Jag vill … avskaffa betygen!
Betyg är ett omtvistat ämne. Ett nödvändigt ont som inte fyller någon funktion. Det är bara vid övergångar från grundskola till gymnasie, och från gymnasie till Universitet som de fyller någon tveksam funktion.
För ingen vetenskaplig forskning har kunnat visa att dessa betyg är annat än mätare för vad eleven kan just den minut när betyget skrivs. Vad eleverna bär med sig av verklig kunskap till framtiden mäts inte med betyg. Istället blir det den stämpel på framgång eller misslyckande.
Titta på dina egna kunskaper, och hur var dina egna betyg. Kommer du ihåg ens vad Viktorias farfar hette eller farfars far, och du har betyg i historia? Kommer du ihåg i vilken ordning tempusformerna kommer, och du har betyg i svenska? Kommer du ihåg vad 3X(4+2X)=y blev, och du har betyg i matematik?
Idag använder skolan den formativa individuella utvecklingsplanen och det är framtidens melodi. Där elevens utveckling kan styras så att styrkor utnyttjas och svagheter repareras. Där eleven sitter i mitten och är fokus för den egna utvecklingen.
Idag använder skolan skriftliga omdömen varje termin med tillhörande utvecklingsamtal. Ett trepartssamtal mellan elev-vårdnadshavare-lärare. Detta samtal säkerställer en plan för varje elevs fortsatta lärande i demokratisk form.
Jag kommer att fortsätta jobba för att vi i första steget motsätter oss mot eventuella nya betyg i lägre åldrar i framtiden och att de resterande betygen försvinner med tiden. Att tro att vi någonsin kommer att ha nytta av betygen som något annat än utslagningverktyg, är absurt och barockt….
Senaste kommentarerna