Miljötänket som dödar
Äntligen tas fakta fram kring bondfångeriet friktionsdäck:
"Dubbade vinterdäck är säkrare på vinterväglag än odubbat och räddar därigenom liv, enligt Motormännens riksförbund. Organisationen har undersökt 13 halkrelaterade dödsolyckor under en månad i vinter. Vid åtta av olyckorna körde bilarna odubbat, så sådana däck är överrepresenterade, kommer Motormännen fram till."
Vad som skulle krävas är en större undersökning för att det skall vara statistiskt signifikant, men detta är ändå en fingervisning om något som man med sunt förnuft kunnat räkna ut som privatperson. Klart att dubbdäck är säkrare än friktionsdäck i vinterväglag! Kanske kan man köra på dubbfritt i Södrasverigevinter, men nu när större delen av dem fått smaka på "riktig vinter" blir det brutalt tydligt att friktionsdäcken är värdelösa.
När politiker och beslutsfattare i det här fallet har miljöskygglapparna på kräver det mänskliga offer, hur många fler ska behöva dö i okunskapens tecken? Observera, dubbdäck är bara miljöfarliga när man kör dessa så de får direkt kontakt med asfalten, vilket inte är fallet under en Norrlandsvinter. Alla ni som gått på en nit och kör med dubbfritt tänk om! Om inte för er egen skull gör det för oss som behöver möta er efter vägen! Jag kan tänka mig att det finns många stackare som kör runt och intalar sig själva att dubbfritt är bra, till er vill jag bara säga att statistiken talar sitt tydliga språk. Vänta inte tills den större undersökningen kommer och knäpper er på fingrarna utan agera nu. Vill du köra bil i vinter köp dubbdäck, vill du vara miljövänlig åk buss eller tåg.
*Friktionsdäck är en synonym för dubbfria däck.
Ovan: Friktionsdäck Dubbdäck
Lathund vinterdäck:
Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.
Dubbdäck får användas
1 oktober – 30 april
Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag
Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade
Senaste kommentarerna