Bye, bye kärnkraften

Kommer Sverige ha råd med alla dessa planerade utgifter och samtidigt sänka skatterna? Igår gick försvarsbudgeten igenom: ”Det ska ske med en rejält utökad budget. Tillskottet kommer stegvis öka till 52,8 miljarder kronor år 2030. Då beräknas den totala försvarsbudgeten bli 185 miljarder, vilket är 2,6 procent av BNP, enligt Natos definition”.

Dessutom har ”lovats” ny kärnkraft som inte borde vara ett mindre utgiftstak. Om än inte sittande regering har för avsikt ta hela den ”smällen” utan bara lämna garantier och att den kommer på plats.

Totalt sett kan jag inte finna det finns plats för så mycket utgifter under en så relativt kort tid. Man får naturligtvis prioritera och klimatet som inte tidigare sas kunde vänta måste nu i princip prioriteras bort.

Hetsen med klimatomställningen den tidigare regeringen prioriterade har nu vänt till ett försvar av landet där Nato ingår.

Det är min slutsats och även tydligen Volvos.

De direkta elbilarna som kräver laddning och med det de allt större batterierna börjar man nu inse det kanske inte går som planerat och att det ska fungera i ett land som Sverige där befolkningsmängd och spridning på människor varierar stort. Dessutom var det längesedan man lovade att laddning skulle fungera i alla landets delar, jämte stad och land och den här regeringen riktade in sig på att ny kärnkraft skulle bli en del av lösningen i detta. Hur mycket har hänt i detta och vad kommer nu ske då vi ser vilka enorma utgifter vi har framför oss.

Jag tror det hela kan mynna ut i att just ”klimatomställningen” och de tidigare utsatta målen kan komma att ändras radikalt. Det är den logiska utveckling jag ser framför mig.

PS. Batterier, laddning och laddstolpar torde endast fungera i fredstid.

4 kommentarer

  1. brorson

    Konceptet förbränningsmotor – generator – elmotor har funnits i Sverige för järnvägsdrift sedan 1912. Den tidens elmotorer var emellertid mycket stora och tunga, varför dessa DEVA-vagnar med tiden kom att ersättas med ren eldrift från kontaktledning eller dieselrälsbussar för persontrafik och ånglok för godstrafik. General Motors i USA utvecklade under 1950-talet dieselektriska lok för alla tågslag, Därmed var ånglokens saga slut. Det kom sedan att dröja till 1997 innan konceptet introducerades för personbilar av Toyota.

    Laddhybrider torde vara den optimala lösningen för personbilar, eftersom man kan använda elöverskottet från kärnkraften nattetid för laddning. Det behövs inga jättetunga batterier, som hos ”helelektriska” bilar, eftersom man kan få ström från förbränningsmotorn vid högre hastigheter och långkörningar. Förbränningsmotorn kan hela tiden arbeta vid optimalt varvtal eftersom batteriet ömsom laddas och laddas ur. Du kan räkna med en energibesparing på 20 % jämfört med konventionella bilar, och då har jag inte räknat med tillskottet av el från elnätet.

    Emellertid är jag ganska pessimistisk om kärnkraftens framtid, eftersom vi har en energiminister, som saknar elementära kunskaper i elektricitetslära och företagsekonomi. För att få konkurrenskraftiga elpriser från kärnkraft, krävs kortast möjliga byggtider, eftersom de ackulerade kapitalkostnader (ränta på ränta) under byggtiden har avgörande betydelse för elpriset vid driftstart. Med regeringen ständiga förhalningar p.g.a. beslutsvånda, kan det bli mycket långa byggtider. Reaktortillverkarnas orderböcker torde nu vara fulltecknade för lång tid framåt, med följd att de kommer få svårt att hålla utlovade leveranstider.

    Och statsministern har inte förstånd att byta ut henne, trots att det torde finnas gott om medlemmar med erforderlig kompetens inom hans eget parti. ”Klimatomställningen” verkar vara en ny religion för Ebba. Koldioxiden är synden och elektrifiering frälsningen. Vad är det som ska ställas om? Det ordet är ju bara en floskel.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Tjena Brorson. Jag kan ingenting om lok och järnvägar och hur det tidigare fungerade. Jag litar till dina kunskaper. Du nämner hybrider (självladdande) och nu menar jag bilar. Jag håller med i det fallet, besparingen av bränsle är minst 20 %, kan variera beroende av årstid, vill säga vid kall väderlek och inte minst vid sträng kyla åtgår mera energi för uppvärmning av själva kupén. Det kräver dock ett visst körsätt som de flesta ”gamla” bilägarna med förbränningsmotorer och den gamla tekniken har svårt för att på bästa sätt tillämpa och köra ekonomiskt. Dagens bilar och hybrider slår av FBM-motorn automatiskt när den inte behövs. Kan gälla i utförslut eller på andra sätt när det inte går så tungt och endast den mindre elmotorn med det mindre batteriet i jämförelse med rena elbilar och när den orkar gå på den, elmotorn. Det fina med detta är när det gäller stadstrafik och låga hastigheter då ger bilen (självladdande) inga utsläpp alls. Jag tycker själv det fungerar jättebra och ska man långväga känns det tryggt veta att det inte blir något stopp, eller det krävs laddning för genomförande av just den färden. Allting som inte körs oavsett elbil, hybrid eller med FBM har inga utsläpp när den inte använts. Jag skulle därför rekommendera att främst bilen inte använts mer än nödvändigt. Jag tror bara vi ändrar i mentaliteten lite skulle spara in många kilo av utsläpp som nu stigit till gigantiska kostnader med det metoder man utgår från.
      Du nämner statministern. Jag tror med lite påtryckningar från ryssen och om han kommer i händerna på dessa kläms han ihop som en fluga. Stor i orden men liten på jorden.

  2. kenth

    Nato och försvarsmakten kommer ta alla pengar som skulle vara tänkt till annat och gynna klimat och medborgare.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Så är det nog.
      Ser vi till bränslet, det fossila som man vill ha bort (vissa partier) skulle det vara jättebra om vi tänker på krigen. Vad skulle de då kriga med, vad skulle driva deras krigsredskap som dödar människor som flugor. Det förstår var och en att detta inte kommer hända, att man inte slutar använda fossilt drivmedel, inte heller att det kommer ta slut. Och om det gjorde, det vore ju jättebra.
      PS. Biobränslet oavsett hur och vad man framställer det från, är endast ett komplement. Är och förblir.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.