Inte bara kyla kan försvåra elbilsanvändandet, även värme

I följande artikel står det klart och tydligt att det sliter hårdare på batteriet i stark värme än i kyla. Snabbladdning tas också upp att det förlorar batteriets livslängd. Jag tror mycket väl att elbilen fungerar utmärkt där det inte ställs för stora krav på den. Exempelvis måste elbilen vara utmärkt för shopping och kortare resor där inga utsläpp ges och även billigt. Det stora problemet ändå anser jag att produkten blivit alldeles för dyr. För dyr därför att man på alla sätt ska försöka få den lika tillförlitlig och inte lika sårbar som de nu genomtänkta bensin och dieselbilar som finns.

Dra ett släp, kanske tungt vilka utslag ger det på elbilen vid stark värme? Blir elmotorn lätt överhettad när ingen kylning finns, inte den vätskekylning som de flesta andra bilar har. Det ska bli intressant se när människor i allmänhet gått över till elbilar, vilket är målet. Sedan har vi laddinfrastrukturen, vad kommer bli av den?

Jag är på intet sätt mot elbilar, jag vill bara veta hur det i praktiken fungerar.

Om priset börjar röra sig om 5-600 000 eller kanske mer, måste man inte ha stora krav på en bil då. Att den bör fungera i alla typer väder, även på andra sätt uppfylla olika krav? Är man medveten om dess begränsningar och tycker det är okej, då är det väl det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.