Jag vill….. skapa en bättre skola!

Som både pappa och lärare blir jag rädd när man hör vuxna säga att det var bättre förr i skolan. Det var inte alls så, och det vet de vuxna. Och jag ska visa hur jag vet det.

Idag möter jag föräldrar (vuxna) som med allvar i blicken att de kan inte hjälpa sina barn med läxorna. Vet ni varför? Jo, skolan var inte bättre förr. Min generation kunde gå ut i nian med en etta i betyg och få jobb. Idag kan inte en år nia gå ut med lägre än G (gamla betyg 3).

Nivån på arbetet eleverna gör idag är högre än deras föräldrar gjorde.

I engelska ska eleverna inte lära bara en massa glosor utan kunna prata, skriva, läsa och förstå engelska.

I svenska ska de inte bara kunna stava utan kunna skriva, samtala, diskutera, läsa, förstå, behärska skrivformer och reflektera.

Och sist matematik, det där ämnet som du inte ens fattade när du gick i skolan. Jag ids inte ens försöka förklara skillnaden utan det är ett helt nytt ämne. Visst lär vi multiplikationstabeller, addition, subtraktion, bråk, algébra och sånt som även du lärde dig.
 Att samhället idag kräver att de behärskar mer matematik för att de ska överleva i värld där alternativen är ofantliga. Att de måste behärska en uppsjö av tekniska hjälpmedel.

Men samtidigt måste jag lära dem att deras föräldrar kan inte hjälpa dem.

Jag kommer att arbeta för att mina ferieskoleelever kommer att förstå att betygen är en produkt av förståelse och kunskap, inte målet för sitt lärande. För betyget är ett papper som hamnar i ett skåp och behövs aldrig mer…

Etiketter: , , , ,

8 kommentarer

  1. bertan

    Allting är relativt, men i din skolvärld är uppenbarligen jämförelsen gjord mot en skola i början av 1900-talet, inte i varje fall någon skola efter 1945. Om allting var så dåligt i den gamla skolan, att man inte lärde sig någonting. Hur kan det då komma sig att så många ungdomar idag, efter en betydligt längre skolgång, går ut skolan utan att kunna räkna, skriva och läsa? Men du har väl samma lösning som för dina ferieskolelever, att du inbillar dom att du lärt dom räkna på tre veckor, vilket skolan på nio år inte klarat av. Du måste vara utrustad med något trollspö eller är det rent nonsens?

  2. skolmänniska

    Det är väl inte underligt att det är sämre idag, då dom som hade ettor i avgångsbetyg idag är lärare. Du själv är ett sådant exempel. Det är väl inte svårt att förstå varför föräldrarna har svårt att hjälpa sina barn, då lärare som inget kan ger uppgifter som är obegripliga för föräldrar som inhämtat kunskap från den tidigare skolan. Det kanske vore bättre att du erkände för dig själv dina tillkortakommanden, istället för att dölja detta bakom en lärarmask och uppgifter som säkert ser märkvärdigare ut än dom är. Betyget är ett dokument som är viktigt för att kunna hitta sin plats i samhället.

  3. majjen

    Om betyget är ett papper som hamnar i ett skåp och inte behövs mer, hur lyckades man då med konststycket att ta in dig på lärarutbildningen? Frikvot finns ännu inte där, så därför blir det svårt att förstå hur detta gick till. Jag förstår ditt kunskapsförakt, med åtanke på var du själv arbetar och hur du kunnat hamna där. Det brukar behövas mer än ett välsmort munläder och en tom tunna som skramlar. Men uppenbarligen är hela utbildningssystemet i upplösning, där vad som helst kan slinka igenom. Jag undrar om du själv skulle klara ett matteprov från den skola du spyr galla över?

  4. S-O S

    Vissa talar om avundsjuka. Den florerar här också.
    Vissa verkar ha välldigt ont av att Kaj har lyckats studera och blivit lärare.
    Sluta gnälla på andra, gör nåt själv i stället.

  5. Kai Pärnänen

    Svar till majjen (2010-06-14 19:43)
    Jag ska vara väldigt enkel i mitt svar.

    I Sverige finns en databas där alla våra betyg sen 20-30 år tillbaka finns. Så inte ens du behöver ta ut papperet ur skåpet när du söker dit.

    Jag var inte heller behörig att söka till universitetet med mina gymnasiebetyg. Det krävdes ett år på KomVux och 5 MVG, 3 VG och 1 G för att jag skulle kunna söka dit. Visst var gymnasiet fantastiskt förr!

  6. Kai Pärnänen

    Svar till bertan (2010-06-14 13:15)
    Tråkig syn du har på elever som på sommarlovet måste komplettera sina kunskaper. Ska vi istället ge dem en kvast var och ställa dem på lämpliga ställen på stan istället.

    Ferieskoleeleverna har inte lärt sig allt på tre veckor. Jag har ingen trollstav men resurser som ingen nia lärare på Finnbacken eller Forsdala har, få elever och mycket tid.

    Jag har äran att få ”låna” dem under tre veckor och få fylla på deras kunskaper mer, ovanpå det de fått av sina lärare. De lärarna är duktiga men har huvudsakligen 40 minuters lektioner med 20-30 elever. De har inte pengar eller tid i spartider…

  7. bertan

    Ditt förslag med kvast är ingen dum idee, så kanske en del av dom börjar ägna sig mer åt skolan Dessutom talar du inte om hela sanningen, att man i dessa klasser normalt har två lärare, där en är resurs. Så det borde finnas tid åt att hjälpa enskilda elever, under förutsättning att det är ordning och reda i klassrummet.Sedan går det inte att skylla allt på spartider, att detta skulle vara orsaken. Det måste också finnas en vilja från dom som skall lära sig något i skolan. Men att detta skulle kunna ske på tre veckor faller på sin egen orimlighet. Kanske man får dom att inse betydelsen av skola

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.