Miljötänket som dödar

Äntligen tas fakta fram kring bondfångeriet friktionsdäck:

"Dubbade vinterdäck är säkrare på vinterväglag än odubbat och räddar därigenom liv, enligt Motormännens riksförbund. Organisationen har undersökt 13 halkrelaterade dödsolyckor under en månad i vinter. Vid åtta av olyckorna körde bilarna odubbat, så sådana däck är överrepresenterade, kommer Motormännen fram till." 

Vad som skulle krävas är en större undersökning för att det skall vara statistiskt signifikant, men detta är ändå en fingervisning om något som man med sunt förnuft kunnat räkna ut som privatperson. Klart att dubbdäck är säkrare än friktionsdäck i vinterväglag! Kanske kan man köra på dubbfritt i Södrasverigevinter, men nu när större delen av dem fått smaka på "riktig vinter" blir det brutalt tydligt att friktionsdäcken är värdelösa.

När politiker och beslutsfattare i det här fallet har miljöskygglapparna på kräver det mänskliga offer, hur många fler ska behöva dö i okunskapens tecken? Observera, dubbdäck är bara miljöfarliga när man kör dessa så de får direkt kontakt med asfalten, vilket inte är fallet under en Norrlandsvinter. Alla ni som gått på en nit och kör med dubbfritt tänk om! Om inte för er egen skull gör det för oss som behöver möta er efter vägen! Jag kan tänka mig att det finns många stackare som kör runt och intalar sig själva att dubbfritt är bra, till er vill jag bara säga att statistiken talar sitt tydliga språk. Vänta inte tills den större undersökningen kommer och knäpper er på fingrarna utan agera nu. Vill du köra bil i vinter köp dubbdäck, vill du vara miljövänlig åk buss eller tåg.

*Friktionsdäck är en synonym för dubbfria däck.

Ovan:       Friktionsdäck                                           Dubbdäck

Lathund vinterdäck:

Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.
Dubbdäck får användas
1 oktober – 30 april
Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag

Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade

 

Etiketter:

8 kommentarer

  1. Marre

    Hej.
    Ser att detta är en blogg jag måste fortsätta läsa. Länge sedan man ”träffat på” någon med så sunda tankebanor. (Och dessutom kör en riktig skoter…:P…)
    Kul. Håller med om allt jag läst hittills.
    Dubbat, Ski-Doo, Rainfeldt, ja…mycket bra helt enkelt…:)

  2. Jimmy Lindberg

    Svar till Marre (2010-02-03 13:04)
    Kul att du gillar det jag skriver, brukar låta irritationen få utlopp här när det är något som stör mig. Det brukar kunna bli kontroversiellt enligt somliga, men men. Jag tror jag vet vem du är 😉

  3. Gunnar Andersson

    Hej jimmy!underhållande blogg du har!jag måste dock påpeka en del,För det första,Du nämner inte farten,om man inte anpassar den till väglaget så spelat dubb eller ej mindre roll.Ren asfalt/snötäckt vägbana jag vet ej var du kör men gissar på blå vägen mellan långsjöby-umeå och mig veterligen är den sträckan ren asfalt större delen av vintern (om man inte kör mitt i vägen eller ena hjulparet uppe på snövallen,8 av 13 odubbat var skedde dessa olyckor kanske dom skedde i södra sverige där det enl dig är ok att köra odubbat?Miljöaspekten dammet som dubben frigör från körbanan är forts,

  4. Gunnar Andersson

    forts. Cancerframkallande och frågan är om inte dammet dödar fler än dom odubbade däcken?själv kör jag sakta och dubbat och har hållit mig på vägen i 29 år(ta i trä)slutligen vill jag gratulera till ditt goda självförtroende ”göra karriär eller rädda hemkommunen”jaja,den ungdomen den ungdomen…

  5. Jimmy Lindberg

    Svar till Gunnar Andersson (2010-02-03 20:00)
    Hej Gunnar och tack för vitsorden. Om jag utelämnar vissa aspekter är det väl förståeligt, ju längre jag skriver desto mindra läsare, så brukar det generellt vara. Visst spelar farten roll men med samma fart på halt väglag glider friktionsdäck längre än motsvarande dubbdäck, det har med friktionen att göra som i dubb-fallet är större. Men din hypotes är riktig vid 0km/h är det lika, men nu är det ju ingen som kör så sakta och kommer heller aldrig göra det. Ska man köra odubbat är det i södra sverige, men snöar det ska man hålla sig inne, då är det dubbdäck som gäller, det är en avvägningsfråga

  6. Jimmy Lindberg

    Svar till Gunnar Andersson (2010-02-03 20:00)
    Vad beträffar cancerfrågan så är det även en mycket svår avvägning. Cancerframkallande partiklar frigörs när däck rullar mot asfalt, det är både från asfalten men även från däckgummit. Vad som skiljer mellan de som dör i trafikolyckor och de som dör av partiklar är att den förstnämnda är direkt och den andra har indirekt verkan. Den andra är svårare att bevisa, exempelvis att person X dog av partiklar från ett dubbdäck. Vad man kan göra för att minimera detta är att forska på beläggningsmateriel och ta fram ett som är mindre skadligt för människan.

  7. Marre

    Hur kan det komma sig att du vet vem jag är!? Nu blir jag nyfiken!
    Kanske känner brodern? Ni är lika gamla.
    Såg att du gillade Ski-doo Elan, moahaha, en sån har jag…:)
    En 250 deluxe, fruktansvärt rolig skoter som just nu står isärplockad för renovering. Huven ska slipas och lackas om efter en incident med utskjuten variator…:P Nya dekaler köpta från USA. Synd bara man har så dåligt om tid att pilla med den. Just nu är det summiten som står högst på agendan med service av boggie. Men det är roligt att påta på med.
    Lustigt med servo på yamaha…störtlöjligt. He ä ju bara å gasa..:D
    Ha d

  8. Jimmy Lindberg

    Svar till Marre (2010-02-24 11:30)
    Nu blir jag konfunderad, ”I had you figured for someone else…”, verkar som om jag hade fel. Du har en elan 250 och en bror i min ålder… Ligger jobbet på gatan ”Hemvägen”?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.