Har du läst den här artikeln?

Det är från VK (går den inte läsa, se längst ner. När du läst igenom artikeln får du gärna lämna en kommentar betr. den) där man beskriver förändringar och ändringar i hur samhället ska se ut, eller delar av det när vi går in i det klimatsmarta samhället. Bl a beskriver man nuvarande bränslen kommer stiga till 40-50 kr/L. För detta och för alltsammans som beräknas stiga vill man kompensera främst som det heter, glesbygdsbor och den mera liknande delen. Samtidigt nämner man de som jobbar inom det offentliga att just dessa måste kompenseras. Men vi kan andra då, vi som inte jobbar inom det offentliga (själv pensionär) alla som kanske driver egna firmor eller har någon typ av egen rörelse eller jobbar inom annat än det offentliga, hur ska de kompenseras?

Artikeln är skriven av 2 professorer, en från SLU och den andre från Umeå universitet. Här framgår att det lite känner till människor utanför deras kretsar. Den storstadsvåg vi ser och vad politiken och framförallt klimatpolitiken handlar om att den utgår från stadsmiljöer. Vissa delar kanske är bra framlagda och tyvärr kan jag inte redogöra vad som står i hela artikeln om du inte själv har möjlighet läsa igenom den.

Jag gillar inte det vi nu är inne i, på så vis att det mångkulturella samhälle som man skryter med och vill ha inte alls blir. För oss mera glesbygdsbor, eller vi personer som är uppväxta under det naturliga miljöerna där vi var tvungna leva ”klimatsmart” och även sparsamt och i detta skulle redan ingå i vad alla nu pratar om, fast nu är det stadsfolket som pratar om det, men vill fortsätta leva oerhört bekvämt.

De tidigare jobben som fanns här (Lappland med dess områden) existerar inte längre. Det kunde vara hårt krävande arbeten, både för män och kvinnor för att klara sina överlevnader. Visst, tack och lov kanske vi borde säga, men har samhället blivit bättre då vi fått så mycket annat, direkt negativa konsekvenser. Vad man egentligen vill. är få bort allt det gamla, det gamla som var bra. Folket som här fanns (finns några fortfarande) och införliva alla i de miljöer som de nu strävar efter.

Jag gillar inte alls det här. Nu utses du som närmast kriminell om du åker bil (tankar diesel eller bensin) för att ta dig fram på olika underlag och oavsett väder och vind. Det man visar och vill ha, bekväma fina miljöer, god levnadsstandard där man utgår från stadsmiljöerna och vill alla i landet ska rätta sig efter den normen, det är förödande för de människor som nu direkt tas ifrån sina rättigheter leva på de villkor som finns.

Om nu vi vill ändra i klimatet och tycker det blivit för varmt, nå vad händer då om det skulle lyckas ändras i och bli kallare? Vad ska då alla solceller användas till som redan idag inte fungerar. Inte i alla fall här där solen knappt visar sig under vinterhalvåret. Det ser ni väl själva att det bara är ett drömsamhälle som strävas efter efter. Sverige är unikt, ja det kan man gott påstå i det här fallet. Det är så jävla fel det kan bli.

Fortsätter det på den inslagna linjen kommer ännu färre människor kunna bo här. Norrland, Norrlands Inland, Lappland och dess glesbygd. Det är kriminellt vad man håller på med. Så liten grupp av människor som redan inte skadar vare sig miljö eller påverkar klimatet i någon större grad ska utplånas helt.

Om alla levde som vi redan gör (Norrland, Norrlands Inland, Lappland och dess glesbygd) skulle påverkan på både klimat och miljö vara minimal.

Fortsätter det kommer vi alla duka under. Moralen och främst överklassen för oss in i Armageddon. Vi är redan en bra bit inne i den. TV och nöjesunderhållningen är främst de som bereder vägen dit. Främst den kommersiella TV:n.

Jag tar direkt avstånd från detta. Det känns som en plikt att inte falla in det som pågår.

OBS! Hela artikeln kopierad här under.

Klimat- och miljöpolitik måste få kosta. Men det finns inga rimliga skäl till att glesbygdsbor överdebiteras och därmed får bära en oproportionerligt stor börda. Det är rimligt med subventioner till glesbygdshushåll samtidigt som andra generella klimatpolitiska instrument reformeras eller skrotas. Det skriver Runar Brännlund och Bengt Kriström.

Klimatomställning kostar. De priser på el- och drivmedel vi sett denna vinter är en påminnelse om vad som komma skall. För att nå våra klimatmål behöver priserna på bensin och diesel bli högre än i dag, mycket högre. Enligt Konjunkturinstitutet och andras beräkningar krävs ett pris uppåt 40-50 kr för en liter bensin/diesel för att vi skall nå våra klimatmål.

