rektortornberg

Tankar från en framtidsverkstad

Så ska vi bli ännu bättre!

Av , , Bli först att kommentera 5

Härom veckan fick jag en skatt i min hand. En sån där skatt som man utvecklas av.

Efter mer än ett halvårs granskning – med allt ifrån enkäter, intervjuer och genomgång av Nordmalings skolors verksamhet och dokumentation – landade skolinspektionens beslut om Artediskolan i min mailkorg

Vi som jobbar i skolan brukar se på inspektionerna med skräckblandad förtjusning. Å ena sidan är det både självklart och viktigt att en av samhällets mest betydelsefulla funktioner granskas. Få saker kan vara angelägnare än att ge barn och ungdomar en riktigt bra ingång till framtiden genom en god skolgång. Å samma sida hjälper Inspektionen oss att identifiera utvecklingsområden och vägar att gå vidare. Sen var det den där andra sidan. Jo, men den finns också. Det ÄR tufft att granskas. Alla vill vi ju göra ett bra jobb. Och visst är det ändå litet obekvämt när någon petar på oss och pekar ut områden vi faktiskt behöver bli bättre på.

För mej som ny rektor i Nordmaling var inspektionen inte bara dubbelt, men tredubbelt positiv. Dels fick jag hjälp att se både brister, svagheter och möjligheter, dels visade det sig att man lagt om upplägget på inspektionerna. I det beslut som damp ner beskrivs både målen, var vi befinner oss och dessutom vägar att nå målen. En sann formativ bedömning. Ett hipp hurra till inspektörerna som visar vägen på många sätt.  Dessutom visade det sig att beslutet inte innehöll några överraskningar.

Eftersom jag tycker att det är bra med transparens tänker jag att jag vill dela med mej av beslutet. Du kan om du vill läsa hela beslutet på http://siris.skolverket.se/siris/ris.openfile?docID=528913

Inspektionsbeslutet i korthet:

  • Undervisning & lärande:

Vi behöver se till att eleverna i samtliga ämnen får ett reellt inflytande på innehåll, arbetssätt och arbetsformer inom aktuella arbetsområden och att inflytandet ökar med stigande ålder och mognad. Elever som inte är delaktiga i sitt lärande har svårare att ta ansvar för detsamma, och då blir det också svårare att nå målen. Tilläggas ska att inspektionen påpekar att de många håll sett att eleverna verkligen är delaktiga, men att det inte genomsyrar skolan som det borde.

  • Extra anpassningar & särskilt stöd:

Ingen brist

  • Bedömning & betygssättning:

Ingen brist

  • Trygghet,  studiero & åtgärder mot kränkande behandling:

Ingen brist

  • Förutsättningar för lärande och trygghet:

Kollegial samverkan och kollegialt lärande är en viktig väg till framgång som vi behöver bli bättre på. Områden som vi ska samverka mera omkring är undervisningsmålen gällande normer och värden,  kunskaper,  elevernas ansvar och inflytande och bedömning och betygssättning.  lärarna i sin planering av undervisningen; inför arbetsområden tydliggöra vilka delar av ämnets syfte som undervisningen ska riktas mot och hur det centrala innehållet ska kombineras och behandlas samt identifierar vilka delar av kunskapskraven som bedömningen ska utgå ifrån i det aktuella arbetsområdet.

  • Styrning och utveckling av verksamheten:

Som rektor behöver jag skapa förutsättningar och se till att vi utvecklar vårt kvalitetsarbete med att forma rutiner för detta så att alla resultat följs, sammanställs, analyseras, leder till identifiering av utvecklingsmål och beslut om åtgärder och dokumentation samt att involvera både elever, lärare och övrig personal.

Så nu sitter jag här med min skatt och skattar min lyckliga stjärna att jag fick en sån draghjälp i utvecklingen av skolans verksamhet och resultat. Tycker du också att Nordmalings barn och ungdomar ska få en skolgång i världsklass? Hjälp oss genom att promota skolan, prata väl om den och hur viktig den är. Ha höga förväntningar på både oss, på barnen och på ungdomarna!

