Jag hatar inte flyg, men jag hatar villkoren…

MP är inte Flyghatare, men vi vill att alla transportslag ska bära sina egna kostnader. Idag är flyget utan koldioxidskatt, något som du och jag får betala på varje liter till bilen. Detta är en subvention som förbilligar flyget. Samtidigt har MP skrivit att inrikesflyg söder om Hälsingland är helt onödig, där finns alternativ. Däremot behöver Norrland flyg för att hålla kontakten med södra Sverige, förutsatt att vi ska bygga vidare ett Stockholmscentrerat samhälle.

 

När det gäller tågtrafiken så är det helt och hållet politikens ansvar och fel. När vi som samhälle byggde järnvägsnätet, så gjorde vi det inget privat alternativ kunde. Vi som samhälle har medlen och tiden på vår sida. Järnvägen behöver inte betalas på 1, 5, 10 år, utan dessa investeringar är för framtiden avskrivas på upp till 50+ år. På samma sätt byggde vi vägar, som ett samhällsansvar.

Vi som land har råd att rusta upp dagens järnväg och bygga nytt, detta betalas som bekant av tågtrafiken. När vi gör detsamma med vägnätet behöver inte godstrafiken på lastbil eller persontrafiken på buss/bil göra det. Återigen så subventionerar vi INTE det miljövänliga alternativet. Samtidigt bygger vi mil efter mil av motorväg (max 120 km/h) för 50.000:-/m istället för järnväg för snabbtåg (c:a 150-250 km/h) för 100.000:-/m. Det blir billigare säger alla men det är inte samma sak säger jag. För i tågets kostnader ingår allt, t.ex. Botniabanan kostar 13,2mdr kr för 19 mil bana, 140 broar, 25 kilometer tunnel, 7 resecentrum (inkl. Umeå C). Det är mycket kringkostnader som ingår. Så detta är inte SJ:s eller resenärernas fel utan POLITIKENS.

 

Och sist ska vi använda fakta. Flyget från Lycksele (Nextjet) kräver själva 1,20 till Lycksele + resa till och från flygplatser + att vara minst 30 minuter för avgång på avgående flygplats. Jag skulle säga att en vanlig flygresa för mig till Stockholm tar strax under 3 timmar. Bil tar kanske 9 timmar men då sitter jag som kör på helspänn hela tiden. Att åka Tåg/Buss alternativet tar drygt 11 timmar men då har jag sovit/läst/facebookat/ätit o.s.v. när jag rullar in på centralen.

OCH enkelt räkneexempel på en resa från Lycksele till Stockholm.

Bil c:a 868:- (70 mil – 0,7 l/mil – 15,50:-/liter)
Flyg 1159:- (medianpris på Nextjet + flygbuss i Stockholm)
Tåg 804:- (Buss och tåg 1:a klass)

Detta är mina egna erfarenheter men jag väljer färdsätt utifrån varje specifikt tillfälle. Ofta får jag åka ner en dag tidigare för att vara på plats innan ens flyget hinner. Då väljer jag tåg för att spara en hotellnatt, alltså en kostnad som jag sparar. Samtidigt måste jag hinna hem för att inte tappa arbetsdagar. Då tar jag flyget för att hinna till jobbet, alltså en kostnad som jag förlorar. Ofta kombinerar jag resor genom att åka tåg ner men flyger hem, alltså sparar i båda ändarna. Men detta är mina aktiva val, inte slentrianmässigt åkande.

Så var aktiv i Dina val!

 

Etiketter: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.