Vilka är ambulansflyget till för?

De här planen skulle vara väl utrustade och med flera platser för transporter av sjuka. Planen skulle också vara jetdrivna och hur många platser ovanför S-vall kan ett sånt plan landa på? Läser vi texten (klicka på bild) ser vi det står: ”Beredskapsbaser i Umeå, Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter, bemannas dygnet runt, för att snabbt kunna agera vid ett akut uppdrag.”

Om nu Umeå är en beredskapsplats hur många andra ställen kan det landa på, både i Norr- Västerbotten och även Jämtland? Ovanför Umeå har vi Skellefteå och sedan Luleå. Inlandet torde Arvidsjaur vara enda platsen landa på. Kiruna längst i norr också. I övrigt här i landskapet Lappland som täcker 1/4 av Sveriges yta finns inga platser landa på så vitt jag känner till. Till vilken nytta är då ambulansflyget förutom de stora uppräknade orterna i Sverige, inklusive Umeå?

Blir man svårt sjuk i exempelvis Åsele, V-mina eller någon annan mindre ort/samhälle i Inlandet, vilken nytta har man då av detta flyg? Först måste man ta sig till Umeå närmast, är man väl där har vi NUS (Norrlands Universitetssjukhus) som borde kunna ta hand om dig. Om det inte går får väl Uppsala anses som en av de bästa sjukhusen i Sverige, så givetvis exempelvis dit skulle man kunna snabbt flygas. Men i övrigt, hur många liv räddas här (Lappland med omkringliggande kommuner) med detta ambulansflyg när det inte går att få tillgängligt p g a bristande flygplatskapacitet?

Ser vi till hela upplägget är det främst Sveriges städer som är intressanta och främst också längre neråt landet. Det spelar nästan ingen roll vad det gäller är det deras problem eller utveckling, eller icke som ska tas i beaktning. Hur det går för oss, en mindre skara i Sverige av människor som man knappt bryr sig om, förutom när det gäller få ut naturresurser.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Såg ni energidebatten i Agenda igår? Där framgick vilka människor vi har som ska styra Sveriges framtid. Endera från Chalmers eller från KTH. Visserligen högt studerade, men ack så förbannat dumma att begripa hur vi tar hand om hela Sverige och hur människor bor och existerar i hela vårt land. Vi vet att vi här i norr förbrukar endast ca: 12 % av den totala elproduktionen i vårt land, men vad är det man pratar om och bekymras över, det är energiförsörjningen i städerna, neråt landet. Samtidigt ska man öka energiuttaget från 140 TWh till 360. Men saknar ju ström, hur fan ska man klara det? Kärnkraften tar kanske 10 år innan den är utbyggd, om det ens blir av. Vindkraften ska byggas på alla ytor där människor inte bor och det räcker inte, även där de bor och främst här i norr. Utan att spekulera allt för mycket är dessa experter, utom den som redogjorde för kärnkraften, alla verkar påverkade av den miljö- och klimatpolitik som bedrivits över våra huvuden troligen att de ingår i någon typ av miljörörelse. ”Kemisten” redogjorde för hur vi lagrar energi, främst genom stora batterier(?) Det är naturligtvis inte tänkbart som någon direkt lösning på problemet när vi beräknas förbruka 360 TWh. Jag bedömer det ytterst allvarligt med hur vi fått in människor som inte verkar förstå den komplexa situation vi försatt oss i. Att vi norrlänningar redan löst problemet med vår energiförsörjning, men samtidigt ska dras med i den kris de själva försatt oss i är mer än betänkligt.

Nu får man klara sig bäst man vill i de högt studerade delarna av landet om de nu är så kloka, låt de fixa sin elförsörjning bäst fan de vill. Dra inte ner oss från norr ner i skiten också. Men vi beräknas väl så dumma att vi som alltid går på deras intressen och hjälper till förgöra oss själva. Den mentaliteten har präglat Sverige i nästan 200 år, så varför inte fortsätta med det.

Levande landskap är att föredra, vilket nu på alla vis motarbetas. Inte medvetet kanske, men genom oförstånd. Istället för utökad elförbrukning behöver minska eller behålla den på den nivå vi har och istället satsa på hur vi blir mer självförsörjande och återbruka de mängder av jordar som lagts ner.

Snart är vi lika utsatta som de U-länder vi nu försökt rädda. Sverige går mot ett välutvecklat land till ett U-land.

