Vicke Lilltroll

Synd att inte klaga !!

Hur man än väder sig sitter arslet bak !

När flygindustrin ställer om till fossilfria bränslen hamnar regnskogen i skottlinjen.

Biobränslena baseras ofta på palm- och sojaolja från länder som Indonesien och Brasilien.

Nu varnar norska Regnskogsfonden för att ett regnskogsområde stort som Belgien kan huggas ned för att flygets klimatmål ska nås.

3 kommentarer

  1. Lennart

    Biobränslen, eller som idag, inblandning av bioprodukter i såväl bensin som diesel är ett problem. När drivmedlen blir för gamla fungerar de inte. Bakterietillväxten gör att vatten bildas i drivmedelspumpar, tankar och filter. Lösningen är att tillsätta något av dessa medel som skall motverka bakterietillväxten. Miljövänligt ?? Används inte ett fordon kontinuerligt utan är stående i perioder blir detta väldigt tydligt. Lösningen blir mer eller mindre bra alternativ. Snöskotrar, kör sista tanken på Aspen, traktorer, gå över till rådiesel utan inblandning mm. Det känns väldigt tryggt när nu experimentet skall överföras till flyget.

  2. tjalle (inläggsförfattare)

    Behöver inte vara ett problem, har nu kört min Dieselbil i 23 000 mil enbart på biobränsle.Och för att provocera har jag aldrig bytt bränslefilter och ej heller nån tillsats i .Men då går bilen långt och ofta i mitt arbete. Sen är det då frågan om råvaror räcker men det är en annan fråga vi inte går in på nu.
    HVO som ett alternativ till RME ser ut att ha vissa fördelar. Det har ett högt cetantal (tändvillighet), vilket är en fördel motortekniskt med mindre knackningstendenser och renare förbränning än RME. Energiinnehållet är i princip likvärdigt med fossildiesel. HVO är lagringsstabilt och medför inte problem med vatten, korrosivitet eller bakterietillväxt.

    • Lennart

      Tack för tipset. Skall se om jag kan hitta HVO och testa. RME dieseln blir till slut vatten. Har jätteproblem med skogstraktorn som står halvårsvis.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.