Two to go

Vi har en ny körkortsinnehavare i familjen. Igår tog nämligen Anton sitt efterlängtade moped-körkort. När hans syster fyllde 15 för ett par år sedan, så kunde hon kliva ut i garaget, hämta moppen och dra ut en sväng på momangen. Precis som man gjorde när jag var ung. Nu är det nya tider.

Antons väg har varit något krångligare. Precis som för alla som är födda efter 30 september 1994. Och då pratar vi alltså om en vanlig gammal moppe, en så kallad 25-moped ( eller 30-moppe). Inte en EU-moped. Först måste man gå kursen för 1300 kronor och den anmälde jag honom till i mycket god tid.
Problemet är bara att den utbildningen hålls två gånger per år här. Anton har alltså fått gå och sukta efter körande i två månader nu. Reglerna för teoriprovet är att man får skriva det när man fyllt 15. Kursen kan man gå tidigare om man vill. Jag försökte boka in honom i novembergruppen för att han sen skulle skriva teorin när han fyllde år i mars, och det gick utmärkt – med ett undantag. Han fick inte göra körprovet. För att få övningsköra moped måste man nämligen vara 14 år och nio månader, enligt uppgift. Och det blev han först i december.

Det som också är intressant är att du inte kan övningsköra privat, undantaget om du har en inhägnad bana. Jag kan övningsköra privat i trafik med bil och med motorcykel, men inte med moped. Jag var inte särskilt sugen på att boka körlektioner a 450 kr lektionen för moped, än mindre att låta honom övningsköra privat olagligt. Alltså var han grymt orolig för körprovet, vem skulle inte vara det när man inte har vanan inne?

Körprov och teorikurs avslutade han i onsdags. Provet skrev han igår. Men får han köra moped nu? Nä, nu måste han vänta på att han ska få sitt förarbevis som ska skickas från transportstyrelsen. Det är inte som med andra körkort att du får det i handen samma dag.  15-åringar ska tydligen ha tålamod.
Hur länge det tar har jag ingen aning om. Förr tog det en vecka sa man hos utbildaren. Jag hoppas det stämmer. För sen får han i alla fall köra, om han har förarbevis och legitimation med sig. Så får man betala 300 kronor till om jag inte minns fel, skicka in foto och körkortsunderlag och sen vänta ytterligare en massa veckor på att få sitt körkort.
Missförstå mig rätt. Det är bra med en viss trafikutbildning. Även om jag kan ha synpunkter på vissa teorifrågor. Är det viktigt att veta siffran på antal döda i trafiken varje år? Är det viktigt att veta vilken typ av trafikolyckor som är vanligast i allmänhet? Jag vet inte. Jag tänker att koncentrationen ska ligga på trafikregler och självklart också på trafiksäkerhet och drogpåverkan. Men behövs statistiken och siffrorna för en 15-åring?
En av teorifrågorna i ett för-test på en körkortssida var varför man nu måste ha körkort för moped. Ett av svarsalternativen löd ” för att man vill ha bort så många mopeder som möjligt från trafiken”. Sonen undrade om det kunde ligga något i det. Tänk, det gör nästan jag också!
Men nu är det där ett avslutat kapitel för oss. Jag har inga fler barn som ska igenom den där proceduren. Tack och lov. Bara två bilkörkort till, sen är jag äntligen fri från den där jädra körkortsbojan som idag har fjättrat mig i åtta år av ständigt övningskörande! Då, då ska jag fira Big Time.

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.