Inför skrotpremie och höjd avställningsavgift

Det är inte rimligt att var femte bil i Sverige är en avställd skrotbil.

Att avregistrera ett fordon innebär att fordonet permanent tas bort från vägtrafikregistret. Den vanligaste orsaken till en avregistrering är att fordonet skrotas.

En av de saker jag saknar i regeringens höstbudget är en skrotningspremie, detta för att få bort allt "skrot" som rullar på landets vägar. En skrotningspremie skulle vara en del i ett led av åtgärder exempelvis ökade avgifter för avställda fordon, nu kostar "registerhållningsavgiften" 65 kr (80kr*) som är mig veterligen enda kostnaden att ha bilen avställd, det borde kosta i alla fall en tusenlapp. (Med undantag för enstaka veteraner, som kan vara värda att bevaras). Med en sådan kostnad skulle fler välja skrotning. Man måste ha både piska och morot, den ena nyss nämnda kan exempelvis bekosta skrotningspremierna tillsammans med nybilsförsäljningen. Man borde kunna tilldelas upp till 5000kr för bilen, med avdrag för hämtningsavgift. Anser inte att bilbesiktningen bör bli hårdare för att slå mot gamla bilar för problemet är alla avställda bilar och alltså endast till viss del de skrotbillar som rullar på vägarna.

Detta tycker inte jag ska ses som bidragande till konsumtionssamhället eftersom bilar hela tiden förbättras ur miljö. och säkerhetsperspektivet. De bilar som lämnas in tas omhand och blir till reservdelar och produktionsfaktorer för nya bilar.

Skrotpremier i Europa exempelvis Tyskland har lett till att nybilsförsäljningen ökat och att bilparkerna blivit miljövänligare. Man hade kunnat ge skrotpremien i form av köpechecker som endast kan användas till nybilsköp av valfri bil. Men det får man överväga. Den skrotpremie som alliansen tillsatte 2006 var otillräcklig då premien var slut på några timmar.

 

I diagrammet ses att det finns nästan en miljon avställda bilar i Sverige, med en kraftig höjning av avställningskostnaden kan man dra in upp emot en miljard årligen som kan användas till skrotningspremier. Det är inte rimligt att var femte bil i Sverige är en avställd skrotbil!

Etiketter: , , ,

5 kommentarer

  1. ivar

    Alla fordon är värda att bevaras till eftervärlden. De flesta bilar som är bevarade från förr är dyrare modeller och inte de som var vanliga på vägarna. Det finns fler Cadillac -59:or än SAAB 93. De flesta avställda fordon är bruksfordon som ägaren har tröttnat på att köra men vill inte skiljas från dom. Att höja registerhållningsavgiften över självkostnaden blir en dold skatt. Och sådana gillar du väl inte? Du är för ung för att ha sett skrotbilsjakten på början 70 och alla fina bilar som då skrotades.

  2. Jimmy Lindberg

    Svar till ivar (2010-10-11 16:34)
    Jo, helt klart var jag för ung för det, men det är väl inte rimligt att 1/5 av bilparken (i miljon bilar) står avställd? I min värld kan man bevara några Corvetter från 58-59 samt alla Måsvingemercor. Jag har ett minst sagt stort bilintresse men ser samtidigt nödvändigheten i att förnya bilparken. Hemma har vi en Mercedes 300d som farsgubben har kär, den verkar vara outslitlig. Registerhållningsavgiften ser jag inte som en skatt, den är lika för alla bilar och kan om den används rätt vara ett bra ekonomiskt styrmedel. Men man skall väl heller inte tvinga folk att skrota sin ögonsten…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.