Vicke Lilltroll

Synd att inte klaga !!

Hybrit = Hybris ??

Projekt Hybrit innebär att använda vätgas i stället för kol i processen att reducera järnmalm har ett enormt elbehov. Tekniken finns inte utvecklad i den skala som erfordras, ren vätgasdrift med gasturbin finns inte tillgänglig med dagens teknik, en elektrolysanläggning med ett elbehov på 70 TWh har aldrig byggts, effektbehovet är lika med hela Finlands elförbrukning. I analysen uppskattas det totala elbehovet till 97 TWH, 70 till LKABs reduktionssteg, SSAB, H2GS behöver 27 TWh. Det motsvarar ( 97 TWH) ca 60 % av  Sverige nuvarande produktionskapacitet av el.

En kommentar

  1. brorson

    Hörde någonstans att Hybrits informationschef numera är informationschef hos Ebba Busch. Den nya regeringen grundlurad av den förra regeringens värsta bidragstagare. Enbart för elförsörjningen av hybris-rojektet kommer krävas minst tio stora kärnkraftreaktorer och för att förse dem med uran … nya urangruvor, enorma dagbrott i renbeteslandet. Vi behöver ju kärnkraft fill annat också exempelvis för att balansera vindkraften, rätt spänning och frekvens. Under sitt besök hos LKAB lovade ministern även nya gruvor i renbeteslandet för brytning av sällsynta jordartsmetaller. Trots att sådana finns i riklig mängd i slagghögar kring nedlagda järnmalmsgruvor i Bergslagen.

    Har det ö.h.t gjorts några jämförelse-kalyler om elbehovet för infångning av koldioxid direkt vid utsläppskällan och omvandling av densamma till nya motorbränslen samt råvaror till industrin vilken kan ersätta oljebaserad plast och betong? Kristersson talar sig visserligen varm för infångning av koldioxid, men tänker inte längre än så och yrar om att pumpa ner den infångade koldioxiden i berggrunden. Vilket inte ger några intäkter alls, utan bara utgifter.

    Regeringen yrar vidare om elflyg med tunga batterier som ska upp i luften, när det självklara sättet att minska flygets miljöpåverkan är nya motorbränslen med låg vikt i förhållande till energi-innehållet. Flyg ska vi öh.t. inte ha på tågrese-avstånd, där den faktiska restiden inkl anslutningsresor är lika eller obetydligt längre med tåg Ersätta busstraffik på landsbygden med batteriflyg är också jättekorkat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.