Lärare gör inte skäl för sin lön ?

tycker tydligen centerpartistiske kommunalrådet Lennart Ohlsson i Hylte i Halland. När han fick sitt arvode höjt med 16 % och skulle kommentera det så sa han

 "Jag tycker att om jag jämför med mitt tidigare yrke som lärare och den lön jag hade då tycker jag att jag för skäl för min lön nu"

Hur tänkte han då…gör inte lärare skäl för sin lön? Jag tror att lärare sliter ännu mer för sin lön än vad ett kommunalråd i Hylte gör.

Tilläggas kan ju att som motsats till hans 16% höjning så har det tagit femton år för att öka lärarnas ingångslöner med 15 %.

Nu visar ju alla undersökningar dessutom att Björklunds segreation av skolan ger ökade klyftor som gör att resultaten sänks rejält. Den svenska skolan har enligt alla undersökningar gått bakåt sedan Alliansen tog över.

 Därmed faller Björklunds alla argument för privatisering, tidiga betyg osv …..slutsatsen blir att man inte kan skylla dåliga skolresultat på en socialdemokratisk flumskola under 70-90 talet …så det räcker inte att bara komma med disciplin och betyg i mellanstadiet…..som herr Börklund föreslår.

Istället visar undersökningar att kvalitetsskillnader är kopplade och knutna till den skola man går på och inte var man bor…alltså kan man inte skylla på boende segreation. Fram till 2000 så låg svensk skola bra till kunskapsmässigt enligt TIMSS studien. Svenska elever låg på topp i matematik och naturvetenskap alltså med elever som började skolan i slutet av 80-talet och inte fick några betyg i mellanstadiet.

Svenska skolor är likvärdiga och har den lägsta "Between school variance"  alltså kvalitetsskillnader mellan skolor och inte nån "illusion" som Andreas Berg påstår.

Så det är kanske dags att återgå till en skola där lärare har resurser, arbetsro och normala klassstorlekar för att göra det de är bäst på och utbildade till ….nämligen att ge våra barn och ungdomar lusten till lärandet och  kunskap för att klara sig i livet.

Etiketter: , , , ,

13 kommentarer

  1. Aroon

    Jag såg uttalandet, man tror ju att det kommer från en person som bor en diktatur. Är det så illa ställt med Sverige och Centerpartiet?

  2. Leif Danielsson

    Det känns rätt meningslöst att sitta och argumentera för ett rättvisare samhälle när jag ser hur kommunalpolitiker, oavsett partitillhörighet, anser det vara helt i sin ordning att ta ut löneökningar som är 4-10 ggr. högre än vad vanliga löntagare erhåller.
    Hur skall vi kunna förändra samhället till någonting bättre och rättvisare, när girigheten finns på alla nivåer?
    Det känns skönt att levt sitt liv under en något sånär anständig tid även om den kanske inte varit så glamorös som idag. Man brukar påstå att uttrycket ”det var bättre förr” inte stämmer, men i många fall var det nog det, åtminstone vad gäller egoism och snikenhet…

  3. sosse

    Bra fråga denna Lisbeth ställer!
    Nu för tiden är det bara pengar som gäller och föds du med läshuvud och hjärnans alla komplicerade trådar och nervbanor på rätt plats ,så du lätt kan utbilda dig till ett höginkomstyrke ,då är du värd mer på marknaden än en som föds med lite svårare inlärningsprocess.
    Så ser dagens samhälle ut.
    Lågutbildade människor är inte värda så mycket i dagens samhälle.
    Gamlingarna är inte värda någonting för de får inte ens dricka på äldreboendet längre.
    Betala skatt hela sitt liv och sen i livets slutskede inte ens få dricka kaffe om man vill.
    Men bara politiker och Bonusdirektörer får sitt så skall alla i Sverige vara nöjda.
    Konstigt att inte folk märker vad Sverige håller på att utvecklas till!

  4. sosse

    Till Christine Svensson!
    Varför är det inte regeringens fel att skolan inte fungerar?
    När sossarna hade makten så var det sossarnas fel att skolan var för slapp osv,så varför är inte nuvarande regering som är inne på sitt femte år ansvariga för skolpolitiken?

  5. Suzanne Lindberg Sellin

    Svar till Christine Svensson (2011-02-23 15:20)
    Självklart är det regeringens fel. Det handlar alltid om pengar, sparar man på skattekronor så drabbas kommunerna och i förlängningen den kommunala service som exempelvis skola, vård och omsorg eftersom kommunerna med det får mindre pengar till de resurser som behövs i ett samhälle.

