Vicke Lilltroll

Synd att inte klaga !!

Metanol av koldioxid ?

Låter ju intressant experimentet på Dåva där man ska utvinna Metanol av kodioxid och vätgas.

För att tillverka ett ton grön metanol krävs det 1,42 ton koldioxid och 190 kilo vätgas. Produktionen av vätgasen kräver närmare 10 000 KWh el. ? !

 

En kommentar

  1. brorson

    Verkar vansinnigt att ödsla en massa energi på att fånga in koldioxid. som torde vara en värdefull råvara, och pumpa ner den i berggrunden. Hur länge kommer den att stanna där. Hur mycket extra energi behövs för att omvandla den infångade koldioxiden till nya drivmedel samt råvaror till industrin, vilka kan ersätta den miljöfarlig plasten samt i någon mån trä och betong? Vilken metod är den bästa, sett både till energiåtgången för omvandlingen samt slutproduktens egenskaper? Det återstår mycket forskning.

    Växternas fotosyntes är en väl beprövad metod. Jordens atmosfär uppges från början ha bestått av 75 % koldioxid, som åts upp av bakterier. Jag ser alltså två tänkbara metoder: elektrisk respektive biologisk omvandling, Naturskogar och planterade träd på varje ledig plätt eller drivhus för bakteriekulturer, dom exponeras för solljuset eller elektriskt ljus. Och hur ska den elen, i så fall, produceras? Om metanol är en bra metod, kan jag inte bedöma. Så, jag säger varken ja eller nej, så långe jag inte vet mer.

    Mig veterligen har varken MP eller resten av den rödgröna regeringen inte visat något intresse för någon av dessa metoder. Och intresset för nya drivmedel från den infångade koldioxiden verkar också svalt. MP:s enda ambition verkar ha varit att förstöra landskap med vindkraft samt att öka nybilsförsäljningen genom förtida utskrotning av fullt funktionsdugliga förbränningsmotor-bilar. Ledande miljöpartister har agerat som om de vore mutkolvar, vilket de kanske har varit. Deras iver att förstöra miljö och natur är svår att förklara på annat sätt.

    Om man lyckas utveckla en tillräcklig billig metod för omvandling av koldioxid till nya motorbränslen är det dags för en förtida utskrotning av alla elbilar, som tills nyligen har sålts med statliga subventioner som lockbete – fastän vinsten därav har gått i biltillverkarnas fickor. Bra uträknat av Per Blund, MP, och hans hejdukar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.