Höger, vänster eller mittemellan – El/hybrid här för att stanna

Nu kör man rally för första gången med el/bränsle (hybrid) som drivkälla. Ca: 130 hk som fås av en elmotor och ett batteri, resten bränslemotor som totalt ger uppemot 500 hk. En otrolig boost när batteriet/elmotorn används tillsammans med kolvmotorn. Från batteriet/elmotorn kommer alla hästkrafterna på en gång – pang! Det man nu säger är en annan konst köra än de vanliga rallybilarna. Istället för elväxling/rattpaddlar och uppemot 7-växlar har man nu gått ner till 5 mera manuella. Växlingen sker med en spak som förs framåt eller bakåt vid växling.

En ny era bilar är härmed nu med säkerhet något som vi kommer få se mer av. Här i rallyt används hybrider som laddas utifrån, men samtidigt fungerar som en vanlig hybrid (utan yttre laddning) som laddas upp när bilen körs. Vid bromsning och när gasen släpps samt rullar fritt utan motorbroms vid lutningar utför. Körningen kräver en lite annan teknik än de gamla vanliga bilarna och här kan man vinna en del i bränslebesparing om man använder rätt körteknik. Köra med huvudet s a s. Det finns en rad tillverkare nu med denna teknik. Här kan man välja mellan ren el vid nybilsköp upptill 70 000 i bonus, som nu är slut på pengar för. Normalt får man vänta 6 månader efter köpet för att få denna bonus. Nu riskerar den som köper en ny elbil bli utan denna bonus om inte regeringen skjuter till mer pengar. Inga klara uppgifter om det i dagsläget.

Rena elbilar, kan dra mycket el vid svåra förhållande. Snö och kall väderlek tillika då långa avstånd. Risken att då strömmen tar slut snabbare är mera uppenbar. En hybrid, oavsett om den laddas utifrån eller har s k självladdning finns inga såna risker så länge det finns bränsle i tanken. Här får man givetvis välja vad som bäst passar.

Det finns nu ganska många riktigt fina begagnade el/hybrid köpa/byta. Inte mycket dyrare än de traditionella gamla, enbart diesel eller bensindrivna. En fin och modern teknik får du också inpå detta. Men visst, det kanske inte passar alla.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.