Dacia Spring (elektrik) blev av intet

Det rumänska märket som säljs bl a av Volvo här i Sverige blev av intet. Södra Europa och landet Rumäniens egna köpare har den lilla stadsbilen sålt bra, speciellt i början när den introducerades. Den skulle senare komma till Sverige och bli den billigaste elbilen. Men förhoppningarna verkar uteblivit. Värmen och anpassning till vårt Nordiska klimat verkar ha satt käppar i hjulet. Det lilla batteriet på 26,8 kW och knappt 40 hk räcker givetvis inte långt. Jag undrar om de inte fått lägga ner hela importen av den. Det blev då tyst i alla fall. Sedan det billiga priset, runt 100 000 kr var ju bara en ren bluff. Nu beräknas priset till 200 000 minus bonus där pengarna nu också är slut och detta om den mot all förmodan skulle komma till Sverige och Norden. För 200 000 svenska kronor får jag en jättefin bil som har en kraftig motor och orkar lite. Plus all annan utrustning som ingår i de modena bilarna numera. Varför slänga ut 200 000 som är i princip värdelöst? Bättre kan de.

Hur ska vi göra här i exempelvis V-mina om eller den som köper en elbil, eller redan har och ska företa sig en resa till Umeå? På vägen dit finns inga snabbladdare om man inte kör över L-sele eller Åsele. Men från Åsele kommer man knappt också till Umeå utan att ladda, i vilket fall endera i Umeå eller på vägen hem, men här finns ju inga laddare efter vägen. Hur fan tänker man, man rekommenderar elbilar till hela svenska folket, men inga laddare uppsatta så det går att ta sig längre sträckor. Som det nu ser ut och du har elbil är det förbud åka till Umeå härifrån V-mina eller från liknande ställen. Det borde snaras som ripor de som utlovar saker men inte får tummen ur arslet och gör vad de lovat. Skandal!

Köp inte grisen i säcken

En kommentar

  1. brorson

    ”Klimatförändringen kommer ge oöverstigliga konsekvenser om den inte hejdas. Min högsta prioritet är en rättvis klimatomställning som skapar mervärden i hela landet, inte minst här i norra Sverige.

    Med en ambitiös klimatpolitik kan vi hejda klimatkrisen samtidigt som vi ger oss själva bättre förutsättningar och högre livskvalitet. De senaste tidernas bensin- och dieselpriser har fått partier från V till KD att göra utspel om att backa klimatpolitiken för att sänka priserna på fossila drivmedel. Sveriges riksdag har bara påbörjat klimatomställningen och så fort det börjar vina minsta lilla vill övriga partier backa in i fossil-grottan igen.

    Det vi måste göra istället är att accelerera omställningen och säkerställa att alla som är beroende av bilen så snabbt som möjligt får tillgång till ny fossilfri teknik till överkomliga priser. Det är bara så vi kommer bort från såväl oljeländernas nyckfullhet som de allvarliga risker som följer av klimatförändringen.”

    Detta har skrivits av MP:s riksdagskandidat för Västerbotten. Och du måste väl ändå håll med om Daciä gjort ett lovvärt försök uppfyll MP visioner? Krig mot näturen.

    SVAR: Först tänkte jag, har du blivit snurrig du som aldrig trott på klimatförändringar. Men sedan jag väl läst det såg jag det var ett citat. Jag ska ärligt säga för mig är Mp good bye och adjö. Inte för att jag inte värnar om miljö och klimat, men det har spårat ur. Jag ska säga när Löfven var statsminister var han direkt styrd av Per Bolund. Därför blev det mest idioti med den klimatpolitik som då fördes. Ta bara exemplet med laddstolpar som skulle finnas i hela Sverige på minst 10 mils avstånd. När dåvarande digital och infrastrukturministern (Anders Ygeman) ansattes i riksdagen om frågor rörande detta, hånlog han och sa det var inga problem, laddning skulle finnas minst på varje 10 mils avstånd. Löfven gav efter för mycket för Mp:s politik, helt klart.
    Nu blev det andra bullar när vi fick en ny statsminister. Nu deklareras att kärnavfallsfrågan är löst – äntligen, efter minst 40 år. Per Bolund och Mp och dess vänner babblar nu om säkerheten, den inte skulle uppfyllas. Det är den mest rigorösa hantering som finns att tillgå. Hade Mp fått bestämma hade vi inte löst frågan alls, vilket kanske va det man ville och stänga all kärnkraft. Nu finns långsiktiga mål och vi kan gå vidare.
    Så till laddningen. Från V-mina till Umeå finns två vägar att välja, antingen över L-sele (13 mil sedan till Umeå 10) eller över Åsele vilket brukar vara det vanligaste och även lite snabbare väg. Åsele 7 mil från V-mina sägs finnas en laddare, vet inte vilken typ. Sedan från Åsele till Umeå är ca: 17 mil. Den sträckan enkel väg får också anses riskabel färdas om det är vinter. Det spelar ingen roll för oss som bor i V-mina är det ungefär lika långt till våra närmast större städer. Ö-vik, Ö-sun eller Umeå. Laddning för elbil krävs efter sträckorna. Punkt.
    Jag är inte emot elbilar på så vis. men att köpa en dyr elbil för att som för oss handla och göra inköp, oftast bara korta sträckor anser jag inte är befogat. Till detta kan inte bilen användas om vi skulle vilja åka till Umeå eller något av de uppgivna andra städerna. Att ”slänga pengar” på en elbil i nuvarande situation som Mp med flera gjort och utlovat något som inte går genomföra här i de glesare delarna av Sverige (tillräckligt med ström saknas) men i städer långt från vattenkraften där kan man ladda hur bra som helst. Det är rent ut sagt för jävligt hur man ställt det, de svinen.
    De saknar verklighetsförankring. Dröm- och storstadspartiet?

    Här ser du ett inslag om detta: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/byn-ville-sjalva-installera-snabbladdare-finns-ingen-chans-att-fa-ekonomin-att-ga-ihop

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.