Träna och jobba hemma

Av , , Bli först att kommentera 0

Min väninna visade mig några objekt från en mäklare i Ängelholm. Hon och hennes sambo ska flytta dit då han ska börja spela i det lokala hockeylaget. Även Rögle BK finns i staden och det gick visst riktigt bra för laget förra säsongen med SM-silver! Hon visade mig bland annat att de ska bygga om sin källare till ett fullt utrustat gym samt även försöka ha en del yta för annan träning. Inriktningen verkade vara åt crossfit hållet men det ska även finns plats för avslappning och yoga. Tydligen är tanken att hon ska utbilda sig till PT och kunna ta emot kunder hemma vilket är praktiskt och lätt att kombinera i och med den livsstil de lever. Möjligheten att träna hemma med riktigt bra utrustning är en dröm för alla som älskar att träna. Jag ser fram emot att få komma ner till Ängelholm när det blir klart så jag kan få titta och inte minst provträna, sedan får vi se vad som är applicerbart här hemma.
Nyckel i dörr på nytt hus
Konor och battleropes på träningsmatta

Bli först att kommentera

Den viktiga vardagsmotionen

Av , , Bli först att kommentera 0

Vardagsmotion är bland den bästa motionen man kan tänka sig. När träning diskuteras är det lätt att fastna vid olika pass såsom styrketräning, löpning och yoga med mera. Det glöms lätt bort att just rörelse i vardagen är otroligt viktig. Det är rekommenderat att man skall röra sig 30 minuter om dagen och då menas rörelse som ger en lätt andfåddhet, men mer än så behöver det inte vara. För den som har trädgård bjuds extra många tillfällen till motion när man räfsar, gräver, klipper häckar och gräs. Varför inte satsa på en ny gräsklippare, en handdriven sådan som förenar nytta med nytta. Men vardagsmotion behöver inte krävs sådana resurser eller inköp. Det kan handla om att hoppa av bussen en hållplats tidigare och gå resten av vägen, stå upp när du arbetar och kanske göra lite benövningar under tiden. Ta trapporna istället för rulltrapporna. Det är bara att anpassa efter sin egen förmåga och hur det ser ut i vardagen.
Trappor i mitten av rulltrappor
gräsklippare

Bli först att kommentera

Löpning i Spanien

Av , , Bli först att kommentera 0

Man som löptränar
Hola, que tal? Nu ska jag göra er avundsjuk för jag njuter av soliga dagar. Trots corona är jag i Spanien för jag följde med min kompis som ska köpa lägenhet här. Varje morgon tar jag en löprunda men jag blir galen för de går på fel sida av gångvägen! Är det någon annan som upplevt det när de har tränat i Spanien. I Sverige går man på vänster sida oavsett om det är en gång- eller bilväg. Fordon färdas på höger sida av färdriktningen men här verkar det ändras om det är en gångväg. Cyklister, rullskidåkare och gångtrafikanter håller alla till höger. Jag blir livrädd när någon kommer svischande förbi och jag inte hört dem eftersom jag ofta springer med hörlurar. Tycker svenska reglerna är mer logiska. Rullskidor och sparkar är lite spännande dock för det är hur fort man kör som avgör vilken sida man ska vara på.

Bli först att kommentera

Kan man träna med smycken?

Av , , Bli först att kommentera 0

En kvinna visar örhängen
En sak jag har noterat när jag har varit på gymmet är att folk verkar hantera det här med smycken under träning väldigt olika. En del har på sig örhängen, halsband, armband med eller utan budskap och ringar under träningen medan andra är väldigt noga med att ta av sig varenda litet smycke innan de lämnar omklädningsrummet. Personligen har jag sällan smycken på mig, förutom när jag är på fest, men för ett tag sedan köpte jag ett par guldörhängen från Happybling (klicka här) som jag knappt vill ta av. Jag har därför läst på en del om huruvida man bör ha smycken när man tränar eller inte. Tydligen beror det väldigt mycket på vilken typ av smycke det är. Så kallade bijouterier, alltså smycken av mindre oädla och mindre dyrbara material, bör man ta av innan träningen eftersom de sällan tål fukt. Däremot är det ingen fara med smycken i silver eller minst 18K guld, så jag kan lugnt träna vidare med mina örhängen!

Bli först att kommentera

Hitta motivation för träning

Av , , Bli först att kommentera 0

En kvinna springer med två hundar
Att ha motivation för att börja och att fortsätta träna är inte alltid lätt. Några tips kan vara att lyssna på musik eller en podcast men även att hitta en träningskompis, jag har ju mina hundar. Variera träningsrundan du löper och hitta nya träningsställen så att du inte tröttnar. Kanske även ett nytt par leggings kan hjälpa om du har tappat viljan. En av anledningarna jag löper nästan varje dag är min morgonrutin. Rutinen ger mig kontroll över mitt liv och jag når mina mål mycket enklare. Jag vaknar tidigt på morgonen, dricker kaffe och sätter på mig träningskläderna och löper med hundarna. Väl hemma hoppar jag in i duschen och äter frukost i lugnt och ro medan jag planerar vad jag vill göra under dagen. Den senaste tiden pluggar jag om ämnen jag finner intressanta men även färdigheter jag vill förvärva. Just nu lär jag mig om e-handel och hur jag kan implementera en länk dit till mitt vanliga jobb. Resten av min dag är inte så rutinerad, men det räcker för mig att bara ha en morgonrutin så att jag fortsätter träna varje dag.