Hurra för våra kloka politiker med deras skara av olika ”experter”.

7 kommentarer

  1. Jörgen K

    Fastvinge ambulansflyg flyger på alla flygplatser som uppfyller kraven satta för ambulansflyget och transportstyrelsen, det finns ingen koppling till de så kallade beredskapsvillkoren.

    Svensk ambulansflyg och de som drivs genom vissa regioner och samverkan därav kan nyttja fält så korta som 800 meter under förutsättning att fältet uppfyller infrastrukturkravet samt utbildad markpersonal och flygledning.

    Med andra ord så alla fält där vi idag har trafikplikt eller reguljär trafik är dugliga. Som sagt har det inget med stämpeln ”beredskapsplats”. Dock är flyget lika känsligt som helikopter då väder säger ifrån eller tekniken strular.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Om så är fallet, varför så dyrt? Jag anser det inte fyller den nytta det var tänkt för. Jag har inte fått kännedom att det skulle varit till någon nytta för oss häruppe och omkringliggande områden. 60 miljoner i förlust, borde man inte kunnat satsa de pengarna direkt på sjukvårdande insatser. Jag likställer det med allting som ordnas i Sveriges, det berör inte oss till några märkbara delar. Vi är ett folk utan självbestämmande, om vi sedan rår för det själva. eller de politiker vi haft och har kan den frågan få hänga i luften. Men något stämmer inte.
      Det är i vilket fall begränsade landningsplatser för att ambulansflyget skulle gör någon större egentlig här eller vår närområden inom V-botten, Jämtland och Norrbotten. Även många andra delar i Sverige. För dyrt och till priset till vad den nytta det inte gör.

      • Jörgen K

        Absolut, kostnaden är svårförsvarbar.
        Nära nog alltid skenar kostnader då man väljer bort samarbete mot ideologiska visioner från gången tid.
        Då det gäller kriterier ute bland kommuner som driver flygplatsverksamhet ökar naturligtvis utgifterna om man ska uppfylla fastvinge ambulansflyg. För våra inlandsområden har vi helikopter vilket är en betydligt bättre lösning, ännu bättre om det gick att samarbeta med sjöfartsverket…..

    • anders

      Svar till Jörgen K:
      Varje flygplantyp har helt olika prestanda pga. maxvikt, start-/landningsfart, bromsförmåga, känslighet
      för sidvind under landning mm. Flygplantypen som för närvarande används av ambulansflyget, kan inte landa på alla regionalflygplatser i norrland bla. på grund av känslighet för sidvind vid landning, lågt placerade jetmotorer, som suger in sand från sandade taxi-/ landningsbanor. Jetmaskiner har oftast högre hastighet vid landning, vilket medför högre krav på molnhöjd vid landning på korta banor och bättre bromsfriktion för inbromsning efter landning.

      • Jörgen K

        Svar till anders: Pilatus PC-24, jag hade fel om 800 meter, det är 950 meter. I övrigt har de inga andra kriterier som avkrävs för trafik. Vilhelmina har 1500 meter, dock med vissa begränsningar genom bangeometrin.

        Uppfylls villkoren som jag beskrev tidigare fungerar det helt utan frågetecken.

        Vad som är oroande är att i debatten dyker det upp en massa påståenden som hamnar på pränt som skapar oreda och osanningar.

  2. brorson

    Det är väl helt uppenbart vilka Svenskt ambulansflyg är till för? Svar: Regionpolitikerna, som tröttnat på sjukvården och har misslyckats som tågbolagsdirektörer och nu har sadlat om till flygbolagsdirektörer. Först var det några moderata landstingspolitiker i Skåne, som hade inspirerats av de då nya danska tågen, som var utvecklade för de korta avstånden och många bibanorna i Danmark. De bestämde sig för att konkurrera med SD med ett eget tågbolag med den danska tågtypen. SJ lade anbud som entreprenör, men Danska statsbanornas anbud var billigare. Efter några år gav DSB upp och politikerna tvingades välja SJ;s dyrare anbud.

    Att SJ nu skulle driva regionpolitikernas tågbolag på entreprenad och med förlust, som betalades med skattemedel i de fyra sydsvenska regionerna inspirerade regionpolitikerna runt Mälaren att göra om lönsam SJ-trafik till olönsam regiontrafik med SJ som entreprenör. Så åkte regionpolitikerna till tågtillverkaren i Schweiz och gjorde – som jag tror – en avstickare till flygplanstillverkaren Pilatus och föll pladask för bolagets nya affärsjet, som lätt kan konverteras till ambulansflygplan.