Det både spirar och rusar

Av , , Bli först att kommentera 8

Solen skiner, det spirar av allt möjligt fint i rabatterna och veckorna bara rusar. Även på Artedi både spirar och rusar det. Korridorer, klassrum och skolgård är fyllda av aktiviteter. Elever och lärare engageras ena stunden i Nationella prov, igår och imorgon står engelska på schemat. Nästa stund får de besök av Chewbacca. Det sista behöver kanske förklaras. Det är Åk 9 som höjer förväntningarna inför årets AGW (Artedi Goes wild) ett årligt fantastiskt spektakel för att fira alla prestationer och allt lärande som snart är till ända. Åtminstone på Artediskolan. Årets tema är Artedi goes Hollywood. Därav besök av Star Warskaraktären.

Igår fick de besök av en mer välbekant figur – deras gamla lärare och allas vårt kommunalråd – Madelaine Jakobsson, tog sig tid att lyssna in elevernas tankar och synpunkter på skola och kommun. Till oss personal skickade hon budskapet att det är vi som är experterna på skola och att hon vill att politiken lyssnar in oss för att vi tillsammans ska utveckla vår fina skolverksamhet.

På eftermiddagen berättade lärarna för varandra om  olika smarta sätt på vilka de använder digitala verktyg i undervisningen. Någon har sagt, att ha tillgång till datorer i undervisningen är som att ha en schweizisk armekniv i klassrummet – ena stunden använder man dem som världens största uppslagsverk för att i nästa använda dem som musik- eller filmstudio. Det blev en väldigt inspirerande och lärorik eftermiddag. Vi i Nordmaling är lyckligt lottade som har möjlighet att utrusta varje elev med en egen dator.

Våren innebär också olika, mer och mindre tuffa, utmaningar. Inte minst Valborg är en riskhelg för alkohol och droger. Bland ungdomarna har det också börjat florera e-cigaretter. Detta är för oss något nytt. Många av ungdomarna lever i föreställningen att cigaretterna är något ofarligt. Det är det INTE. I vissa avseenden är de faktiskt farligare än vanliga cigaretter. Eftersom det är 18-årsgräns på dem är det självklart inte OK att de förekommer på skolan och för oss faller behandlingen inom ramen för vår tobakspolicy.  En uppmaning till alla vuxna är att ta reda på mer om detta och absolut inte hjälpa ungdomarna att köpa e-cigaretter.  Sen en tid har vi skapat en samverkansgrupp mellan skola,fritidsgården, polis och socialtjänst där vi jobbar på olika sätt med förebyggande och åtgärdande aktiviteter kring bland annat tobak och alkohol. Ett arbete som jag tror kommer att ge goda resultat på sikt och som ni kommer att få se mera av.

Själv sitter jag just nu med tjänsteplanering inför kommande läsår. Jag är oerhört glad över att vi har en stor kår med engagerade och kompetenta lärare, det gör det hela till en rolig arbetsuppgift. Dessvärre saknar vi, som de flesta andra skolor, behöriga lärare i några ämnen. Tjänster som inom kort kommer att utannonseras. Kanske är det dej vi söker? Håll koll på annonssidorna och hjälp oss genom att sprida annonsen. Kanske känner du just den vassa NO/Ma-lärare vi söker och som vill jobba med våra underbara ungdomar i ett engagerat och härligt lärargäng?

Sportlovstankar

Av , , 2 kommentarer 6

Jag har nu varit rektor på Artediskolan i två månader och eftersom sportlovet infunnit sig har jag fått litet luft i min vardag och plats i mitt huvud för eftertanke.

I mitt senaste blogginlägg skrev jag om vad en bra skola är. Är Artediskolan en bra skola? Svaret på min egen fråga är att jag, utan återhållsamhet, kan säga att jag är en stolt rektor över en bra skola.

