Vicke Lilltroll

Synd att inte klaga !!

Skitsnacka sig till makten

S har gått ut med förkortad arbetstid, låter ju bra !

Men samtidigt kritiseras regeringen för hur de sköter välfärden , och det kanske är rätt.

Funderar bara på hur detta med förkortad arbetstid slår mot vården, tittar man på dagens vård när det redan saknas personal.

Hur ser det då ut med förkortad arbetstid, blir väldigt många tusen fler som behövs inom vården.

Personal som inte finns.

4 kommentarer

  1. brorson

    Det vore en skandal om Sverige, med ett av världens mest rationaliserade arbetsliv – och ett avgiftsfritt utbildningssystem, inte skulle klara en lagstadgad kortare arbetstid. I synnerhet om förkortningen inte skulle gälla dem, som redan har en arbetstid som inte överskrider den nya lagstadgade normalarbetstiden.

    Vi har en öppen arbetslöshet enligt senaste uppgift på 8 %. Medräknat den dolda arbetslösheten har vi en faktiskt arbetslöshet på 12 – 15 %. Ingen vet exakt, eftersom den dolda arbetslösheten är just dold. Och dessutom ökar arbetslösheten. I dessa siffror är inte inräknat de, som arbetar deltid, men skulle vilja ha deltid. Dessutom finns en inte obetydlig arbetskraftreserv bestående av personer som har jobb, som egentligen inte behövs, samt yngre pensionärer och partitiellt arbetsföra, som blir utkonkurrerade av fullt friska arbetssökande. Problem:

    1) En inkompetent arbetsmarknadsminister, som tror att arbetslösheten beror på att de arbetslösa är lata och måste tvingas och hunsas.
    2) En dysfunktionell statlig arbetsförmedling som under flera decennier har stt som sin huvuduppgift att osynliggöra de arbetslösa (även för arbetsgivare som söker arbetskraft) för att dölja arbetslöshetens verkliga omfattning (särskilt inför val).
    3) Bortskämda arbetsgivare, som inte behöver investera i arbetskraften, utan förväntar sig att ”samhället” ska fixa allt
    4) Orimligt höga skadestånd vid felaktiga uppsägningar, särskilt för småföretagare, som inte vågar anställa personer, som de inte känner.
    5) Starka inlåsningseffekter, som gör att personer som har många anställningsår och därmed långa uppsägningstider, inte vågar byta jobb.
    6) Det borde givetvis löna sig att gå från bidrag till lön, men det är inte alltid fallet, En gradvis nedtrappning av bidraget vore kanske en lösning, speciellt om den nyanställda börjar med en låg ingångslön?

    Den statliga Arbetsförmedlingen bör läggas ner och ersättas med:
    1) en ny statlig myndighet för myndighetsutövningen, men inte har till uppgift att förmedla jobb .Uppgifter bl.aL Bevilja bidrag samt besluta om rätt till a-kassa.
    2) kommunala och privata arbetsförmedlingar, med uppgift att sammanföra arbetsgivare som söker arbetsfkraft med arbetssökande (både arbetslösa och personer som vill byta jobb)
    a) De kommunala arbetsförmedlingarna ska hjälpa företag inom kommen att rekrytera arbetskraft från hela lande, samt hjälpa bosatta inom kommunen att söka jobb inom kommunen och i hela landet om den enskilde så önskar. Genom kontakt med de lokala arbetsgivarna och arbetsplatsbesök ska de kommunala arbetsförmedlarna ha som en särskild uppgift att skaffa jobb åt partitellt arbetsföra kommuninvånare-
    b) De privata arbetsförmedlingarna kan ägas av branschorganisationer med uppgift att förmedla arbetssökande till medlemsföretagen, eller av fackföreningar med uppgift att skaffa jobb åt medlemmarna,. samt av aktiebolag med uppgift att betjäna alla som söker arbetskraft och alla som söker jobb, Båda parter ska behandlas som kunder.

  2. kenth

    Inom industrin med 24/7 drift blir det 8h skift…då tas tid från den lagstadgade utfyllnadstiden pga. skiftjobbet ger inte full arbeystid med schemat. Så där blir det inte 6h dag med 4skift istället för 3.

