Hur mycket bränsle drar ett passagerarplan?

En Airbus A340-300 med 222 passagerare som flyger t o r Thailand- Arlanda förbrukar ungefär 170 000 liter bränsle. Omräknat i hur många bilar som skulle tanka sin bill full tank och räknat till 50 liter varje bil skulle det bli 3 400 st.

Bromma-Östersund med flyg går det åt ungefär 1 224 liter. Skulle det omräknas till hur mycket det skulle bli per passagerare skulle det endast bli 4 dl/mil.

Ser vi kostnaden per liter flygbränsle kostar det i runda tal 8-12 kr/l. Ett ”vanligt” plan fyller upp ungefär 13 250 liter.

En Boing 747 bränner omkring 10-11 ton/timme. Då kan man själv tänka vilka utsläpp det ger, omräknat i CO2. Räkna gärna den som kan.

Så frågan jag ställer. vad släpper flyget ut totalt i jämförelse med bilismen?

Sedan kan vi undra varför det är billigare flyga än åka tåg (om de fungerar)?

Ska vi gå till botten med det här och utsläpp krävs en ordentlig genomgång vilka som orsakar mest utsläpp.

Mitt syfte är inte förbjuda någon resa, jag vill bara veta hur allt ligger till.

Är det inte dags se till så järnvägen och tågen fungerar i Sverige och att folk har ett alternativ till CO2-fritt resande.

Att anklaga varandra blir inte bättre. Det krävs fakta för att det ska bli trovärdigt.

Räkna själv och om du har åsikter kring detta får du gärna lämna.

Sedan hur vi än räknar är inte CO2-utsläppen ett lokalt problem, det är ett globalt.

Människor måste ändå kunna ta sig till o från jobbet. Alla har inte jobb på varken cykel- eller gångavstånd. Vi som bor i glesbygd allra minst.

Kollektivtrafik i någon form finns inte heller i någon större utsträckning som går- eller finns att använda och det gäller i landets mest glest befolkade delar men som har de största ytorna i Sverige. Lika med långa avstånd.

Vad är befogat och inte?

2 kommentarer

  1. kenth

    Skillnaden mot förr är att då byggdes en industri upp med arbetare som byggde upp samhället runt den. Nu bor sällan några arbetare på industriorten och brhöver då en bil för att pendla. Skall vi dra detta hårt sålänge det är okey semestra med charterflyg och åka snöskoter,folkrace ,rally, mm motorsport kan inga miljömål uppnås. Folk klagar på dåliga tider men kan inte tänkas offra sina leksaker.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.