Mänskliga rättigheter

Det saknar också Amerika, delvis. Det är också ett jävla land leva i om du inte har pengar. Där är det bara pengar och framgång som räknas. Vi kan också fråga oss i jämförelse med Ryssland och alla gripanden man där gjort och nu kallar dessa terrorister och i likhet med Amerika och Julian Assange som anses som samhällsfientlig för att han avslöjade de brutala skjutningarna i Irak och mycket mer som amerikanarna gjort sig skyldiga till. Bara deras krig, mer eller mindre påhittade orsakar för en invasion. Regelrätta krig är naturligtvis Amerika starkt på, liksom ryssarna. Däremot har de, mestadels amerikanarna framkallat den terrorvåg vi har och haft. Det är genom dessa krigen främst amerikanarna men även naturligtvis den ryska tidigare inblandningen i Afghanistan som gör att de islamistiska terrorgrupperna fått sådan framfart.

Amerikas uppdelning i olika stater skulle i jämförelse nästan vara som vi skulle jämföra våra länder emellan, våra nordiska länder. De kan ha helt olika regler och vad som gäller i en stat kan vara helt olika i en annan. De svarta har oftast inte samma rättigheter som den av hävd rika och vita befolkningen. Främst polisen skjuter ner svarta vid minsta lilla misstanke, i jämförelse med vad en ordinär amerikan om de skulle bete sig på samma sätt. Men visst har den svarta befolkningen fått det bättre där också, men fortfarande finns där problem just med detta.

Beträffande att vi nu blivit mer amerikavänliga tror jag inte landet blir bättre av det och våra civila rättigheter inskränks. Det vilar en mörk våt filt över Amerikas dominerande livsstil. De gamla mera omoderna bilarna som spyr ut mängder av CO2 tycks inte bekymra dessa. Om bara vi kunde sluta utarma vår jords resurser och lägga om våra livsstilar kanske vi också kunde undvika krigen i större i grad.

Nu blev det äntligen slut på mailen från VK. Man kan helt enkelt ställa in mailboxen så att inkommande meddelanden som man inte vill ha direkt raderas. Skönt. 

2 kommentarer

  1. Brorson

    Jag tror att vi skulle få en kraftig minskning av CO2-utsläppen, om alla börjar leva som du och jag gör. Detta trots att jag (och inte heller du, gissar jag) har valt livsstil i syfte att minska CO2-utsläppen, utan av helt andra skäl. Och därför är jag less att kallas ”klimaförnekare” av miljöpartister. och andra naturförstörare, som är de verkliga klimatförnekarna. Som inte vill vidkännas att vi har naturliga klimatskiften, som människor inte kan påverka, såsom jordens föränderliga avstånd från solen samt energier från yttre rymden.

    Genom sina klåfingriga försök att rädda klimatet, förvärrar de problemen och skapar dessutom nya problem, som skadar natur och miljö. Att det även finns människoskapade naturkatastrofer, som inte beror på CO2-utsläppen, döljer dessa klimat-extremister fiffigt under sin klimat-retorik.

    Nu vill jag ställa en fråga till dig, som jag tror att du vet mer om än jag. Som du kanske har sett, är jag starkt kritisk mot idén att bygga en ny järnväg längs kusten (Norrbotnibanan).när det redan finns två järnvägar i nord-sydlig riktning söder om Gälllivare, och den ena (Inlandsbanan) nästan inte alls används. Jag har hittat en teknisk beskrivning från byggtiden, som visar att Inlandsbanan med några ganska måttliga investeringar, skulle kunna används för både snabb persontrafik och mycket tung godstrafik.

    Problemet är i första hand kollisionerna mellan tåg och ren. Jag har sett värmekameror, som kan upptäcka även människor genom ett glest grenverk. Mina frågor är:
    1. Vilken är den vanlig trädhöjden i skog i Norrlands inland?
    2. Hur ofta flyttar samerna sina renhjordar över Inlandsbanan, vilka tider på året och hur lång tid tar varje passage över banan?
    3. Hur vanligt är det att enstaka djur kommer loss från hjorden och ger sig ut på egna vandringar?

    Det jag funderar på är:
    1. Om inte samerna skulle kunna få bandispositioner, som vid arbeten i spåret, för flyttning av sina renhjordar över banan.
    2. Om man kan montera värmekameror på tågen, som upptäcker enstaka djur på betydligt längre avstånd är lokföraren ser något.

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Om jag ska försöka börja svara på en av dina frågor betr. trädhöjd, går jag tillbaka när jag arbetade i skogen. Det vanligaste om jag rätt kommer ihåg var att man 4-5 bitar ur en gran. Längden på varje kapad bit kunde variera från ca: 3 – 5 m. Oftast fick man ut 4 bitar om vardera ca: 4 m. Min gissning blir mellan 15-20 m.
      Samerna borde flytta sina renar 2 ggr/år. Fråga 3. Mycket vanligt enligt mig.

      Sedan betr. CO2 är det väl inget eftersträvbart och att vi ska ha så mycket trafik och främst här i Sveriges städer och inte minst i det amerikanska samhället. Bara det är ett stort problem i sig. Häromdagen vid en mack såg jag en sådan där ”RAM”, en 4-hjulsriven stor rackare med ett stort släp baktill och sedan en förmodad dyr skoter på släpet. Har man fortfarande råd ha såna bilar och med all annan utrustning kan inte folk ha dåligt ställt.
      Inlandsbanan var och kanske är den livlina vi borde satsa mer på. Det har tyvärr blivit en trend, den som främst kom på 80-talet att järnvägar inte längre skulle betecknas som nödvändig. Alla transporter skulle ske på våra vägar, inte minst timret. Nu går lastbilarna här förbi eller gått i ett halvt år med 3 travar timmer/virke minst 3 ggr/dygn. Ibland undrar man om inte skogen snart tar slut. Flyget har också konkurrerat ut inte minst järnvägen. Det är billigare åka flyg än järnväg och naturligtvis mycket snabbare. Flyget subventioneras enligt vad jag vet.

      Som slutkläm vill jag ändå nämna att det amerikanska samhället och även det samhälle vi och många andra strävar efter, tror jag inte fungerar på sikt. Sedan kan vi undra varför 50-talet fungerade, trots vi hade äldre bilar/fordon med fossildrift och vi hade mycket mindre CO2 utsläpp än idag.
      Så om vi tänker efter, har samhället blivit bättre, det vi nu inordnat oss i.
      Betr. Norrbotniabanan har jag inget direkt emot den, det är bara det att alla resurser som vi också skulle behöva ta del av går dit. Vi beräknas utvecklas när kusten utvecklas. Men det är givetvis politikerna som bestämmer det, vilken framtid vi förväntas få. Tycker man det är OK som det nu är, är det väl så.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.