1000 resor Norrland…

Fick finbesök igår. Vilken vacker syn och så många gånger den passerat.

Minnen kommer tillbaka, Larsson & Lind, Hej, vänta…   Jo då, Fasts Åkeri från Lammhult i Småland var i faggorna. Då var Nils Fasth som höll i tyglarna. En gedigen man av den gamla stammen. Rejäl och trygg. FRAKTARNA samarbetade med Alvesta LBC, Larsson & Lind och liknande.

Men nu var det Jan Fasth som tittade in. Min son Carl satt med vid bordet och lyssnade. Det är lika roligt varje gång. Arbetskamrater från förr passerade revy, Jan berättar om då Karl-Benny Jakobsson, Gumboda, var nere i Småland och sökte hemlast. Det här var på den tiden att åkarens trafiktillstånd gjorde att hemlasset skulle dit ekipaget hörde hemma. Inte enkelt, men Jan kände väl till K-B, hjälpsamhet ger förnöjsamhet och problemet fick sin lösning. Jan berättar om någon av sina första resor på Norrland. Över 40 år på vägen. Ibland har jag hört honom på Karlavagnen i radion.

Ekipaget som var med denna vecka gjorde sin tusende resa. Vad vore Sverige utan SCANIA. Tänka sig, 295 tusen mil har denna SCANIA 143 Streamline av årsmodell 1992 rullat. Svårt att ta in, 2 950 000 kilometer. Beundransvärd prestation att hålla igång en lastbil på detta sätt.

Sök på google.se och skriv in Jan Fasth Åkeri Lammhult AB, välj bilder, njut, vad mer kan glädja ögonfröjden…

https://www.google.se/search?q=jan+fasth+%C3%A5keri+ab+lammhult&biw=

Jan Fasth deltar i tävlingar MEN betänk att Jan Fasths tävlingsbilar är i trafik, fungerande i vardagen, skattade och försäkrade.

Men det får mig att se det vackra med andra ögon…  Hur kan det komma sig att den svenska åkarkåren är så styvmoderligt behandlad av Moder Svea. Det finns en polis i Göteborgstrakten som kämpar med ett register över utlänska ekipage som kör i Sverige.

Visst kan utlänska åkare köra i Sverige, jodå, men det finns regler om hur många lass de kan lasta och lossa innan de återgår till ursprungslandet.

Varför ska våra åkare betala statens pålagor, då oseriösa utlänska åkare inte är besiktade, försäkrade och ej heller arbetar efter våra regler. Det är dessa oseriösa utlänska ekipage vi möter på våra vägar. SVERIGE VET men vart tog den svenska TIGERN vägen. Ja, det landar i politiken. Nu känns det inte bra. Politiker, mest som vanligt, de verkar förlora hungern på framtid när de inser vilken ATP de bekommer om de håller sig kvar…

Solsken på åkare som Jan Fasth, en utrotningshotad yrkesutövare, en vägens riddare av den gamla sorten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.