Akta er för blixthalkan!

Och så är vintern här igen. När jag körde hit till Umeå efter helgen så låg det snö efter hela vägen ner, om man bortser från Lycksele och Umeå där vägen fortfarande var bar. Snart blir frostnätterna fler och vi får läsa om BLIXTHALKAN som alltid lika oväntat slår till.

Varje år vid den här tiden dyker den där mytomspunna blixthalkan upp och förorsakar avåkningar som i förlängningen leder till högre försäkringspremier. Jag blir dock förbannad när man rubricerar blixthalkan som något ovanligt och som en fullt godtagbar anledning till att köra i diket. För er information är det inte blixthalkans fel utan förarens, när denne klantat till det på något vis.

Detta uppkommer i samma veva som vinterturisterna börjar bege sig norrut, märkligt sammanträffande, eller inte… Den enda gången de ser snö är när de med sina "fräcka friktionsdäck" rullar upp till Tärna för att åka skidor. Fyra tips:

  1. Man kan inte köra lika fort på vinterväglag som på sommarväglag, även om man gjort ett halkprov för 20 år sedan.
  2. Grus är ingen garanti mot avåkningar.
  3. Anpassa hastigheten, man kan ligga på men sänk farten före kurvor, viadukter och skuggtäckta vägavsnitt. (vägbyggen i Norrland behöver tydligen inte ha doserade kurvor).
  4. Ta flyget eller bussen.

Annars har jag en kontroversiell lösning till problemet: de som endast kör upp till 1500 mil per år ska få betala dubbelt/tredubbelt så hög försäkringspremie vintertid som oss andra, så att dessa ovana förare väljer att ha bilen avställd under vintern istället för att vara ute och belasta statistiken.

Kritikens fokus ligger inte på oss norrlänningar, utan primärt på stadsbor och vinterovana*. Annars kan jag rekommendera att man plogar upp en bana nere på sjöisen och tränar, den som inte kan sladda ordentligt är en dålig förare.

Kanske tidningarna kan börja skriva "Inlandets dåliga vägar slår till igen" istället för att regelmässigt skylla på den lama blixhalkan som man inte kan göra så mycket åt. Feldoserade kurvor är ett av inlandets adelsmärken.

*Med reservation för undantag som förmodligen kommer kommentera och säga att "jag kan visst köra bil i vinterväglag".  =)

Etiketter: , , ,

10 kommentarer

  1. van förare

    Det är en jäkla skillnad på att sladda med flit än att få en oönskad sladd! så att träna å sladda hjälper nog inte så mkt, de borde en ”van” förare som du veta. Kör efter vägens skick är nog de enda rätta.

  2. Jimmy Lindberg

    Så du menar alltså att kunskapen att kunna sladda inte hjälper dig i en nödsituation? Visst är det skillnad, man är inte förberedd annat än till tekniken. Men om du kan sladda vet du också hur man häver en sladd. Jag tror inte att jag sticker ut hakan med att hävda det.

  3. Gunnar Andrsson

    det har visat sig att förare som genomgått utbildning i avancerad körning (för utrycknings fordon)är MER olycksdrabbade än sina kollegor som inte gått denna form av utbildning. angående ditt kontroversiella förslag borde det vara mer rättvist om självrisken ökade för alla under vinterhalvåret

  4. Jimmy Lindberg

    Om ditt resonemang stämmer kanske vi borde ge upp den lilla fördeberedelse vi har i form av halkbanekörning? Jag hävde en oförberedd sladd senast förra veckan, och nej jag är ingen rallyförare.

  5. Mikael Fjällstedt

    Hej! En del av er har lite konstigt resonemang. Det är klart att övning ger färdighet. Konsten är ju att känna igen och kunna reagera rätt utan att få panik i varje uppkommen situation.

    Med vänlig hälsning.

    Mikael Fjällstedt

  6. Gunnar Andersson

    Jag håller med om att det låter absurt men jag har för mig att det var på en föreläsning av Ulf Björnstig (olycksfallsforskare spec inom trafik olyckor) som jag hörde detta första gången så jag förmodar att det stämmer.

  7. mmm

    problemet är att när du känner av en ”riktig” sladd så är de redan då kört, kanske du klarar första sladden men när returen kommer så ligger du i diket eller krockar. Eventuellt slipper du krocka om du inte får möte.
    Du ska ha en fruktansvärd röta ska du klara en retursladd, en retursladd är 10 ggr värre än första sladden.
    Visst kan man träna å sladda å lära sig de men de är ju en omöjlighet att träna på oförberedda sladdar, de säger sig själv.

    De bästa är ju att köra efter väglaget, alltså är de halkigt kör sakta! å sluta stressa i trafiken!!!

  8. Jimmy Lindberg

    Att ta en sladd innebär att häva sladden så att den inte leder till en retursladd och en till. Man kan behöva hela vägen för att klara det och är det mötande blir det svårare. Jag säger inte att man ska träna på oförberedda sladdar. Man ska träna på en bana så man vet hur bilen uppför sig före och under en sladd så man vet hur man som förare ska re-agera på det uppkomna. Och oavsett vem som har sagt vad så är jag övertygad om att träning ger färdighet. Men det är inte tal om 100% säkerhet.

  9. mmm

    har du fått sladd så har du ju sladd redan, att häva ett litet bakhjuls-släpp är ju en annan sak. Men från ett litet släpp till en sladd kan de gå väldigt fort beroende på hastighet å väglaget.
    Alla bilar uppför sig ju olika också under sladd, men de är ju aldrig fel å fara på en bana å sladda lite, roligt är de också!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.