Sista dagarna innan sportlovet gick jag en runda på skolan och möttes av  många kännetecken på en bra skola.  Jag gick in i klassrum med arbetsro och interaktion och lugna korridorer med en blandning av elever och personal. I personalrummet satt två av lärarna och hjälpte varandra att tänka kring elevbedömning medan en annan gick igenom elevernas utvärdering av det senaste arbetsområdet. ”Du är en utmärkt lärare” stod att läsa på den första utvärderingen.

Artediskolans lärare har ett fantastiskt engagemang. Det ger resultat. Det finns också en struktur för att utveckla undervisningen genom kollegial samverkan. Den effektivaste vägen till ökad måluppfyllelse.

Under detta år har skolan format ett nytt sätt att jobba med omvärldsorientering och i detta entreprenörskap. Som ett led i det genomfördes torsdag-fredag före lovet företagsdagar med våra 8:or. Under loppet av dessa dagar fick de hitta på, driva och lägga ner företag. Det var intensivt, roligt och oerhört lärorikt. Kanske hann ni ta del av några av dem – biltvättar, reklamblad, försäljning av allehanda godsaker, lotteri… Det var liksom ingen hejd på kreativiteten och extra roligt var kanske det positiva bemötandet alla Nordmalingsbor gav dem. Både lokala företagare och allmänhet. Roligt också för oss att vi fick så positiv respons på elevernas eget bemötande! Tack till alla er som hjälpte till att genomföra dagarna!

Vecka 12 kommer Artediskolan att inspekteras. Det är skolinspektionen som gör en av sina ordinarie inspektioner. Det ska bli både intressant och roligt. Det ska bli roligt att visa upp vår fina skola och det ska bli intressant att få prata skolutveckling och få hjälp i vårt förbättringsarbete.  För hur bra vi än är kan och ska vi bli ännu mycket bättre!

Vad är en bra skola?

Av , , Bli först att kommentera 7

Vad är en bra skola?

Det finns nog många svar på den frågan, och skolans uppgift är stor och komplex. Jag envisas med att säga att den är att bygga framtiden.

Det enkla sättet att säga vad som är en bra skola är att säga att det är en skola med hög måluppfyllelse. En skola där eleverna får höga betyg och en god värdegrund.

Ett annat är att sätta ord på vad våra elever får med sig in i sitt framtida liv. Vilka framtidskompetenser behöver de och vilka framtidskompetenser får de med sig?

På Artediskolan jobbar vi hårt, varje dag, för att våra elever ska lämna skolan med goda betyg och en god värdegrund. Inte bara för att komma in på den gymnasieutbildning de önskar, utan ännu mer för att de ska få det bästa av framtiden, och för att de ska kunna bidra till den bästa framtiden.

Det finns mycket spännande forskning om det där med vilka kompetenser som är viktigast. EU satte för några år sen ned dem i skrift och gav dem namnet nyckelkompetenser:

kommunikation på modersmålet, det vill säga förmågan att i både tal och skrift uttrycka och tolka begrepp, tankar, känslor, fakta och åsikter (lyssna, tala, läsa och skriva) samt språklig interaktion i lämplig och kreativ form i en rad olika samhälleliga och kulturella sammanhang,

kommunikation på främmande språk, vilket utöver färdigheterna för kommunikation på modersmålet innefattar förhandlingsteknik och interkulturell förståelse. Kunskapsnivån är avhängig av flera faktorer samt av förmågan att lyssna, tala, läsa och skriva,

matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens. Matematiskt kunnande är förmågan att utveckla och tillämpa matematiskt tänkande för att lösa en rad problem i vardagssituationer, med tonvikten på bearbetning, utövande och kunskap. Grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens är förmågan att bemästra, dra nytta av och tillämpa kunskaper och metoder som förklarar naturens värld. Det inkluderar en förståelse för de förändringar som människan gett upphov till samt vårt ansvar som enskilda medborgare,

digital kompetens innefattar säker och kritisk användning av informationssamhällets teknik samt grundläggande färdigheter i informations- och kommunikationsteknik (IKT),

lära att lära handlar om lärande, förmågan att fullfölja och organisera det egna lärandet, antingen individuellt eller i grupp utifrån det egna behovet, samt kunskap om metoder och möjligheter,