    Men i stället för att anlita ett flygbolag, som behärskar tekniken, som entreprenör, startade man ett eget flygbolag, med sig själva som kunder. Eftersom man inte hade full användning som ambulansflyg, skulle maskinerna även utnyttjas för personaltransporter mellan landets sjukhus – i konkurrens med det privata affärsflyget.

    Det är nog inget fel på flygplantypen i sig. Felet är att vi har sjukvårdspolitiker som leker kapitalister i trafikbranschen, däribland en moderat-politiker, som talat sig varm för privatisering av traditionellt offentliga verksamheter (som sjukhus), men har ändrat sig tvärt om nyttan med privatiseringar när han erbjöds posten som ordförande i regionernas flygbolag.

    Man kan också fråga sig hur stor marknaden för ambulansflyg i Sverige egentligen är. Visserligen går dessa maskiner, som i grunden är affärsjetmaskiner tre gånger så fort som en helikopter, men kan inte som en helikopter hämta upp skadade direkt från en olycksplats och landa på sjukhustaket.

    Man kan också fråga varför den tågtyp, som SJ köpt för trafiken runt Mälaren, med en flexibel tåglängd på två, tre, fyra, fem sex eller ännu fler vagnar inte dög för regionpolitikerna, som köpt tåg med fyra permanent sammankopplade vagnar. Tåglängd fyra, åtta eller tolv vagnar. Jo, obekväma toaletter på SJ-tågen. som om det inte skulle kosta mindre att bygga om toaletterna.

    Hur klarade regionerna pandemin. Visserligen var Tegnell ytterst, med sitt flockimmunitet-experiment ytterst ansvarig för alla tusentals onödiga dödsfall, men vad gjorde regionpolitikerna? – fullt upptagna med att leka trafikbolagsdirektörer.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Tack för din närmast perfekta redogörelse beträffande upphandlingen av ambulansflyget och dess omkringliggande omständigheter. Som du säger är inte planet problemet, tvärtom verkar det vara ett utmärkt redskap i olika sammanhang. Det är också så att för att vara ett plan av den modellen – jet – har det oöveträffade egenskaper att kunna landa på icke perfekta landningsbanor. Australien, ett land som i jämförelse med Sverige är gigantiskt, använder sig bl a av det här planet. Men du vet Sverige med sina landskap, relativt litet också och även svårtillgängligt landa med ett plan oavsett vilket, passar sig dåligt. Det är helikopter som gäller och i bland inte ens det.
      Jag kan berätta en historia som jag själv varit med om för lite mer än 10 år sedan. Jag blev plötsligt sjuk, liggande och kunde inte röra mig, i det närmaste helt förlamad. Det var på morronen och ambulans tillkallades. Den var inte tillgänglig så det blev en vanlig taxi till V-mina sjukstuga. Där undersöktes jag och skickades vidare till L-sele lasarett. Det skulle skett med helikopter, men vädret var för dåligt så det blev ambulans vilken nu var tillgänglig. Väl där i L-sele undersöktes jag i flera timmar för att konstatera vad som hänt. Efter flera timmars undersökning kunde man konstatera vad som hänt genom magnetröntgen. Tanken var att nu omedelbums skicka mig till Umeå med helikopter för omedelbar op. Men gissa igen vad som hände, vädret var fortfarande för dåligt så det fick bli på landsväg med vanlig ambulans. Väl framme blev det op. på studs, det gällde liv eller död. Jag vaknade och upptäckte jag levde, men var fortfarande starkt förlamad. Då om natten efter op. skulle jag till L-sele igen och samma visa igen, vädret tillät ingen helikopter, så det blev en ambulansbil från L-sele som hämtade. Jag klarade livhanken men fick bestående men som lindrats efter tid men blir aldrig helt återställd, men jag överlevde och är glad för det och klarar mig rätt så fint ändå nu.
      Mellan V-mina L-sele är det ca: 12 mil. Mellan L-sele Umeå är det dryga 10. Så sammantaget blir det ungefär närmare 25 mil mellan V-mina och Umeå över L-sele. Så kan det vara bli sjuk i lappmarken.

      Dock en skicklig läkare (ursprungligt från Polen) som räddade livet på mig. Det var ingen lätt operation.

      Om någon undrar eller ifrågasätter varför jag skriver så mycket kan detta just vara orsaken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.