Miljöbil?
Kan du tänka dig att köpa en miljöbil? Varför har du inte gjort det ännu? Var brister man i miljöbilsfrågan i Svensk trafikpolitik?
Först och främst vad är en miljöbil? Som miljöbilar räknas bilar som drivs med etanol och gas samt bensin- och dieselbilar med ett utsläpp på högst 120 gram koldioxid per kilometer. Även hybridbilar räknas enligt Vägverkets definition som miljöbilar.
Det finns flera faktorer som påverkar bilköparens nyttonivå, det väsentliga är t.ex. utbud av drivmedel. Var kan man tanka etanol och var kan man ladda elbilar? Kommer man kunna ladda s.k. Plug in hybrider via motorvärmarstolpar så har Sverige en stor fördel gentemot de flesta andra Europeiska länder. Man kan säga att vår bistra vinter har varit en bidragande faktor till vår framkantsplacering i detta fall.
Som det ser ut nu ligger Sverige långt bak i förbrukningsstatistiken (sist i Europa), men det skulle jag vilja delförklara med hänvisning till våra extrema förhållanden. Att jämföra en bilpark som ska fungera i en svensk vinter med portugisiska villkor är orättvist och dumt. En typisk svensk bil är en Volvo v70 medan en typisk portugisisk bil är en småbil.
Våra förhållanden kräver vinteregenskaper och att exempelvis kunna värma upp kupén i 25 minusgrader vilket inte är någon ovanlighet. Det är helt andra kriterier som ställs på "våra bilar". När vägen är isbelagd vill man ha en bil som går stabilt och inte "jazzar" runt på vagen när det blåser.
De två bilmärken som har Svenska rötter, och som följdaktligen säljer mest, tillhör idag den absoluta toppen i förbrukning vilket är del i förklaringen till att Sverige har törstigast nya bilar i Europa. 180g co2 i jämförelse med 158 EU, och 143 Portugal. (not: 2008)
Lösningen sägs vara att omdana lagstiftningen inom området med hårdare beskattning stora tunga utsläppsbilar, vilket kan komma att missgynna den del av Sverige som inte har valfrihet bland transportalternativen och som måste förlita sig på enbart vinterdugliga bilar.
Man kan inte köra elbil i 30 minusgrader då slår Chevrolet Volt om till bensinmotorn efter 2 kilometer… Men över lag tror jag mer på el-hybriden Volt som man kan ladda i motorvärmarstolpen och sen köra 6,4 mil, med enbart eldrift, innan alternativdriften slås igång. Den verkar trovärdigare än exempelvis en högtförbrukande Ford Flexifuel. Flexibilarna känns som en fejkmiljöbil eftersom etanoldrift i nuläget är dyrare än bensindrift vilket gör att "miljövännerna" runt om i landet efter rationellt övervägande tankar 95. Vad är din åsikt, el eller etanol?
Senaste kommentarerna