Visserligen bygger dessa priser på att vi fortsätter med vår ineffektiva klimatpolitik. I Sverige subventionerades exempelvis elbilar i miljonklassen (excesserna ströks nyligen, taket blir nu 700 000 SEK) – det är svårt att hitta något dyrare sätt att minska klimatutsläppen enligt befintlig forskning.

En av de många frågor som inställer sig är hur det skall vara möjligt att fortsättningsvis leva och verka i glesbygd. För, exempelvis, Ammarnäsbon kan det komma att kosta mer än 2 000 kr att ta dieselbilen till Norrlandsoperan, jämfört med 700 kronor för ett år sen.

För glesbygdsborna finns dock viktigare problem än att besöka operan. Transporter är nödvändiga, för vilka glesbygdsbon, liksom vi andra, skall betala de samhällsekonomiska kostnaderna. De skiljer sig dock mellan stad och land, där glesbygdsborna enkelt uttryckt överdebiteras.

Trafikanalys, som ger kunskapsunderlag till beslutsfattare inom transportpolitiken skriver: På landsbygd betalar bensinbilstrafik mer än fullt ut för sina beräknade samhällsekonomiska marginalkostnader. Bensinbilen är där överinternaliserad och har en internaliseringsgrad över 180 procent (Rapport 2019:4, www.trafa.se). Motsvarande siffra för diesel är enligt Trafikanalys 168 procent (Trafikanalys 2020).

Klimat- och miljöpolitik måste få kosta, därom är många överens. Men det finns, såvitt vi kan se, inga rimliga skäl till att glesbygdsbor överdebiteras och därmed få bära en oproportionerligt stor börda. I den utsträckning politiken vill göra något åt det faktum att glesbygdsbor överdebiteras kan en nygammal typ av stödsystem användas. Det kan ta avstamp i kallortstilläggets andemening, där anställda i offentlig sektor och boende i kommuner i norr fick ett lönetillägg. En sådan typ av kompensation – en klumpsumma betalas ut, förslagsvis varje månad.

Hur stor bör då kompensationen, kallortstillägget, vara? Svaret på detta kan ta sin utgångspunkt i vad som är ett rimligt samhällsekonomiskt pris på diesel. Enligt beräkningar från Trafikanalys varierar den samhällsekonomiska kostnaden av bilkörning beroende på om bilen framförs i tätort eller på landsbygd, vilket betyder att priset bör variera.

En rimlig utgångspunkt är världsmarknadspris plus koldioxidskatt + moms, vilket i dagsläget ger ungefär (6,60+2,64)*1.25=11,55. Tillkommer olyckor och slitage på infrastruktur som enligt Trafikanalys (PM 2020:1) är cirka 0,06 respektive 0,24 kr per liter i glesbygd, vilket sammantaget innebär cirka 11,85 kr per liter diesel, det vill säga knappt tio kr lägre än dagens pris på diesel. Övriga utsläppskostnader i glesbygd är ungefär noll.

Förutom koldioxidskatt utgår en energiskatt på drivmedel, men enligt Brännlund & Kriström (2020) är det samhällsekonomiskt fördelaktigt att ta bort energiskatten, så vi räknar inte in den.

Antag nu att man i glesbygd kör cirka 1 000 mil per person eller ungefär 2 000 mil per hushåll med bil på årsbasis. Fördyringen är då ungefär 15 000 kronor för ett glesbygdshushåll med en dieselbil.

Enligt Glesbygdsverket bor två procent i glesbygd, cirka 100 000 hushåll. En kompensation på 15 000 kr per hushåll ger då en årlig kostnad i storleksordningen 1,5 miljarder kronor. Det är en fjärdedel av den bonus som vi bedömer kommer att betalas till bilar med låg miljöpåverkan 2022, det vill säga el- och hybridbilar, inom ramen för det så kallade Bonus-Malus systemet. Som Konjunkturinstitutet påpekat, är systemet feltänkt. Det bör tas bort eller reformeras.

Reduktionsplikten, som innebär ökad inblandning av biobränsle i bensin och diesel, är också det feltänkt; det är dessutom överflödigt när vi redan har en koldioxidskatt på fossila bränslen. Genom att dessutom skrota alla klimatsubventioner (till exempel det så kallade Klimatklivet) sparas åtskilliga miljarder, se Brännlund & Kriström (2020).

Förutom att vårt förslag sparar pengar är en konsekvens att glesbygdsborna gynnas relativt höginkomsthushåll i städer, således tvärtom mot vad vi är vana vid i svensk miljö- och klimatpolitik.

