Motion om kör och vilotider nr1
Skickade in denna till MUF för en stund sedan. Framledes kommer jag sända den per mail till flera politiker med stort inflytande, Jag ska försöka skicka den till trafikutskottet, Infrastrukturministern och en eller 2 EU parlamentariker. Så har vi tur kommer den upp i dagen. // Fredrik Jakobsson
Motion om dispens vid svårt väglag
I Sverige finns det över 56000 lastbilschaufförer som nästan dagligen påverkas av kör och vilotiderna. Reglerna som är samma inom EU tycker dom flesta befattningshavare behövs för att det ska gå hålla en god konkurrens. Men det bidrar till stress för många.
I norra Sverige speciellt är det ibland för dessa problematiskt att hitta en parkering att stanna av på när det är lag på att ha rast senast efter 4,5 timmars körtid (när fordonet rullar) i samband med hårda snöoväder och våldsam halka.
Kontrollen att kör och vilotiderna efterföljs görs av Polisen och Transportstyrelsen med digital avläsning av ett körkort, det sparar all information om förarens körtid flera veckor tillbaka. Sedan ska en digital kopia av all körtid sparas 1 år tillbaka av åkeriet eller fordonsägaren.
Ibland slår det fel när en helt oskyldig chaufför inte kan förändra en situation som inträffar.
Ett exempel kan vara om en lastbil kommer körandes mellan två orter med 5 mil emellan och det är hårt snöoväder, lastbilar tar sig fram bra så länge dom rör på sig pga den levande kraften så därför stannar lastbilar ofta av sist av alla vid snöoväder. Vid exemplet har det snöat oavbrutet i ett dygn och plogbilen har varit ute (men har inte plogat parkeringarna efter vägen för att hinna hålla högre kapacitet i mil), när chauffören lämnar ort 1 så står det 3,57 på färdskrivaren. Chauffören kör på och väglaget är hyfsat men efter vägen är inte parkeringarna plogade och det vet inte chauffören vilket gör att han inte kan stanna av för att ta rast när han riskerar att bli en fastkörd trafikrisk.
Chauffören kör till ort 2 och hittar en parkering som är plogad och stannar där. Då står det 4,43 på färdskrivaren vilket innebär att han brutit mot lagen när han i själva verket gjort en uppoffring för att inte riskera bli en trafikfara. För detta riskerar han böter på minst 2500 kr, (mer troligt är 4500 kr). Polisen skulle i detta ärende ha ansett att föraren skulle ha ”planerat sin körning” och stannat i ort 1.
Detta kan inte anses vara rimligt enligt motionären som också anser att detta är ett typiskt fall för EU parlamentariker att pröva för dispens när reglerna inte kan anses vara rimliga för Sverige och i synnerhet inte norra.
Alltså dispens att bryta mot kör och vilotiderna vid situationer som inte går att påverka och att en skriftlig notis vid tillfället ska vara tillräckligt för att slippa böter när detta skulle vara ett steg i rätt riktning för att motsträva ”onödig” stress för en stor del av 56000 arbetare.
Således ber jag stämman
Att bifalla motionen i dess helhet för att visa vars vi står i frågan.
Att mest lämpade politiker tar detta vidare till nästa lämpliga instans.
Fredrik Jakobsson (m)
Nils-Petter Fahlgren Vice VD och delägare i Fahlgrens åkeri i Vindeln AB, ledamot i Vindelfrakt AB
Senaste kommentarerna