir skillnad i varvtiderna på isbanan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.