Sammanfattningsvis: (1) utred möjligheterna att ge hushåll i glesbygd en kompensation om 15 000 kronor per år för att täcka den överdebitering av miljökostnader som dagens drivmedelsbeskattning innebär, (2) skrota eller gör om bonus-malus för fordonsbeskattningen, (3) skrota reduktionsplikten för inblandning av biobränslen.

Sammantaget skulle våra förslag ge större möjligheter för människor att leva och verka i glesbygd, samtidigt som de som valt denna livsstil inte överdebiteras för att de svenska miljö- och klimatmålen skall kunna nås. Dessutom skulle förslagen bidra till att effektivisera den svenska miljö- och klimatpolitiken.

Ineffektivitet har länge uppfattats som en stöld från de fattiga; den svenska klimatpolitiken är ett utmärkt exempel på detta.

Runar Brännlund, professor emeritus, Umeå universitet och CERE

Bengt Kriström, professor, SLU-Umeå och CERE

9 kommentarer

  1. Jörgen K

    Det skrivs något så vanvettigt om detta med miljö, men vänta nu….det är fokus på CO2..inte miljö i sig.

    Per Holmgren, meteorologen på tv som blev miljöpartistisk politiker gick ut hårt 2006 och påstod att genom hans yrke visste han att 2022 kan inget Vasalopp genomföras då snön saknas och temperaturen omöjliggjorde skidåkning samt att folk skulle glömma bort hur man åker skidor…..

    Nu har vi 2022 och Vasaloppet blir av i mer snö än vanligt.

    Denna meteorolog och två professorer har hela sin utkomst genom medel tillsatta för att framföra en åsikt, det är därför väldigt viktigt att vara källkritisk. Lika viktigt att ifrågasätta den ljusskygga lobbyverksamheten.

    Vad som redan idag visar sig är att just ”köpta” professorers åsikter omformade till politiska beslut är en krigsförklaring gentemot samhällsbyggandet. Att skapa beskattningsregler där undantagen är omfattande och beslut fattas i panik för att inte allt havererar allt som fungerar. Fruktansvärt illa !!

    Uttrycket att inte se skogen för alla träd är i vägen finner jag vara talande just nu.

  2. olle

    Av vilken anledning talar denna vetenskap inte om hela sanningen. Om diesel och bensin kommer att kosta 40 – 50 kr per liter så kommer livsmedelspriserna att öka med 100 %. ett nationellt jordbruk med svensk matproduktion kommer att upphöra, allt livsmedel kommer att importeras från låglöneländer med långa/dyra transportkostnader. Livsmedelspriserna i urbana områden kommer att förorsaka svält och oroligheter, kanske revolution. Glesbygden med tillgång till egen försörjning av kött o fisk och ved för uppvärmning kommer att klara sig bättre.
    Varför kan inte så framstående forskare göra en enkel konsekvensbeskrivning av vad höjda energipriser med 100% kommer att få för effekt.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Tack för kommentar och åsikt.
      Det som är viktigt från regeringens sida är att ställa in sig hos Guiterres och FN. De siktar åter på bli det ledande landet i världen precis som de var berömda när FN:s generalsekreterare hette Dag Hammarskjöld. Nu ska vi vara ledande inom klimatet och vår statsminister kan i slutändan sikta på en generalsekreterarpost. Sedan om det finns människor som inte gillar detta, eller rent av åsidosätts i deras nuvarande politik (klimatpolitik) får inte komma ut. Risken att det når FN och Guiterres och därmed skulle visa på svagheter i det svenska världsledande demokratiska samhället är liten. Det är ändå så få människor som bor i de områden som sedan tidigare medvetet avbefolkats och att de nu gnäller och klagar har ingen verkan alls. Den stora breda klimatvägen ska fram. Resultatet blir ändå att de med de bästa inkomsterna (överklassen) och myglarna som fått tjänster som de inte förmår sköta i de uppgifter de titulerats som, saknar betydelse. Att priserna stiger och att därmed lönerna går upp i samma takt betyder att människor medvetet sållas ut. Stora skillnader i levnadsstandard samt den svenska kulturen kommer på sikt försvinna. Kanske Sverige kommer styras av klaner i framtiden.

  3. Gunnar.F.

    Amerikanen Al Gore, han som mer eller mindre drog igång det här med klimathysterin med sin bok ”En obekväm sanning” som sedermera blev en film.
    Han blev mycket rik på en massa lögner och obevisade påståenden.
    9st. påståenden som inte är vetenskapligt belagda, filmen får inte visas för brittiska skolbarn utan att läraren kommenterar visa överdrifter och direkta fel, detta enligt en dom i högsta domstolen High court.
    Al Gore själv bor i ett Mansion i Tennessee, som han byggt för pengar på denna fejk bok, Mansionet är för övrigt långt ifrån ett grönt boende (slukar energi).
    Gores film är i huvudsak grundad på vetenskaplig forskning och fakta, men i händerna på en begåvad politiker och kommunikatör kan filmen användas för att sprida politisk propaganda, säger domaren Michael Burton.