  3. Christer

    Man kanske skulle ändra sig och bli sosse ändå.
    Tänk att ständigt få bränna pengar som inte är ens egna, helt utan eftertanke. Tänk att få ta beslut enbart i syfte att få enkla poppispoäng, helt utan att bry sig om konsekvenser. Tänk att få sitta i position att tycka sig vara så mycket bättre än andra att man faktiskt kan ta sig rätten att bestämma över andra människors liv och leverne, helt utan att bry sig om vad de stackars individerna tycker.
    Ja, baske mig, jag ska nog bli sosse…

  4. brorson

    Tycker att den, som funderar på att bli sosse igen, ska göra slag i saken och bli sosse på riktigt, alltså bli medlem och påverka. Så att S-förslagen blir seriöst menade och genomförbara. Så att det inte blir som med löftet att avskaffa de delade turerna, som var bortglömda efter valet. Både 6 – timmar arbetsdag (30 tim / vecka) och 4 dagar arbetsvecka (32 tim / vecka) är helt orealistiska förslag som inte kan bli verklighet under mycket lång tid framöver, om ens någonsin.

    Mitt eget förslag om sänkning från 40 till 38 tim arbetsvecka är däremot väl genomtänkt och bygger på erfarenheterna från tidigare arbetstidsförkortningar. Den största arbetstidsförkortningen skedde 1920 då arbetstiden sänktes från 11 till 8 tim per dag (från 66 till 48 tim / vecka), De omedelbara effekterna var förödande, men kortfavariga, eftersom det fanns en stor outnyttjad rationaliseringspotential. Efter bara tio år med den kortare arbetstiden var massarbetsösheten på nytt ett faktum.

    Dessutom var det ju bara en mindre del av den totala arbetskraften, som berördes av reformen. då bl.a. hela jordbruket stod utanför. Många bönder har fortfarande en arbetsvecka på mer än 70 timmar. Den här gången får de inte glömmas bort. Lantarbetare (allts personer som är anställda hos bönder) är idag ett nästan utdött yrke (Jag var en av de sista) som måste återuppstå. Hur ska det finansieras?

    Jag hade väntat mig invändningar mot mitt förra inlägg i ämnet från personer, som är arbetsgivare, med egna erfarenheter från svårigheterna att – trots rekordstor arbetslöshet – finna rätt arbetskraft. Men de blev kanske lugnade av mina problembeskrivningar och mina förslag till lösningar? Det absolut största hindret är den helt dysfunktionella statliga arbetsförmedlingen, som inofficiellt ser som sin viktigaste uppgift att osynliggöra de arbetslösa för att dölja arbetslöshetens verkliga omfattning.

    Det näst största hindret är den i Sverige mycket låga rörligheten på arbetsmarknaden. Det är ju sällan den sökta arbetskraften finns bland de arbetslösa, men i desto större utsträckning bland dem, som har jobb men är ”överkvalificerade” för sina nuvarande arbetsuppgifter, Det behövs incitament för att de, som har jobb med under en längre anstöllningstid intjänat bra anställningsskydd, ska våga ta chansen att byta, När jag började diskutera frågan (de var på en S-blogg) menade jag att princiepen för arbetsmarknadspolitiken ska vara att alla tar ett steg uppåt på karriärstegen, varefter de arbetslösa fyller på längst ner,

    Mitt förslag gick dessutom ut på att endast de, som har en arbetsvecka i genomsnitt per år på över 38 tim / vecka ska få kortare arbetstid, 40 tim arbetsvecka med fem veckor semester och ledig på röda helgdagar och helgdagsaftnar motsvarar 1,840 arbetstimmar / år. Med i snitt 38 tim / vecka blir det 1748 timmar år.

    Behovet av arbetskraft kommer då att öka med 5,3 %, i praktiken (frånräknat de som redan har kortare arbetstid för heltidstjänst enligt avtal) samt deltidsanställda som vill ha heltid. kan vi räkna med en faktisk ökning av antal anställda med 4,0 – 4,5 %. Detta ska jämföras med en öppen arbetslöshet idag på över 8 %.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.