Hur jag gjorde

 

 

Om någon undrar över hur det går till att göra en tröja åt någon utan att ha mönster så berättar jag hur här.

Allra först köpte jag ett nystan av ett garn som inte skulle kännas stickigt. I det här fallet Sandnes Alpakka, som jag stickade ett armband i som flickorna fick ha på sig en stund för att kolla så det kändes bra.

Jag ritade efter Evas beskrivning och fyllde i färger och mönster där hon pekade. Vi resonerade kring till exempel muddlängd och djupet på halsurringningen. Sedan kollade vi på garnets färger på hemsidan. Garnfärger blir aldrig lika i verkligen som på foto, själva lystern i garnet kan variera mycket beroende på sammansättning (ullsorter och evetuell inblandning av syntet) och behandling.

Nå, sen mätte jag en tröja som var något för stor för henne och skrev upp måtten. Efter det stickade jag en provlapp med 20 maskor och och den storlek på stickor som verkade lagom, alltså inte för löst så tröjan förlorar formen och inte så hårt att att den blir stel. Jag mätte bredden på maskorna, inte höjden, och räknade ut hur många maskor det skulle bli på bålen runtom. I det här fallet 188 st, så jag utgick från ett islandströjemönster som hade det antalet maskor i en storlek. Då visste jag hur många maskor det ska vara på ärmarna och hur många maskor som ska tas av under ärmhålet på ärm och bål.

Varför mätte jag inte höjden på maskorna på provlappen? Jo, jag stickade bara tills jag fick ihop centimetrarna som jag mätt upp, bålens längd till ärmhålet (23 cm) och ärmens längd på insidan (syns ej på fotot, ska vara 26 cm).  Sedan följde jag mönstret förutom att jag gjorde ett större hål för halsen eftersom barn har större huvuden och dessutom avskyr att ta på sig trånga tröjor.

Voila! Nu är snart nästa klar till storasyster, där har jag en hel del broderier att göra också.

Att jag gjorde mig allt detta besvär var inte bara för att de skulle få precis en tröja de vill ha, utan även för det pedagogiska i att de kommer att förstå hur mycket jobb och kunskap som ligger bakom att göra kvalitetshantverk, och även att de lär sig att följa en skapandeprocess från abstrakt idé genom tekniska möjligheter och begränsningar samt materialval fram till färdigt plagg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.