social och medborgerlig kompetens. Social kompetens avser personlig, interpersonell och interkulturell kompetens och alla beteendeformer som hjälper individen att delta i samhällslivet och arbetslivet på ett effektivt och konstruktivt sätt. Det är kopplat till personlig och social välfärd. Kunskap om seder och bruk i de olika miljöer där människor verkar är nödvändig. Medborgerlig kompetens, och i synnerhet kunskap om sociala och politiska begrepp och strukturer (demokrati, rättvisa, medborgarskap och medborgerliga rättigheter), gör individen rustad för ett aktivt och demokratiskt deltagande,

initiativförmåga och företagaranda är förmågan att omvandla idéer till handling. Det innebär kreativitet, innovation och risktagande samt förmågan att planera och leda projekt för att uppnå de mål som ställts upp. Individerna är medvetna om sammanhanget de verkar i och förmögna att utnyttja de möjligheter som står till buds. Detta utgör grunden för att tillägna sig de specialinriktade färdigheter och kunskaper som krävs av dem som bidrar till social eller kommersiell verksamhet. Detta bör omfatta medvetenhet om etiska värderingar och främjande av goda styrelseformer,

kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer, vilket omfattar en medvetenhet om betydelsen av kreativa uttryck vad gäller idéer, erfarenheter och känslor i olika medier (musik, scenkonst, litteratur och visuella konstformer).

 

Det är på detta vår läroplan i många stycken bygger, och det är på detta vårt dagliga arbete och vår utveckling av god undervisning bygger. Och det är detta som gör rektorsjobbet till världens mest spännande jobb. Möjligen med undantaget lärare.

Veckorapport från framtidsverkstan

Av , , Bli först att kommentera 12

Såhär en bit in i terminen rullar veckorna verkligen på. Måndag-fredag-måndag-fredag. Det liksom bara svischar förbi.

Mitt i allt händer det att jag stannar till upp och får syn på vad som händer. Elevers lärande och utveckling är alltid det roligaste. Ett litet sammandrag av veckan som gått:

Veckan började med att jag fick chansen att hälsa inte mindre än tre nya elever välkomna. Ungdomar i samma situation som jag själv var för bara en månad sen – mitt i en flytt, byte av bostad, plats för lärande och utveckling – för mej nytt arbete, för dem ny skola. Vänner byter nog varken de eller jag, men förhoppningsvis blir det många nya att ta till sitt hjärta.

Flera möten har det blivit där skolan fått samverka med både föräldrar, socialtjänst och sjukvård för att fundera på hur vi tillsammans bäst ska kunna stötta ungdomar där inte allt flyter på som vi alla – inte minst de själva – hade hoppats och önskat. Känns gott att kunna samarbeta. Enda vägen framåt.

En träff med stiftelsen Friends gav nya impulser till hur vi ska utveckla arbetet mot diskriminering och kränkningar. Om några veckor kör vi utbildning av både personal och elever.

Skuggteatern gav mitt i allt en bejublad improvisationsföreställning kring härskartekniker för alla elever och all personal Åk 5-9.

Blev inbjuden till BU-utskottets möte på onsdagen för en presentation. Jag hoppas jag lyckades förmedla vad jag känner för Artediskolan – en skola att vara stolt över, en skola som har stora utmaningar men som även ligger i framkant på många områden – utveckling av undervisning, IKT, omvärldsarbete och elevhälsa för att nämna något.

Ofta pratas det om de små kommunernas stora utmaningar, men jag inser mer och mer att det även finns stora fördelar – nära till beslut, nära till varandra överhuvudtaget. I dagens VK kan vi läsa om vikarieproblematiken i Umeå. Någon hävdar där att kranskommunerna har ännu större problem. FEL säger jag. Vi har visserligen samma stora problem att rekrytera utbildad och behöriga lärare, men vi står bara i undantagsfall utan vikarier. Även där tror jag det spelar in att vi är en liten kommun där vi snabbt identifierar och fångar upp goda krafter.

