Alla vill synas

 och alla vill växa. Umeå vill växa, Stockholm växer vare sig den vill eller ej, små kommuner vill dra till sig arbetsgivare och små byar vill dra till sig unga innevånare. Jag gillar verkligen alla knasiga slogans som hör till olika geografiska platser. Däremot kan man ju fundera över nyttan och möjligheten för alla geografiska platser och områden att få fler innevånare. Stora städer får ökade problem, och charmen med t.ex. Ammarnäs är väl ändå att det inte bor 150000 folk i 60-tals höghus där??

Har samlat lite mer geografiska slogans:

* Det upplevelsenära Vännäs

* Sorsele- vid den brusande Vindelälven

* Kalmar- upplevelser året runt

* Gävle- Välkommen ombord

* Din fritid Lidingö

* Arjeplog- en väg, många möjligheter

* Enköping- Sveriges närmaste stad

* Haparandatornio- gränslösa upplevelser

* Njut av Vilhelmina (glatt och originellt imperativ)

Kiruna kommun har ett helt vidunderligt bildspel på sin startsida. Kiruna betyder fjällripa står det där, och sen ser man följakligen att deras kommunvapen har en ripa (eller i varje fall en fågel- jag är ju sörlänning, så jag vet inte, det kan ju vara en fet korvätande duva också), och över den en… symbol för man. Kan man tolka det så att här i kommunen bor ensamma män som jagar ripa? Eller är det symbolen för krigsguden Mars?

Till sist vill jag bara citera en anonym Lidingöbo som fällde det utomordentligt kaxiga och elaka (om det inte är på skoj) uttalandet "Varg och invandrare har många problem med, men det är inga problem för oss Lidingöbor". 

Etiketter: , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Conny

    Angående symolen för ”man” (eller Mars också för den delen) som du syftar på är den även en symbol inom alkemin som står för metallen järn… Tänk på vad Kruna är känt för,tänk malmfälten och gruvorna, tänk LKAB så förstår du kopplingen på kommunvapnet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.