Nostalgisk resa

Direkt hamnar jag på Berghem i mitt pojkrum då jag läste namnet Bultaco i en artikel. Bultaco, ett sådant häftigt namn så att jag som tioåring bestämde mig för att det skulle vara min favoritmotorcykel. Bultaco va heller inget dåligt val av mig då den 1959 rullade ut tänkt som den värsta tävlingshojen på marknaden. Tralla 101 på 125cc va föst ut.

Att hojen va en skönhet och absolut inga problem för en 10 åring att bli förtjust i syns väl direkt.

Namnet Bultaco kommer från en kombination av Francisco Bultós efternam och de tre sista bokstäverna i hans smeknamn ”Paco”. Han va tidigare Direktör hos MC tillverkaren Montesa men valde att starta en egen tillverkning och slutade -58.

tralla

Bultacos Trialen Sherpa T blev mångas favorithoj

Bultaco tillverkade flera motorcykel modeller fram till 1980 då allt stannade. Dock gjordes ett upplivningsförsök 1983 som stannades av direkt.

Men nu äre 2014 och jag hittade en rolig artikel om vad kanske framtiden har att erbjuda oss:)

Nämligen Bultaco Rapitan:) Företaget släpper nämligen en eldriven motorcykel nu, och som ni vet är jag nyfiken på eldrivna maskiner på hjul som ploppar upp numera, trots att jag aldrig kört någon :/ Men det kommer nog.

Elmotorn som sitter på bågen, som också ser rätt okej ut tycker jag ger dryga 50cc. Man lovar en topphastighet på ca 145km/h vilket jag tycker räcker gott. Det är resan upp dit som räjnas;) 20 mil i stan och 11 på landsväg och 14 mil vid blandad körning lovar tillverkaren att man ska ta sig på en laddning. Inte helt fel det heller. När batteriet är tömt tar det ca 3,5 timmar att få krämen åter och bara ca 1 timme med snabbladdaren.

När den släpps och vad den kommer kosta vet ingen ännu. Okej, inget jag kommer köpa, men en provtur kommer jag inte neka till;) Gomorron

//Big Papa

Ps. Men har du en gammal pojkdröm i garaget, ring mig 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.