Bli först att kommentera

Träna medan du sitter i karantän

Av , , Bli först att kommentera 0

Är du hemma i karantän är det lätt gjort att strunta i både träning och nyttig mat. Det händer ofta att man går och småäter onyttigheter då man har tråkigt och tycker synd om sig själv. Hur undviker man småätandet och hur tränar man bäst i hemmet? Bor du nära en skog är det lättaste förstås att ta promenader eller en joggingtur. Om du bor i stan är det svårare och speciellt om du måste vara inomhus. Styrka går utmärkt att träna hemma och med lite fantasi går det även att köra lite kondition. Spela bra musik, gör plats i vardagsrummet och släpp loss. När det gäller småätandet är tipset jag har att ge att du ser till att ha något att göra med händerna hela tiden. Varför inte ta tillfället i akt och måla om hemma? Köp Färg för inomhusbruk och gör snyggt hemma, träna och sluta med småätandet. Med bra inomhusfärg kan du förändra din hemmamiljö till att bli mer positiv och inspirerande.
Kvinna och barn gör gymnastik tillsammans
Någon målar en vägg med roller

Bli först att kommentera

Börja med löpträning

Av , , Bli först att kommentera 0

Vill du komma igång med löpträning men tror att du inte klarar av det? Många kommer inte ut på promenader mer än en par gånger i veckan och tycker då att det känns oöverkomligt att börja med löpning. Det är det faktiskt inte. Sakta men säkert kan nästan alla komma igång. Mitt tips är att göra promenaden till en daglig vana för sedan är det svårt att avvara den. Tycker du det känns tråkigt finns det sätt att göra promenaden roligare. Ett trevligt sällskap kanske är det bästa för då kan det bli precis lika trevligt som en fikastund med vänner. Annars kan du göra annat samtidigt som du får bra träning. Är du intresserad av fotografering? Då är det ett ypperligt tillfälle att vidga vyerna och hitta saker att fota samtidigt som du går din dagliga tur. systemkameror som inte är speciellt tunga att bära med sig är perfekta för att ta bra foton . När du väl har gjort den dagliga turen till en vana och konditionen har förbättras kan du prova på att jogga och så småningom börjar du med löpträning.
Två svartklädda kvinnor joggar

Bli först att kommentera

Ta vara på energin som träning ger

Av , , Bli först att kommentera 0

Efter att jag har tränat får jag en enorm överskottsenergi. Det är nog gemensamt för de flesta som tränar, eftersom syresättningen och blodcirkulationen i kroppen ökar. Jag får utlopp för energin genom att måla, och till det använder jag grejer jag köpt på Penstore. För mig är den kreativa stunden med penslarna i handen ett bra sätt att slappna av på, samtidigt som jag faktiskt sysselsätter mig själv istället för att dimpa ner i soffan. En god träningskompis till mig berättade att hen målade för att komma ner i varv när hen är stressad, så jag bestämde mig för att göra samma sak. Jag kan verkligen rekommendera att kombinera högintensiv träning med en mer lugn och skapande sysselsättning, eftersom det tränar olika delar av kroppen! Den ena stimulerar hjärnan och fantasin medan den andra trimmar kroppen. På det sättet kan man hålla hela kroppens maskineri i en god form!

Bli först att kommentera

Så får du snyggt hår

Av , , Bli först att kommentera 0

När jag var yngre hade jag ganska platt och livlöst hår, men numera är jag expert på att ta hand om håret. Mitt tips för dig som känner att håret är tråkigt är att fixa håret med en fön det gör stor skillnad. Se till att inte torka det för mycket med handduken och klipp det hos en frisör med jämna mellanrum. Du bör inte heller färga det för mycket, då det sliter på håret. Sist, men inte minst, bör du satsa på en lite uppklippt frisyr, då det lätt ser platt och livlöst ut annars.
Kvinna som blåser håret

Bli först att kommentera

Träna i hemmet

Av , , Bli först att kommentera 0

Jag tycker om att ta mig till ett gym för att träna, men då och då händer det att jag inte har tid till det. Då lägger jag istället upp ett träningspass i och/eller utanför hemmet. Jag börjar med att värma upp och kör sedan styrketräning i ungefär 20-30 minuter. Jag tycker om att arbeta med min egen kropp som tyngd och satsar därför på klassiska övningar som sit-ups, armhävningar, upphopp, utfall och plankan med mera. Som ett plus i kanten har jag hittat perfekta soffbord inte som bara matchar inredningen, utan som också är bra att göra halvstående armhävningar på. Efter styrkedelen brukar jag köra lite balans- och rörelseövningar och därefter ger jag mig ut på en löprunda i ungefär 30 minuter. Om vädret är dåligt kör jag hopprep och andra pulshöjande övningar hemma. Därefter varvar jag ner och stretchar ordentligt.
Person som gör armhävningar
Person som springer

Bli först att kommentera