MVG verses VG

Jag var på utvecklingssamtal med min 14-åring förra veckan. Hon är ett barn som klarar sig alldeles utomordentligt i skolan och nu får hon sina första betyg. Och där hakade jag upp mig på utvecklingssamtalet. För jag förstår faktiskt inte poängen med betyg i vissa fall. Och lite obstinat är jag ju.

Isa är extremt duktig i skolan och har sålunda en hel del MVG i sitt betyg. Så duktig att hennes engelskalärare utan tvekan satte ett MVG i betyg första terminen. "Jag har aldrig haft en elev som varit bättre i engelska, jag skulle inte kunna motivera för mig själv att INTE sätta ett MVG" sa hon.

Nä, det är väl självklart att duktiga elever ska ha MVG tänker jag och så bläddrar vi vidare i betygslistan. Och här kommer det intressanta. En lärare har satt ett VG i mattebetyget. När hennes mentor läser vidare så har den här läraren gett min dotter högsta betyg i alla kriterier på papperet, ni vet, muntlig framställan, jobbar självständigt, kan förklara, blabla. Hennes provresultat är utomordentliga. Spikade eller ett poäng ifrån. Hur kan man då motviera ett VG och inte ett MVG undrar jag? Om man har högsta betyg i alla bedömningskriterier?

Nu skrivs det förstås också att dottern har alla möjligheter att nå MVG, och jag är inte ett dugg oroad för det. Jag vet att dottern klarar att skaffa de betyg hon vill i vilket ämne som helst. Det är alltså inte det som är poängen. Jag undrar snarast varför vi ska ha betyg i åttan om det inte ska sättas de betyg som eleven borde få?

Jag har fått flera svar på det där.
A) Vi sätter inga MVG i första betyget ( Nähä, varför inte det då kan man undra? Varför ska vi ha betyg alls då? Man följer ju elevutvecklingen utan betyg i sju år och vet ändå vad de kan och inte kan)
B) Om jag sätter ett MVG i första betyg har de inget att kämpa för nästa termin. (Är inte det ett lite märkligt resonemang? Jag trodde betyget var till för att visa vad man kunde, inte för att motivera eleverna att jobba nästa år)
C) I vissa kurser kan man inte uppnå alla mål förrän i nian och därför kan man aldrig få ett MVG i åttan ( okej, borde man inte stryka det betyget i åttan då? Om det inte ens finns en teoretisk chans att uppnå det?)

Ponera att man har en elev som verkligen vill ha ett MVG och som satsar all sin tid och kraft på att nå ett MVG i exempelvis SO redan i åttan. Eleven skriver fullt på allt, gör allt som krävs, men får ändå inget MVG. Av princip. Eller för att han ska ha något att "längta" till. Det borde kunna knäcka den eleven.

Omsätt det i vuxenvärlden och fundera på hur det skulle kännas i din nästa individuella löneförhandling om du hade blivit lovad provision och högre lön om du når vissa mål i företaget och din chef säger "Nä, vet du, jag höjer inte din lön för jag tycker du ska ha något att sträva mot. Du är visserligen bäst i allt, det kan inte bli bättre, men jag är rädd för att du tappar motivationen om du får provisionen, så du får streta på ".

Visst skulle man bli förbannad? Och man kan undra om det är okej att behandla elever så?
Nåja, dottern är inte ett dugg bekymrad för sitt betyg. Men medge att det ändå är ett intressant resonemang? Ska vi nu ha betyg så borde de väl visa vad eleverna kan just nu? Eller tänker jag fel?

7 kommentarer

  1. Åsa Wessand

    Helt underbart. Dottern kallar mig ”Mamman från helvetet” eftersom jag bråkar med lärarna på samtal och möte. Nu har jag fått mer kött på benen och känner mig redo för en ny rond.

  2. Lärare

    Hej.

    Tyvärr är det så att skolan är målstyrd idag och som någon hade beskrivit, vissa mål kan man inte ha hunnit undersöka eller nått i årskurs 8. I årskurs 7-8 undersöks att eleven har tillgodosett sig den tidigare utbildningen och där sker eventuell ”reparation” för att komma i fas. Och arbete enligt läroplanen för att nå ”deltid” i måluppfyllelse.

    I vissa fall kan man som lärare finna att en elev inte bara nått målen för årskurs 8 utan även för årskurs 9 men det tillhör ovanligheterna.

    Det beror också mycket på hur man på respektive skolan har behandlat de lokala arbetsplanerna för respektive ämne hur man valt att behandla ämnet i helhet, om man gör kunskapen årskursspecifikt eller över alla årskurser. I ämnen såsom engelska och svenska kan eleven ha nått målen för årskurs 9 redan i tidigare ålder. I kunskapsinhämtar-ämnen är det en större mängd färdigheter som ska mätas, vilket ofta tar längre tid att göra, dvs. man hinner inte med detta under en-tre terminer beroende på när man börjat valideringen av elevens kunskaper.

    Det är väldigt knepigt när det gäller terminsbetygen eftersom att förutsättningarna inom de olika ämnena är så olika. Ta tex. möjligheten/färdigheterna att visa sig duktig inom ämnet teknik i årskurs 7 jämfört med årskurs 9 där kunskaps- och mognads- liksom intressenivån ofta är väldigt olika.

    I den bästa av världar var överlämnandet från tidigare årskurser så pass specificerat när det gäller elevens kunskapsnivå att denna kunde fortsätta där den är. Då var alla som börjar årskurs 7 även i den nivån, kunskapsmässigt.

    En elev som nått MVG i årskurs 8 skulle således (om det hade varit gymnasieskola) kunnat avsluta den kursen eftersom den redan nått målen.

    När det gäller liknelsen med individuell löneförhandlingen som du skriver, så kan ju tyvärr lärarna på den skola där din elev går inte riktigt ta till sig denna liknelse, eftersom att de aldrig haft Individuell lönesättning, flertalet års centralt avtal till trots.

    Hoppas att din dotter förstår att det är systemet det är fel på, inte eleverna. Tydlighet i kommunikation om möjligheter för måluppfyllelse ska vara ett levande arbete så det är bara att kommunicera vidare med lärarna. Lycka till!

  3. Berith

    få man inte de betyg man förtjänar, varför ska man då jobba på? Man blir ju inte motoverad för att göra itt bästa om det inte yn i mina betyg NU

  4. Veronica Berggren

    Oj, jag visste inte att det var sport att bråka med lärare och ”gå ronder”!

    Jag trodde föräldrar och skola gjorde gemensam sak av att se till att barnen/ungdomarna fick en god utbildning, genom samarbete.

  5. Monica

    Tack för ditt svar. Jo, jag vet att det inte är tvärenkelt att betygssätta som det nu är och frågan är om det kommande systemet blir bättre? Dottern bryr sig inte alls. Det är mer jag som tycker det är intressant att vända lite på begreppen för jag tycker fortfarande det är lite sjukt att det då överhuvudtaget finns ett betyg ( ex ett MVG i matte?) som ingen kan uppnå i åttan? I så fall borde ju kriteriet vara att endast G och VG delas ut i åk åtta och så visste alla det och allt var frid och fröjd.

  6. Monica

    Ta det lugnt Veronica 😉 Jag råkar veta att Åsa själv är lärare och att det där är skrivet med mycket glimt 😉

  7. Ada

    Vi är nog flera som undrar över detta ”avgörande” omdöme. Nog kan det kännas knepigt att ha full pott i alla kriterier och få, G. Ja, ja vi håller väl god min med mössan i hand och kämpar vidare….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.