    Al Gores film kom upp i rättslig prövning efter att en förälder till ett skolbarn anmält Gores film för att vara osaklig och felaktig och att den inte borde användas som informationsmaterial i brittisk undervisning, skriver nyhetsbyrån AP.

    Domaren Michael Burton ger dock klartecken för brittiska skolor att visa filmen – så länge den kompletteras med en skriftlig handledning för lärarna där de nio ifrågasatta punkterna tas upp.

    Fel nummer 1:Påståendet att världshavet kommer att stiga med sju meter inom en nära framtid är fel. En sådan stigning kan inträffa först om flera tusen år.

    Fel nummer 2:Orkanen Katrina orsakades av den globala uppvärmningen. Det finns inte vetenskapligt belägg för detta.

    Fel nummer 3:Torrläggningen av Tchadsjön i Afrika beror på den globala uppvärmningen. Det finns inte tillräckliga vetenskapliga belägg för detta.

    Fel nummer 4:Snön smälter på Kilimanjaro på grund av den globala uppvärmningen. Detta är ingen vetenskaplig sanning.

    Fel nummer 5:De lågt liggande atollerna i Stilla Havet riskerar att försvinna som en följd av global uppvärmning och stigande havsnivåer. Inte vetenskapligt belagt.

    Fel nummer 6:Golfströmmen kommer att upphöra med sitt kretslopp av varmt vatten från Mexikanska bukten till norra Atlanten och kallt vatten tillbaka. Det anser FN:s klimatpanel vara osannolikt.

    Fel nummer 7:Isbjörnarna drunknar när de inte hittar tillräckligt stabila isflak att leva på. De enda kända fall av drunknade isbjörnar är de fyra som omkom i en storm.

    Fel nummer 8:Korallerna i haven bleknar på grund av den globala uppvärmningen. Det är inte belagt att det är just klimatförändringen som orsakat det menar den brittiska domstolen.

    Fel nummer 9:Två diagram i filmen, en om temperaturförändringarna och en om koldioxidutsläppen under de senaste 650.000 åren, presenteras som hundra procent korrekta, men de är överdrivna enligt den brittiska domen.

    Michael Burton finner ingen anledning att vidta några rättsliga åtgärder eftersom han är nöjd med de korrigeringar som numera finns i lärarhandleningen till filmen – ”Guidance Note”.
    Jordens klimat har ju som bekant varierat sedan begynnelsen, är det nåt som styr klimatet är det solen samt jordens variationer i sin bana runt densamma (banan är oval) plus lutningen av jord axeln som varierar.
    När dessa två fenomen inträffar samtidigt, alltså när jorden är som längst ifrån solen och jordaxeln lutar extra mycket, så blir det istider, det inträffar med jämna mellanrum, senaste var för ca.14 000 år sedan (små istider där emellan) , och så kommer det att hålla på, tills solen blir en supernova och slukar jorden si så där om 4-5 miljarder år, men då finns nog ingen människa på den, så det lär nog kvitta.
    Till sist, idag var jag ’tvungen’ att köra om 8 st el- Porsche (testbilar) mellan Sorsele och Storuman som låg i 80-90 km/h -med min fossil Merca, dom var i vägen helt enkelt, kanske elen var på väg att ta slut?
    Såg förövrigt en artikel om ett fartyg lastat med nära på 4000 lyxbilar som börjat brinna utanför Portugals kust på väg till USA, det var visst nått litiumbatteri som fattat eld, 1100 Porsch

  4. Ove

    Jag må vara outbildad. Men jag förstår att detta håller på att gå över styr. Nu har det snöat och snöat, tankar min traktor med guld. Vad är alternativet? Att snöa in? Hur ska vi överleva? Frakterna ökar, maten ökar i pris, bönder lägger ner. Jag är så pass klok att jag förstår att klimathysterin leder oss i fördärvet. 1937 så släppte dom ut korna på grönbete här i fjällen i maj, en månad tidigare än normalt. Förklaring tack.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Tack för din synpunkt.
      Korna på grönbete i maj, ja säg det? Det kanske någon som har koll på detta med klimatet kan svara på, vilken förklaring de nu ger?
      forts. och förresten så är de intresserade av vad vi tycker och/eller deras kunskaper är inte så breda så de vet att det fanns folk här i tidigare som levde på små jordbruk/fjälljordbruk. De är för längesedan bortrationaliserade. Nu finns endast ättlingar till dessa kvar, själv folket. Nu ska de bort också. Sveriges mål är att helt införlivas i EU och det gamla Sverige som en gång existerade måste bort, döljas för det släkte som nu växer upp.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.