  6. Aroon

    Skulle en arbetsplats fungera lika dåligt som i vissa skolor runt om i Sverige då skulle vi ha kaos. Tänk om jag kommer till en arbetsplats och skåpdörren är uppbruten där jag förvara mina privata saker. Eller någon som slår sina klasskamrater, eller att det ständigt råder oreda i klassrummet. Lärarna vågar knappt göra tillrättavisningar, än mindre om de råkar nudda en elev då anmäls de för misshandel. I dagens skola är det (de bråkiga) eleverna som har taktpinnen. Då jag gick skolan såg man upp till läraren och fick oftast hjälp om man räckte upp handen. Inga mössor eller ytterkläder fick försekomma, än mindre snus och inget tuggande. Man skulle helt enkelt koncentrera sig på undervisningen. Visst måste man göra något åt situationen. Det är inte lätt vara lärare alla gånger och inte heller elev när det finns översittare i klassrummen och på skolan som får härja fritt. Jag förespråkar bättre ordning, respekt för läraren och lämpligt antal elever för varje lärare som hinner ägna mera tid tiil de som behöver lite hjälp på traven.
    Sedan att det blir utslagningar händer oavsett vilken regering vi har. Klart är, det blir svårare för ett barn om inte det största stödet kommer från hemmet, vilket kan vara svårt uppfylla med den arbetsmarknadspolitik som nu förs. Blir vuxna utslagna hur blir det då med barnen?
    Övrigt tycker jag insändarna här fångat upp (samhälls)-problemen på ett bra sätt.

  7. Christine Svensson

    Till Aroon: Tack för det du skrivit. Jag håller helt klart med dig. Jag menar dock att det inte är bara regeringens fel, utan den miljö som är i skolan idag, med de attityder som är/finns inte bara beror på resurser hit och dit. Det finns även ett ansvar från hemmet och föräldrar i detta.

  8. Anonym

    Kolla i Vilhelminas skolor.. Kommunala skolan får bottenbetyg och friskolan toppenbetyg… Privatisera mera!!! Socialismen till sophögen!

  9. Suzanne Lindberg Sellin

    Svar till Christine Svensson (2011-02-24 08:09)
    Många barn har inte stöd i hemmet idag, föräldrar är utarbetade, stressade, arbetslösa, sjuka, har ekonomiska problem och självklart visar det sig i elevers beteende i skolan. Så nog är en hel del att räkna in i ett växande samhällsproblem idag…

  10. Suzanne Lindberg Sellin

    Svar till Anonym (2011-02-24 17:33)
    och friskolorna tar resurser från den kommunala skolan, de sätter själva sina hyror och det är bara upp till kommunen att betala. De väljer också sina elever och det kan inte en kommunal skola göra där är alla elever välkomna med eller utan funktionshinder till skillnad mot friskolorna.

  11. T

    Vill dock påpeka att jag inte ger särskilt mycket för dessa undersökningar. I tanke på hur lång tid det tagit att implementera lpo 94 bör ny regeeringens ändringar inte visa något resultat förr än om ca 6 år. Det går inte att hävda att den nya skolpolitiken är implementerad ännu, åtminstone inte i de flesta skolor i Sverige. Den har ännu inte fått någon större inverkan på lärarutbildningen, där lpo 94 fortfarande är utgångspunkten för att verksamheten fortfarande är anpassad efter denna.

    Hur mycket man än vill blanda in blockpolitiken och ideologier anser jag att det är fel, det är detta som lett oss fram till en skola som inte fungerar. Alla dessa hattig små förändringar ligger oss i fatet och förstör verksamheten. Vad det gäller ekonomi får man inte glömma att de sneaste två tre åren har vi gått igenom en kraftig nedgång vilken drabbat de flesta länder.

    Jag kan säga med rent sammvete även om jag inte röstar på vänstern eller socialdemokraterna. Jag anser att det finns för lite solidaritet idag och anser att segreation inte är bra, även om den i viss mån är oundviklig. Skulle alla ha samma lön behövde vi planekonomi. Dock har jag upplevt en skolgång som var allt annat än inspererande, därför att rakt igenom grundskolan och till viss del gymnasiet behövde jag inte anstränga mig och fick ett medelbetyg över 17. För mig är det självklart att vi ska ha svårare innehåll för elever med begåvning inom vissa ämnen. Endast när vi anser att talang och begåvning är önskvärt och fint oavsett ämne eller yrke kommer vi att komma ifrån den största segregeringen. Och detta har inga regeringar bidragit till.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>