Digitala mitträcken

När tron på elfordonen skjuter i höjderna, verkar allting annat stå stilla inom tekniken. Teknik som borde användas på vägar som är hårt trafikerade och där risken för dödsolyckor elimineras. Jag menar man pratar om vägar där det ska byggas oerhört dyra mitträcken som mestadels är till för vårdslösa förare. I de flesta fall är det förarens eget fel att olyckor sker. Det är mänskligt, men en del är mer riskabla än andra. Det kan vi inte bara bygga bort, det kommer alltid ske med förare som är mer eller mindre vårdslösa. De flesta allvarliga olyckor torde vara frontalkrockar där risken är största eller överhängande att både förare och passagerare dör. Det har skett en rad sådana olyckor nu som uppmärksammats. Det är direkt onödigt att någon eller några ska behöva dö p g a av rena slarv. Men det är ju en av människans svagheter av många.

I den digitala värld vi lever i borde det på ett mer effektivt sätt och framförallt till mycket mindre kostnad, samt på ett enklare sätt gå att bygga bort en del av detta. Varningssystem i själva vägbanan, i mitten som förhindrar att bilar/fordon kommer över på fel sida. Vi vet i vilken grad det pratats om självgående bilar osv. Varför ska det då vara så svårt med digital teknik som förhindrar att vanliga bilister ska behöva dö i onödan? Man pratar också om 2030 eller längre fram hur fordonsflottan ska vara koldioxidfri, vilket skulle betyda att det blir nya fordonstyper. Varför inte då också satsa på säkerheten att det blir säkrare färdas? Det pratar man knappt om. Det man gör är att sänka hastigheten som oftast drabbar människor som har långa avstånd till sina arbeten. Det är ett oerhört ingrepp, samtidigt som det skulle förhindra olyckor är risken lika stor att det sätter hård press på förarna. Tidsbristen att inte hinna fram i tid och stressen som kan byggas upp. Sammantaget leder detta till stor risk att misstag begås som just leder till olyckor.

Sändare och mottagare borde alla känna till och veta vad det är. På samma vis kunde de digitala mitträckena byggas. Morgondagens bilar eller redan dagens finns teknik som varnar både för att förhindra kommer över mittlinjen, eller markeringarna där. Men även markeringarna på  sidorna av vägen. Detta fungerar nästan bara sommartid, eller när vägarna har just dessa markeringar och det är snö eller isfria vägar. Det måste till inbygga varningar i själva vägbanan som varnar just för detta när bilen/fordonet av olika anledningar kommer över på ”fel sida”. Det är inbyggda system som borde finnas i varje nybyggt fordon (även tyngre liksom lättare) och att vägarna på ett mera enkelt sätt kunde installera detta.

Den forskning som nu pågår har stannat av i det avseendet. Att bilar/fordon ”råkar” släppa ut avgaser anses som mera farligt. Men satsar oerhörda medel bara i det, hur vi ska få allting gå på batterier, men glömmer säkerheten på våra vägar. Om bilarna/fordonen går på el eller nuvarande bränslen har ingen större betydelse ur säkerhetssynpunkt. Dessutom bidrar inte stressen att det ska produceras mera elfordon till mindre trafik. Då man försöker med det – sänka hastigheterna – är det människor som oftast har de långa avstånden till jobben som drabbas. Här pratar man istället om att dra in ersättningar för jobbresor. Återigen har vi den gamla nazistiska tanken om att särskilja människor. Vem eller vilka som introducerat detta som vi nu ska rätta oss efter kanske var och en kan räkna ut själva.

En viss balans måste finnas mellan rimlighet och orimlighet.

Övertron på elbilar och den masspsykos som här medvetet drivits fram är direkt ohälsosam. Det inleder människor tro de är osårbara bara man skaffar en elbil. Elbilen löser inte alla problemen, tyvärr. Det kan istället bli motsatt verkan.

Hur funkar det i luften, med all trafiken och hur upptäcker man här varandra för att inte kollidera? Mitträcken???

I vissa fall får man uppfattningen att myndigheter som ska se till vår säkerhet fortfarande befinner sig på stenåldersnivå.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.