Vicke Lilltroll

Synd att inte klaga !!

SMR reaktorer

På världshaven seglar åtminstone 200 små kärnreaktorer, SMR-typ, omkring. Sedan 50-talet har det totalt sett funnits ca 700.
Det finns stor erfarenhet av bygga dem.

2 kommentarer

  1. brorson

    Råder viss begreppsförvirring. Det har ju talats om generation 4 – reaktorer, som kan återanvända redan använt kärnbränsle, vilket ska ge en restprodukt, som är farligt för människor och djur i högst 300 år, mot hundratusentals år för icke återanvänt kärnbränsle. Vad som sker inom 300 år kan vi styra med lagar som stiftas nu och med tekniska anordningar som byggs nu. Det vill inte kärnkraftmotståndarna inom MP och S, som låtsas bry sig om kommande generationer människor.

    Som du skriver har det funnits hundratals små reaktorer sedan 1950-talet. Jag kan bidra med att det även har funnits ett ånglok, som hade en kärnreaktor i stället för konventionell koleldad eldstad. Detta lok vägde 350 ton, och var alltså inte jättestort, eftersom de största konventionella ånglok, som byggdes i USA vid samma tid, var lika tunga. Men det kom att visa sig att elektrifierade järnvägar, som får sin elenergi från stationära kärnkraft-, kol-, eller oljekraftverk är bättre.

    Det går inte att köra moderna tåg med vindkraftel. Det torde däremot vara möjligt med de ellok, som kom närmast efter ångloken under 1920-talet, men så kräver de dubbelt så mycket el som moderna eltåg. MP bluffar, när de pratar om att spara el. De förespråkar ju teknik, som förbrukar mer av allting och ger mer avfall och är därmed miljöns och naturens värsta fiender. Jag har skrivit förut och upprepar att miljöpartisterna i bl.a. Umeå och Västerbottens län borde skämmas över sitt stöd till Bolund och Stenevi. Det finns faktiskt miljöpartister, som har insett att Sverige behöver kärnkraft, men de verkar ha tystats av partiledningen, eftersom de aldrig hörs i riksdebatten. Läste om detta nätverk inom MP i en lokaltidning i Östergötland.

    I debatten på en annan blogg har jag föreslagit att små, mobila reaktorer ska användas i befintliga omformarstationer för den elektriska tågdriften i Sverige. Detta system, som har anor från 1906, då systemet provades Stockholm C – Värtan, är som gjort för kärnkraft. Den fortsatta utvecklingen:

    1914 infördes eldrift Kiruna – Riksgränsen med enfas-ström, som prducerades i särskilda turbiner i Porjus kraftverkoch distrubuerades med en 80 kV överföringsledning hela vägen Porjus – Riksgränsen och sänktes till 16 kV, som är spänningen i de för Malmbarnan karaktäristiska transformatorhusen , som är sammanbyggda med stationshusen, bl.a.a i Torneträsk.

    1926 infördes eldrift Stockholm – Göteborg. Men i stället för särskilda turbiner i kraftverken, distribuerades elen från kraftverken bia trefas-nätet till fem stationära omformarstationer långs banan, där elen förvandlades till enfas 16 kV-ström.

    1934 infördes eldrift Stockholm – Malmö. Men i stället för stationära omformare i omformarstationerna började man med mobila omformare, vilket hade fördelen att omformar-kapaciteten kunde anpassas till behovet på olika delsträckor, genom att flytta omformarna mellan de olika omformarstationerna.

    202X produceras 16 kV enfasström i små mobila reaktorer för tågdriften, vilka placeras i befintliga omformarstationer. Överskottselen omvandlas till trefas-ström för det allmänna nätet, genom att omformarna körs baklänges.

    • tjalle (inläggsförfattare)

      Har jag bommat nåt varför går inte tåg att köra på vindkraftsel, jag tror personligen att vindkraftsel blir en parantes i svensk energipolitik.Nederländska tåg kör snart bara på vindkraft El från vindkraftverk utgör redan idag nästan hälften av dragkraften längs företaget ProRails knappt 3 000 kilometer långa bannät. Dess totalförbrukning uppgår till omkring 1,4 terawattimmar per år.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.