Bland det allra roligaste under veckan var kanske ändå när VK kom på besök för att ge vår fina studiehandledare Mehdi Farokhian den tårta han blivit nominerad till för sitt goda arbete för barn och ungdomar. Vi är omåttligt stolta och glada över att ha Mehdi på vårt lag. Att han är uppskattad märktes inte minst på att just det Facebookinlägget fick över 100 gillningar på bara ett dygn och många kommentarer – alla lika positiva.

Och på tal om det – gå gärna in på Facebook och gilla Artediskolan du med. På det sättet får du följa vår vardag på litet närmare håll. En vardag där ena dagen aldrig är den aldrig lik. En vardag full av utmaningar och värme. En vardag där framtiden formas för både våra ungdomar och vårt samhälle.

Rektor på ny plats

Av , , 3 kommentarer 13

Ny rektor

Min allra första bloggning är ett föräldrabrev som gått ut till Artediskolans föräldrar under veckan.

Birgitta Tornberg heter jag och tillträdde uppdragetsom rektor vid Artediskolan vid årsskiftet.

Närmast kommer jag från Luleå där jag arbetat som rektor i drygt 10 år. Jag är oerhört glad över möjligheten att få leda verksamheten vid Artediskolan. Det är en skola med många styrkor – härliga trygga elever, fantastiska lokaler, en närhet till och gott samarbete med er föräldrar, många erfarna , engagerade och kompetenta lärare med en stark vilja att utveckla skolan.

Jag kommer att arbeta vidare i den andan och för att lyckas med det börjar jag med en djupdykning i verksamheten genom att samtala med all personal, möta alla elever i så många sammanhang som möjligt och även er föräldrar – mina första möten med er blir i olika former av samverkansmöten samt skolråd. Ni är också varmt välkomna att höra av er om ni har tankar och funderingar.

Vårt gemensamma uppdrag

Barns och ungdomars utbildning är oerhört grundläggande och viktigt – både för deras egen, men även för samhällets framtid – ett uppdrag som vi i skolan tar på stort allvar. Ett uppdrag som vi delar med i synnerhet alla vårdnadshavare men i en förlängning med hela samhället.

Det ni ska förvänta er av skolan är att vi erbjuder en väl planerad och genomförd undervisning, att eleverna blir delaktiga genom att vi hjälper dem förstå vilka mål de arbetar mot, var de befinner sig och hur de ska komma vidare mot målen. Att vi stöttar och utmanar varje elev så att de kan nå så långt som möjligt. Att vi erbjuder en trygg miljö där arbetsro råder.

Mina förväntningar på framförallt föräldrar är att ni fortsätter stötta era ungdomar genom att ta alla chanser att visa dem hur viktig skolan är, hjälpa dem organisera sin läxläsning, och ta med sig rätt grejor till skolan. Att ni talar väl om skolan och lärarna – har ni synpunkter är det viktigt att ni lyfter det med mej och skolans personal, men samtidigt så oerhört viktigt att ni promotar skolan inför ungdomarna.  All forskning visar att föräldrars positiva förväntningar på ungdomarnas skolprestationer har betydelse för deras resultat. Resultat som de kommer att ha nytta av hela sitt liv.

Nytt år och nya möjligheter

Nu startar ett nytt år och en ny termin. Nytt år och nya möjligheter.  Ett år som jag ser fram emot med stor tillförsikt, inte minst ser jag fram emot ett gott samarbete med er.

Under våren fortsätter vi på skolan vårt utvecklingsarbete kring undervisning och digitala verktyg samt vårt samarbete med Friends för ett ännu bättre socialt klimat. I februari gör Skolinspektionen en av sina inspektioner, något vi välkomnar eftersom det ger oss en tydlig signal om vad vi behöver förbättra.

Slutligen skickar jag med en länk till en kort film som kan vara till stöd för att bättre förstå vilka förmågor och kunskaper som ungdomarna förväntas tillägna sig.: En bra film om vad skolan handlar om!

Väl mött!

Birgitta Tornberg

[email protected]  Telefon: 0930/141 55

Besöksadress: Kungsvägen 41, BU-kontoret