Drive in, supercharge

För några veckor sedan skrev jag om det drive in med ett stort anta superladdare som skulle igång i Umeå. Det var/är ett storartat projekt som jag inte engagerat mig närmare i. Det är naturligtvis vår fantastiska el som ska göra´t. Samtidigt uppmanas vi från sittande regering att vara återhållsamma med elen, vi uppmanas spara på det som är möjligt. Hör och häpna, det råder strömbrist i Sverige!

Hade vi kunnat tro det under föregående regerings styre? Inget man nämnde om i alla fall. Mest var det hur smart samhället skulle bli och inte minst ladda elbilen. Ladda elbilen för hela svenska folket var närmast en bagatell, sett ur åtgången av el. Det var experter, professorer från de ledande universiteten i Sverige – KTH, Chalmers – som stod för den presentationen i TV. Samtidigt och totalt skulle energiförbrukningen gå upp från 140 TWh till 360. Elbilsladdningen skulle endast stå för 10 % vilket ansågs försumbart med den energitillgång vi skulle ha. 2 månader senare finns det knappt el till det nödvändigaste, vi uppmanas spara på lilla minsta.

Energipriserna 3-dubblats, eller ännu mer, upptill 10-dubblats under vissa perioder.

Ska vi prioritera elbilssladdning fortfarande eller stänga av TV:n eller datorn för att där spara in? Snabbladdare på 150-250 kW, räknas det fortfarande som försumbart?

1 kW = 1000 watt. En TV drar gissningsvis 25 watt.

Snabbladdare på 150 kW = 150 000 watt.

Vilka genier vi har. Miljöpartiet kan krypa och gömma sig. Dra något gammalt över sig. För mig existerar de inte längre.

Jag ser fram emot när vi får tillbaka ett Sverige som fungerar – förhoppningsvis.

2 kommentarer

  1. brorson

    Priselaticitet är ett begrepp inom ekonomin, som beskriver hur prisförändringar på en vara påverkar efterfrågan på samma vara. Korselasticitet beskriver hur efterfrågan på en vara påverkas av prisförändringar hos en annan vara. Ett inom branschen välkänt exempel på korselasticitet är bensinprisets påverkan på nkollektivtrafiken. Högt bensinpris ger fler resenärer med kollektivtrafiken och minskat subventionsbehov till densamma. Och vice versa. Det är därför anmärkningsvärt att MP vill slå undan benen för kollektivtrafien, alternativt för sjukvården, genom att göra det billigare att äga och köra elbilar.

    Därigenom ökar ju subventionsbehovet för kollektivtrafiken, och de subventionerna tas ju från samma skatt som sjukvården. S och MP har i flera regioner (t.so.m. i de perifera delarna av Stockholms län) skurit ner kollektivtrafiken på landsbygden och därigenom ökat bilberoendet hos dem, som bor där. I städerna ökar man avståndet mellan hållplatserna, vilket drabbar rörelsehindrade, i den fåfänga förhoppningen om att korta körtiderna mellan ändpunkterna. På landsbygden drar man in hållplatser med få resenärer enligt statistiken, så att det kan bli flera kilometer mellan hållplatserna.

    Så ska klimatmålen i Parisavtalet nås, säger man ,Man minskar alltså tillgängligheten till kollektivtraf för glesbygdsboende och för äldre och rörelsehindrade i städerna. Men de får fortsätta att betala samma höga skatter som förut. De resenärgrupper, som man satsar på, är höginkomsttagare (som höga bilmostnader inte är något problem för, vilka bor i de större orterna längs de stora trafikstråken och jobbar i city. Man vräker pengar över ett litet skikt av befolkningen; den högutbildade och högavlönade övre medelklassen. MP skriker som skållade råttor över att den nya regeringen har avskaffat subventionen på 70,000 kr vid köp av nya elbilar.

    En solidarisk trafikpolitik hade varit att i stället bygga ut kompletteringstrafiken (taxibilar som kör bestämda rutter på bestämda tider- flera gånger dagligen – efter anrop, med med samma priser som buss). När inte ens pensionärer, som har gått om tid, kan använda kollektivtrafiken för att den inte ens finns eller för att det är för längt mellan hållplatserna, då används ”klimatmålen” för att slå sönder allt vad solidaritet heter. Men bilen, då? Ja, den behövs också. För udda resor och vid större inköp, och som omväxling, I enlighet med ovanstående resonemang om korselasticitet bör bilägandet. när bilen väl är köpt och betald, inte kosta något, när den står parkerad hemmavid .Utan bara när den körs.

    Jag har ett förslag, som inget patfi vågar genomföra, men bör diskuteras ändå. Nämligen att fordonsskatten för personbilar avskaffas helt ör bilägare, som bor i glesbygd med långa avstånd, Samt att elbilar, som laddas utifrån förses med fjärravlästa elmätare, som registrear hur mycket el som bilen tillförs från elnätet, oavsett var man befinner sig med bilen. . Den fjärravlästa förbrukningen ska ligga till grund för beskattningen. På samma sätt som man betalar energiskatt vid pumpen för bensin- och dieselbilar.

    Vid förbrukningstoppar, när det finns risk för bortkoppling av andra elkunder stängs i stället laddningen av elbilarna av.. Den, som har varit klok nog att köpa en laddhybrid i stället för en helektrisk bil, kan glatt köra vidare med förbränningsmotorn. Övriga får låta bilen stå och ta bussen hem.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Schweiz har redan infört ett sånt system om elransonering inträffar att elbilar bör undvikas laddas, eller t o m ett förbud. Skatt på elbilar kommer, när man ”lurat på” nog många elbilar. Hela miljö- och klimatpolitiken är bara en politik för Miljöpartiet att försöka sig på bli populära, vilket nu synas rejält och visar vilken bluff det är.
      Själv kommer jag duka under om det fortsätter. Vilka är hjälpta av det?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.